Tendensen har varit tydlig. Efter Dishonoreds uppdragsstruktur gick Arkane vidare till Deathloop som visserligen inte var open world, men gav spelaren större frihet i att röra sig i spelvärlden. Då Redfall blir open world på riktigt kan man dra slutsatsen: detta är det nya normala för Arkane.

Nja, det är snarare troligt att Arkane kommer återvända till mer stängda miljöer. Det nämndes kort igår när det slogs fast att Redfall är mer Far Cry än Left 4 Dead. Låt oss utveckla detta lite till.

Harvey Smith berättar för Gamesradar att han "gillar och troligen kommer återvända till de väldigt stängda typerna av immersive sims". Redfall med möjligheten att co-op-hoppa in och ut passar i en öppen värld. Han lyfter dock Prey som ett av hans favoritspel genom tiderna och 2017 års reboot är ett skäl till varför han på nytt vill ta sig an det mer förseglade immersive sim-receptet.

You know, there's still time to make... I have three or four more games in me, I hope. And so we will, at some point, I feel like we'll pendulum back to what people know us for.

Smith understryker dock att han tror sig veta att spelarna kommer älska Redfall, trots att det är något annat än Dishonored, Prey och Deathloop. Spelet ska släppas i maj, enligt färskt rykte.