Remaken av Dead Space släpptes förra veckan, och såväl kritikerna som spelarna (via Steam-användarna) ger det tummen upp. FZ:s Mikael Berg var också han djupt imponerad (och äcklad).

Digital Foundry har också recenserat spelet, men ur ett tekniskt perspektiv. Du ser recensionen i klippet undertill, eller så läser du den här. Vi summerar. Digital Foundrys John Linneman har spelat genom titeln på både PS5 och PS3, och dessutom talat med ett par av remakens utvecklare på Motive Studio.

Målet för Motive var att bygga om spelet från grunden, men samtidigt respektera arvet från 2008. Det var också viktigt för dem att deras version av USG Ishimura skulle bli sömlös (och lämna dig sömnlös...?), vilket man gjort då skeppet kan utforskas fritt. Något som, enligt Motives David Robillard, inte var en styrka hos Frostbite och något man fick jobba hårt med att realisera.

Man har valt att bygga om skeppet där logiken brustit – men alltid haft arvet i åtanke.

Ljuspelare som skjuter genom mörkret

"En remake bör erbjuda överlägsen grafik, och det är verkligen fallet här", slår Digital Foundry fast. Man lyfter fram ljussättningen och fysikbaserad rendering. Metallytor och köttiga trådar (urk) känns mer realistiskt. Hur ljuspelare skjuter genom mörkret är också en detalj som nämns, samt gnistor som studsar mot Isaacs rustning och lämnar spår efter sig. I princip allt ljus kan kasta skuggor och i quality-läget får vi ray tracing-lösningar. Detta når dock inte upp till Callisto Protocol.

Now, this isn't nearly as robust as the RT mode available in The Callisto Protocol so don't expect a major transformation but it is a nice bonus that does improve overall fidelity. It also means that you can opt for the 60fps performance mode on PS5 or Series X without sacrificing nearly as much in the way of visual quality.

PS5 och Series X har sedvanliga performance-läge (60 fps) och quality (30 fps). Man slår dock fast att VRS (Variable Rate Shading) inte fungerar som den ska. på PS5 menar man att den i princip "förstör bildkvaliteten". Det blir pixligt, men tack och lov arbetar Motive redan på en lösning.

I nuläget rekommenderar Digital Foundry dock Xbox Series X över Playstation 5.

Man konstaterar dock, bortom detta, att det är såhär en remake ska se ut. Det är i klass med vad Capcom gjort med Resident Evil-nyversioner – även om det grafiska inte klår Callisto Protocol.

Sett till betygen slaktar emellertid Dead Space sin argaste konkurrent vad gäller spelglädje.