Playstation 3-exklusiviteten #Gran Turismo 5 slog knock på konkurrensen vid lanseringen i slutet av förra året. Trots 5,5 miljoner sålda exemplar har titeln kritiserats av rivaliserande bilspelsutvecklare och nu är det #Dirt 3-utvecklaren Paul Colemans tur att stämma in i klagosången.

– Gran Turismo är ett enormt spel. Det är ett fenomen. Personligen var jag en aning besviken med denna versionen, men det visade att släpper du ett spel med den här statusen så köper folk det ändå, säger Coleman.

– Vissa av designvalen, som den tröttsamma level up-mekaniken, var lite av en besvikelse. Jag vet att det inte hade varit ett steg framåt men jag hade föredragit den klassiska användningen av licenser för att låsa upp events och att det är vad som påverkar din möjlighet att faktiskt få tillgång till dessa events, istället för en massa tid som spenderas på att köra samma race 15 gånger för att sedan låsa upp nästa race.

Tidigare har #Shift 2: Unleashed-designern Andy Tudor anklagat Gran Turismo 5 för att ha "onödiga bilar", och att spelet är "en grind, nästan som frimärkssamlande".

FZ skrev alldeles nyligen om att Dirt 3 släpps i vår.

Bild: Gran Turismo 5 – en besvikelse?