Det är speltidningen GamersTM som har fått möjligheten att träffa #I am Alives producent som, till skillnad mot vad tidigare rykten gjort gällande, inte är Jade Raymond utan Alexis Goddard. Enligt Goddard är spelet en I am Legend och Cloverfield-inspirerad historia där huvudpersonen Adam Collins måste leta upp sin flickvän och andra personer som överlevt en jordbävning som demolerat Chicago.

Även om det utspelar sig ur ett förstapersonsperspektiv är det inte någon shooter. Fokus ligger istället på att lokalisera och utnyttja sådant som verkligen blir värdefullt under en katastrofsituation till exempel vatten. Skjutvapen kommer givetvis finnas där, men då det är ont ammunition ska du inte förvänta dig några blodbad. Detta innebär dock inte att de inte är användbara då Goddard i artikeln förklarar att du kommer kunna använda vapnen för att hota dina fiender - de kan ju trots allt inte veta om det är laddat eller inte.

Confrontation is a way of dealing with violent groups, but will rarely be rewarded. We encourage the players to use tactics, diversion, and discretion. You've found a police shotgun, which is out of bullets -- rightfully so, since Chicago has long been a proponent of a ban on guns. How about some intimidation? After all, who knows the gun is empty but you? Just point it at looters and they'll remain at a distance as you progress toward your objective. However, you can only aim it at one person, so you have to watch for being flanked.