Älskade du Knights of the Old Republic (och vem gjorde inte det?) är chansen god att du kommer få ditt lystmäte efter välskrivna Star Wars-berättelser tillgodosett här. Bioware har, ännu en gång, bevisat att de borde ha fått ta över hela licensen för flera år sedan. De vet vad vi älskar med Star Wars, de vet vilka perspektiv som är intressanta och vad som är oönskat nonsens. George Lucas borde få gå kurs hos dem, helt enkelt.

Handlingen är alltså Star Wars: The Old Republics starkaste kort. Men vad är då mitt problem?

Det som är gammalt är nytt

The Old Republics spelarbas, åtminstone den spelarbas som hänger på de officiella forumen, kan vara extremt stingslig när det kommer till kritik mot spelet. Håll därför gärna i åtanke att det här inte är en fullskalig recension. End-game, den biten av spelet som tar över när level-taket är nått, är fortfarande ett stort frågetecken för de flesta av oss. Finns det massor att göra eller kommer det falla platt? Vi vet helt enkelt inte än. Dessutom finns det inte tillräckligt mycket plats att gå in på andra bitar, som exempelvis PvP. Det kommer i den avslutande recensionen nästa vecka.

19 spelare mot omkringvandrande raid-boss. Först gick det bra. Sen dog vi allihop.

Det har varit känt sedan länge att The Old Republic mer eller mindre skulle vara ett World of Warcraft med röstskådespeleri. Att det skulle vara linjärt var givet, då handlingen onekligen tar en stor plats. Bioware har en berättelse - eller i det här fallet, åtta berättelser - de vill ha fram. Tanken är att du ska gå från punkt A till punkt B, gräva dig ner i handlingen och bygga upp din karaktärs personliga historia. Det köper jag. Linjära så kallade “theme park”-MMO är det som har gällt, åtminstone när det kommer till de stora namnen, sedan World of Warcraft kom ut.

The Old Republic har dock två stora problem. Det första är att det följer en viss formel som den håller sig till slaviskt. Du landar på en planet med en story-baserad quest. Den för dig till ett visst område av planeten och oftast befinner sig målet längst inne i det området. På vägen dit plockar du upp ett par extra quests, inklusive en quest avsedd för flera spelare, och utför dem medan du tar dig mot ditt story-objektiv. På vägen tillbaka lämnar du in dina avslutade uppdrag och tar dig till nästa område, där formeln börjar om igen. Story-quest, två-tre extra quests, en “heroic” quest. Repeat ad nauseum. De enda avbrott är de du antingen tar dig (genom exempelvis PvP eller rymd-uppdrag) eller ett par dialoger här och där. Du får dina belöningar, dina erfarenhetspoäng, och så är det bara att dra vidare.

Coruscant ser makalöst stort ut. Det är det inte egentligen.

The Old Republics planeter består i princip enbart av rum och korridorer, även om du är utomhus. Känslan av att befinna sig i en värld är inte alls lika påtaglig som i World of Warcraft, #Everquest II, #Final Fantasy XI eller (det just bortgångna) #Star Wars Galaxies. Det finns ett klart spår som du är tänkt att följa. Dessutom är uppdragen ofta klassiska MMO-uppdrag där det gäller att döda X antal fiender, prata med en viss person eller leverera något. The Old Republic är otroligt stabilt, snyggt och Bioware har verkligen lyckats få till känslan av skala - Coruscant lyckas exempelvis med konststycket att framstå som en gigantisk stad trots att utrymmet man egentligen kan röra sig på är starkt begränsat - men själva uppdragen är inte speciellt inspirerande. Förutom handlingen och dialogerna är det här ett klassiskt MMO och lyckas pricka in flera av de fördomar vissa har mot genren i stort.

Det här är inte en fullskalig recension, utan ett första steg på vägen. En skrapning på ytan. Den stora frågan nu är om det finns speciellt mycket under ytan när man väl har skrapat tillräckligt mycket på den. Vi återkommer med besked om det, och betyg på Star Wars: The Old Republic när vi spelat oss till svaret nästa vecka.

Fotnot: "Var är betyget?!" undrar du. Eftersom MMO-spel tar lång tid att sätta sig in i väljer vi att vänta med betygsättningen tills vi har mer kött på benen. Vi kompletterar den här recensionen med en till, inklusive betyg, i slutet av nästa vecka.