Många Battlefield-spelare tjatade sig blåa om fingrarna på världens forum efter det att trean släpptes förra hösten: "Vi vill ha stora banor, jättestora banor", ekade det överallt. Ett år senare, när #Armored Kill hade släpps, kändes också #Battlefield 3 mer komplett men efter att ha krigat i #Aftermath börjar jag ifrågasätta om storleken faktiskt har betydelse i #Dice:s actionepos.

Trasigt men välfungerande

Jag vet, jag skrev det själv i slutstycket av recensionen av det förra tillägget men det är något särskilt med upplevelserna jag samlat på mig de senaste dagarna. Som när jag blir beskjuten som anfallare under en Conquest-runda på Markaz Monolith. Jag hinner precis fram till den första stenmuren, allt är suddigt och när jag hör en helikopter komma närmare på låg höjd tror jag att slutet är nära, snart väntar ett par sekunders permanent död.

Skuttandes mot dödsriket med ett leende

Precis när den kommer inom synhåll får helikoptern en träff av en raket, piloten tappar kontrollen under några hundradelars sekund vilket är allt som krävs för att den ska halka in i byggnaden bredvid. Helikoptern blir bara skrot och jag blir så tagen av synen att det inte spelar någon roll att det istället blir en något förnedrande kniv som hjälper mig ner i Cha-rons båt mot dödsriket.

Medan många lägger speltid på servrar som bara kör Strike at Karkand, 24 timmar om dygnet, är detta 2012:s moderna svar på samma upplevelse. Det finns givna platser för såväl fordon som fotsoldater och mellan de raserade höghusen duellerar Little Birds med kinesiska motsvarigheten WZ-11. I det nya spelläget Scavenger fokuseras ofta striderna kring det högsta huset, vilket gett banan sitt namn, som likt ett slaktdjur fått sina inälvor utslitna.

När det vankas helikopterduell passar jag bäst i passagerarsätet

Där inne finns ammonutionslådan och laget som kontrollerar den har ofta mycket vunnit. Eftersom du inleder ditt digitala soldatliv med endast en pistol och en eller två granater måste du hitta vapen som finns utspridda på kartan. Dessa har sällan mer än ett till två magasin och blir därför snart värdelösa och jakten på mer kulor blir en naturlig drivkraft utöver de kontrollpunkter som ska hållas för att ro hem vinsten.