Många spel är vackra. Det kan handla om en estetisk skönhet eller så enkla saker som silkeslen bilduppdatering och hög upplösning. Men vad teknik och estetisk har gemensamt är att inga av de här spelen klarar sig utan ett djup. Den måste finnas där för att vi ska stanna kvar. I veckans mobilsvep hittar vi bedrägligt vackra spel, men också sådana som håller bortom ytan.


Veckans betygstrippel

Titel: Only One
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

Fniss från första stund. När min karaktär höjer sitt svärd mot skyn och ropar ”I will become... the only one!” kommer jag osökt att tänka på He-Man. En koppling jag med skratt gör vid flera tillfällen under spelets gång. #Only One går helt enkelt ut på att överleva. Jag attackerar fiender tills jag är den enda kvar på den trånga plattformen. Men där många spel går ut på att springa in med huvudet före i striden och kötta blir det här en hysterisk jakt på varandra.

Humorn är enkel men oerhört effektiv. Fienderna gallskriker när jag knuffar dem utför kanten, och jag upphör aldrig att förvånas över de skumma saker som dyker upp. Som när det plötsligt landar en tårtbit i mitten av arenan. Med bara ett liv kvar kutar jag dit och plockar upp den, bara för att bli mosad av en enorm hand. Japp. Tårtan var en lögn och jag gick på den. Musiken har fastnat i mitt huvud och och är så medryckande att jag inte kan sluta nynna på den. Trailern gör inte spelet rättvisa, men med tanke på (det obefintliga) priset tycker jag definitivt ni ska ge Only One en chans.

Betyg:
[score=4;l]

Hämta till Android
Hämta till Ios


Titel: Tengami
Plattform: Ios
Pris: 38 kr

Jag har suktat efter #Tengami länge nu. De färggranna och tungt Japan-inspirerade pappersmiljöerna räcker väl för att göra det unikt. Och precis som jag trodde tar de verkligen andan ur mig när jag väl sätter igång det. Tur det, för rent innehållsmässigt finns det inte mycket att hämta. Trots sitt sega tempo är det förvånansvärt kort och klaras lätt av på en timme. De popup-boksinspirerande pussellösningarna är charmiga men ofta även förvirrande och ologiska. Tengami är ett typexempel på en idé som är bra mycket bättre än utförandet. Det är till min stora sorg jag känner att jag vinner mer på att titta på videoklipp och bilder än att ta mig an själva spelet.

Betyg:
[score=2;l]

Köp till Ios


Titel: Oquonie
Plattform: Ios
Pris: 22 kr

Jag har varvat #Oquonie, ändå kliar jag mig i huvudet och undrar vad sjutton jag just har varit med om. Jag borde vara frustrerad, men jag älskar jag det! Jag dimper ner i spelet och måste ta mig an utmaningarna utan någon som helst hjälp från utvecklarna. Jag springer förvirrat runt i svartvita handritade miljöer, som i kombination med musiken gör upplevelsen kuslig och surrealistisk.

Alla karaktärer jag stöter på pratar ett främmande språk, och det labyrintliknande upplägget gör att jag lätt tappar bort mig när jag tar mig från rum till rum. Det blir inte lättare av att det inte finns någon garanti för att rummet jag lämnar är detsamma om jag skulle backa och gå tillbaka. Det finns en hel del ledtrådar utspridda längs med vägen, men jag har fortfarande inte förstått mig på de flesta. Det charmiga med Oquonie är just att man lämnas helt åt sin egna tankeverksamhet. Vilket jag även gör med er. Jag önskar er lycka till – för det lär ni behöva!

Betyg:
[score=4;l]

Köp till Ios


Spana även in

Titel: Solstice Arena
Plattform: Ios
Pris: Gratis

#Solstice Area må vara simplare än många kända action- och realtidsstrategispel där ute. Men det är fortfarande tillräckligt utmanande och varierande för att det ska kännas som en bra tolkning till mobil plattform. Man delas upp i två lag med tre spelare i varje. I många varierande uppdrag kan man välja om man vill spela mot botar, vänner, online eller sig själv. Så känns Only One lite väl avskalat är Solstice Arena säkerligen det perfekta alternativet.

Hämta till Ios


Titel: Morphopolis
Plattform: Ios, Android, Windows Phone
Pris: 28 kr (Ios), 27 kr (Android), 28 kr (Windows Phone

Precis som Tengami är #Morphopolis ett oerhört vackert pusselspel med fokus på natur, men här känns det visuella psykadeliskt med sina många och starka färger. Man styr olika insekter i deras naturliga livsmiljö. För att de ska kunna vandra vidare måste man samla på sig föremål för att sedan ge dem till andra kryp som står i vägen (och som mer än gärna vill äta upp en). Det i sig triggar pussel som för det mesta är bra mycket mer avancerade än de i Tengami. Morphopolis är perfekt om man bara vill luta sig tillbaka och njuta av underbar spelatmosfär.

Köp till Ios Köp till Android
Köp till Windows Phone


Titel: Year Walk
Plattform: Ios
Pris: 28 kr

Jag har verkligen försökt hålla mig från att rekommendera #Year Walk. Mest för att jag ville spara detta mästerverk till ett speciellt tillfälle. Men jag kan inte stå emot längre, särskilt inte efter att ha spelat Oquonie. Jag har hyllat #Simogos pärla två gånger här på sajten. Men för er som fortfarande inte har testat det gör jag här ett sista försök att övertyga er.

Föreställ er en klassisk svensk vinterskog med snötäcka björkar och röda stugor med vita knutar. Att man får pulsa runt i den kusliga atmosfären och ta sig an pussel starkt förknippade med svensk 1800-talshistoria och folklore. Ja, och förstås att det är läskigt nog att ge åtminstone mig kalla kårar. Både Year Walk och Oquonie är svåra pusselspel som kräver tålamod, och lämnar spelaren frågandes vid många tillfällen. De innehåller båda väldigt udda inslag och karaktärer. Men så här i slutändan måste jag säga att Year Walk är snäppet vassare. Och jag känner på mig att det det blir svårt för någon annan utvecklare att bräcka detta.

Köp till Ios


Håll utkik efter

Titel: Back to Bed
Plattform: Ios, Android

Surrealism är något som ligger mig varmt om hjärtat. Det funkar i all slags kulturform men kanske främst inom konst och spel. Salvador Dalí, surrealismens fader, var en konstnär jag starkt inspirerades av som tonåring när jag målade mycket med oljefärger. Det är till min stora förtjusning som även danska utvecklarna #Bed Time Games har inspirerats av hans verk.

I #Back to Bed, som först var deras studentprojekt, leder man en sömngångare genom udda miljöer tillbaka till sin säng. Man får spela vad som ser ut att vara en turkos människohund, som flyttar på föremål och ser till att mannen inte faller mot sin död. Tidigt förra året lade de danska studenterna upp sitt projekt på Kickstarter, och drog in en hel del pengar för att kunna göra något större av det. Först nu har de fått en riktig studio, och jag ser verkligen fram emot att få testa den färdiga versionen av detta bisarra spel. Vill ni testa den första varianten går det att göra så gratis här.