Inte helt oväntat hämtar Zoo Tycoon 2: African Adventure inspiration från den afrikanska savannen. I expansionen finns det totalt 20 nya djur, flertalet nya byggnader och buskage, kartor baserade på historiska afrikanska områden och en ny kampanj. Afrika-kampanjen introducerar de nya djuren under några uppdrag och skiljer sig egentligen inte mycket från tidigare kampanjer i ZT2. För att kunna urskilja tidigare 'uppdrags-kartor' från nya har tillkomna kartor en liten Afrika-ikon bredvid sig, något som gäller även de nya djuren.

Spelmässigt sett har expansionen gjort få förändringar på ZT2. Den enda riktiga skillnaden är möjligheten att bygga Jeep-turer genom parken. Genom att bygga safariväg genom din park kan besökarna genom turerna stifta nära bekantskap med dina djur och uppleva ett mer spännande parkbesök. Vidare kan du själv åka med och se hur besökarna upplever ditt nybyggda safariäventyr. Självklart finns fortfarande kameraläget kvar och kan användas under safarin. (Kameraläget är som ni kanske minns möjligheten att kunna ta bilder som en parkbesökare.) Vissa uppdrag kan vara kluriga att lösa då deras beskrivningar har en tendens till att missa viktiga delar, t.ex. vad som krävs för att få tillgång till vissa djurarter vilket uppdraget kräver. Någon som vet hur man får fram en "male secretary bird"?

Både grafiskt och ljudmässigt skiljer sig spelet inte alls från ZT2. Grafiken är fortfarande medelmåttig och objekt är fortfarande detaljfattiga. Man skulle kunna tro att färre detaljer leder till snabbare grafikrendering, men det är inte fallet. Med några 100 besökare i parken börjar spelet hacka ordentligt och i vissa fall även krascha utan några som helst förvarningar. Visst, med ett rejält grafikkort och processor kanske detta inte händer, men ser man till grafikens kvalité borde en sämre dator inte vara ett problem. En sak jag anmärkte på i ZT2 var att det inte fanns någon musik medan man spelade och detta är sant även för African Adventure. Spelets vanliga ljudeffekter är mindre bra och de ljud som nu finns upprepas ofta och blir i längden störande.

Enligt expansionens egna ord skulle det även finnas nya beteenden för djur i grupp, något jag faktiskt inte kunnat se. Nu var det förvisso ett tag sedan jag recenserade ZT2 och minns inte allt om hur djuren uppförde sig. Ett mindre kärt återseende var djurens benägenhet att fastna i marken och bara stå där och tjura.

Personligen tycker jag att expansionen är mycket fattig i vad som erbjuds. Ingenting har gjorts för att förändra utseendet på spelets gränssnitt, eller korrigera många av de artefakter som återfanns i ZT2. Vilken åldersgrupp Zoo Tycoon 2: African Adventure egentligen är riktat emot är svårt att säga. Om du är förälder med barn i åldern 5-10 kanske du kan köpa det, men det är ett tveksamt kanske. Faktum är att priset, runt 220 kr, är på tok för högt, speciellt med tanke på vad som erbjuds. Jag kan inte annat än skaka på huvudet och säga: Fy skäms Microsoft och Blue Fang, vad tänkte ni på egentligen?

Det egentligen enda anmärkningsvärda i spelet är att 25 000 dollar av försäljningen från expansionen ges till WWF, men det är också det enda som är bra.

Testsystem:

Athlon XP3000+