För dig som aldrig tidigare hört talas om Settlers handlar det om logistik - rätt och slätt. Fokus är förlagt till processen av att bygga hus istället för den traditionella enhetshantering som snarare är regel än undantag i merparten av dagens strategispel. Tidigare spel associeras ofta med små blåklädda figurer som på givna vägar konkade runt med diverse prylar. Trots att ett drygt decennium passerat sedan första spelet släpptes på marknaden och i denna senaste utgåva saknas tyvärr nytänkande helt och hållet. De första Settlers-spelen präglades nästan uteslutande av huskonstruktion. Trädplanterare, sågverk, bageri, slaktare och många andra typer av hus skulle länkas samman i stora nätverk. Dessvärre har Blue Byte valt att nästan helt abstrahera detta och istället följer nu Heritage of Kings de mer klassiska reglerna i RTS-genren - placera dina byggnader där du bäst behagar. Tidigare så var såkallade huskedjor viktig då flera hus ofta behövde länkas samman. Trädplanterare med trädhuggare och trädhuggare med sågverk. Det spelar inte längre någon större roll hur och var husen placeras, åtminstone inte i samma utsträckning som tidigare.

Byggnader och åter byggnader

Spelaren har väldigt många byggnader tillgängliga men tyvärr är inte detta direkt positivt. Ofta behöver nämligen varje byggnad två eller tre anslutande byggnader för att fungera korrekt. Alla arbetare behöver hus att bo i och självklart kostar dessa råmaterial. Allt detta leder till att du behöver samla otroligt mycket råmaterial. Senare i spelet kan du spendera flera timmar på att bygga upp en bosättning men större delen av tiden är dötid - ett ständigt väntade på att nytt material ska anlända. Utöver detta kan många byggnader också uppgraderas flertalet gånger vilket även det kräver råmaterial. Som i många andra RTS-spel finner du även teknologiträd som förstås också kräver råmaterial. Jag tycker det känns som om Blue Byte har tagit bort allt som gjorde Settlers unikt. Detta leder mig in på nästa område i Heritage of Kings.

Krigsföring - nytt? Skulle inte tro det...

Den antagligen största nyheten i Heritage of Kings är enhetshanteringen. Jag är inte riktigt säker på vad tyskarna på Blue Byte egentligen ville uppnå med detta - det tillför nämligen ingenting överhuvudtaget. I strid är det mer eller mindre omöjligt att kontrollera dina trupper och sten-sax-påse-leken blir en ny bekantskap. Vidare har de plagierat något av det vanligaste i RTS-genren, nämligen hjältar. Dessa hjältar skulle nog kunna betraktas som odödliga då jag inte lyckats få död på mina. Dessa har som du antagligen gissat även vissa färdigheter som hjälper till att vinna slagen. Egentligen så utgör faktiskt hjältarna större delen av slagen. Dina trupper är mer eller mindre bara en köttvägg som väntar på att dina hjältar skall slutföra jobbet. Enheterna kan uppgraderas mot en mindre kostnad och detta är högst rekommenderat. Ej uppgraderade enheter är mycket klena och faller väldigt snabbt i strid. Summa summarum: stridssystemet är enkelt och tråkigt. Det bjuder på lite nytänkande och tillför inte spelet något alls utan istället så har allt detta plagierande placerat Heritage of Kings bland alla andra titlar på hyllan.

Ljud, flerspelarläge och avslutning

En av de tydligaste skillnaderna från tidigare Settlers-spel är övergången till fullskalig 3D. Med kraften från spelmotorn RenderWare är Heritage of Kings ett riktigt vackert spel med hög detaljrikedom. Träden svajar för vinden, fåglarna sjunger och nästan alla byggnader har någon form av animation. Sådana detaljer ger spelet liv och rörelse. Ljudet är i toppklass och gör att den otroligt söliga spelupplevelsen blir mindre besvärande. Musiken påminner i vissa stunder om den fantastiska musik vi bjöds på i första Settlers-spelet. Tyvärr får du dras med en väldigt taskig översättning från tyska (spelets orginalspråk) och en icke entusiastisk dialog. Flerspelarläget bjuder inte heller det på några större överraskningar. I det hela är Heritage of Kings är vackert spel men skulle nästan kunna betraktas som ett steg tillbaka i RTS-utvecklingen. Vi har sett allt innehåll många gånger tidigare. Snedstegen i utvecklingen är enligt mig många och bidrar till att spelet hamnar bland alla de andra i den nu alldeles för överpopulerade RTS-genren. Varför Blue Byte valde att ta bort det som enligt mig gjorde Settlers unikt förstår jag fortfarande inte.

Testsystem

AMD XP3000+
ATi Radeon 9800 PRO