Ett helvete mot andra?

Tomas: Under den långsträckta utvecklingstiden har det gång på gång betonats att spelet i huvudsak är inriktat på ensamspelande. Till buds står ett ganska magert utbud i form av de välkända spelformerna Deathmatch, Team DM, Last Man Standing och Tournament på synnerligen sniket tilltagna fem banor. Designen av de sistnämnda är tajt, till stor del anpassad till spel en mot en (man vill ha in spelet i penningstinna och i reklamsammanhang åtråvärda turneringar?) och utöver ett par innovativa power-ups är multiplayer-spelandet inget betydande säljargument.

Designmässigt följer banorna samma stil som spelets singleplayerdel, det vill säga snyggt, tajt och bitvis mörkt. Tempot är lägre än id-klassikerna Quake I och III och utrymmet för blixtsnabba fragfester är därmed avsevärt lägre. Känslan, om man nu ska våga tala om sådana subjektiva saker, är i min mening klart godkänd, men hela idén med onlinespelande i Doom 3 stupar på obefintlig vapenbalans. Med fyra (det officiella maxtalet samtidiga deltagare i en match) jämbördiga spelare på en server tenderar de som först får tag på de kraftigaste vapnen (raketkastare, chain gun) att avgå med segern. Visst, spelet kan vara kul över nätet, exempelvis mot ett par polare, men det är, precis som av utvecklarna fastslaget, singleplayeraspekten som är viktigast.

Därmed inte sagt att onlinedelen är dödfödd. En editor ingår och med id:s traditionellt sett välvilliga beteende mot modifikationsskapare vore det något av en chock om det inte inom en snar framtid börjar dyka upp moddar av alla de slag. Redan finns omarbetningar av olika slag tillgängliga, exempelvis med möjlighet att mötas sisådär 16 personer online och att bomba på varandra med enbart vissa vapentyper. Ett flertal titlar, såväl stora som okända, har redan meddelats vara i vardande, till exempel Doom 3-varianten av det klassiska Team Fortress.

Mikael: Att Doom 3 inte skulle bli den nästa stora onlinesuccén har vi vetat sedan länge. Banorna är få och för trånga för att få ett varierande deathmatch-spel. Grafiken måste också sänkas rejält för att man skall komma upp till den prestanda de flesta kräver i multiplayer-spel. Dessutom känns det hela en aning fördröjt, även om det bara är nämnvärt. Mycket av felen kan som Tomas nämner förbättras i och med modifikationer och nya banor, men någon konkurrent till de andra stora onlinetitlarna blir nog Doom 3 aldrig.