Mistwalker är en japansk spelutvecklare som leds av Hironobu Sakaguchi - mer känd som skaparen av Final Fantasy-serien. Studions nuvarande uppgift är att utveckla japanska rollspel till Xbox 360. Föregångaren Blue Dragon lovade stort men omdömet varierade bland recensenterna. Desvärre ser det inte särskilt ljust ut för Lost Odyssey - fyra skivor material hjälper inte denna slumrande björn att vakna.

Världsvan krigare

- Men han rotar ändå i soptunnor

Protagonisten är en androgyn, polisongbeklädd, odödlig och tusen år gammal krigare vid namn Kaim. Han lider av grav minnesförlust och genom spelets gång väcker du minnen i form av noveller som ligger dolda i hans undermedvetna. Från början är han den enda karaktär du styr över men så småningom får du allt fler medlemmar i din expedition. Efter sisådär tio timmars speltid har du en grupp bestående av totalt fem krigare och magiker.

Spelandet går förenklat ut på att gå omkring och utforska med den karaktär som representerar gruppen eller att slåss mot fienden. På genretypiskt manér finns inte mycket till valfrihet, du är hänvisad till en snitslad bana för att ta dig vidare i världen. Gilla eller ogilla är en smaksak, konceptet känns hursomhelst långt från dagsfärskt.

Vid utforskande tar du dig runt på en bitvis vacker karta, men när det vankas strid förflyttas du till en specifik slagsmålsarena med hjältar respektive fiender på varsin sida. Varje slag föregås av laddtider på 20-30 sekunder där hjältarna svingar vapnen och säger ointressana saker - en procedur som snabbt blir tröttsam att betrakta. Avslutade slag följs av mer poserande samt information om eventuell erfarenhet, färdighetspoäng och vapenerövringar.

"And in the blue corner..."

- Förfixade strider

Fajterna är omgångsbaserade och karaktärerna ställs i två rader. Den främre fungerar som sköld, vilket gör det klokt att placera svagare karaktärer som magiker i det bakre. När det är din tur väljer du mellan attack, försvar, magi, färdighet och föremål. De första två är självförklarande, resten består av till exempel bomber och mediciner.

De odödliga karaktärerna i din grupp lär sig inga nya färdigheter när de går upp i nivå. Istället har de möjlighet att tillskansa sig nya kunskaper från andra i gruppen genom en funktion kallad "skill link". Döda en grupp fiender och du får färdighetspoäng, som alltså kan användas för nya kunskaper. Att vara odödlig innebär också att du vaknar upp efter ett par rundor om du skulle hitta på att förlora en strid (åtminstone så länge andra gruppmedlemmar är vid liv).