Ett flertal olika typer av managerspel dyker upp lite här och var. Somliga lockar med grafikmotorer från något Fifa-spel och andra med funktioner som att kunna bygga ut sin stadion och sedan kika på den i all sin prakt. Championship Manager saknar båda dessa element och erbjuder istället en enda sak, ett genomarbetat managerspel med många ingående funktioner.

Navigation

De som är välbekanta med spelserien bör känna sig väl hemmastadda i menysystemet då det är mer eller mindre exakt likadant som de tidigare spelen. Jag själv som är lite ringrostig kände mig till en början ganska hjälplös innan jag återigen lärde mig att hitta rätt i den nästintill labyrintliknande konstruktionen. När man väl lyckats krypa över den något höga inlärningströskeln märker man dock vilka stora möjligheter som spelet erbjuder.

Grafik

Det märks tydligt att detta spel är gjort för de som verkligen vill jobba med fotbollens innersta kärna. Onödigheter som att titta på matcher i 3D och andra grafiska läckerheter lyser med sin frånvaro. Matchläget består istället av ett ytterst funktionsinriktat system där spelare i form av prickar som flyger fram över planen är det sötaste ögongodiset som erbjuds. Detta bevisar återigen faktumet att ett spel inte måste vara utrustat med den senaste tekniken för att erbjuda en minnesvärd spelupplevelse. Hatten av för utvecklarna SIGames som vågar hålla fast vid sitt koncept, det som fungerat sen begynnelsen och som fortfarande håller.

Spelkänsla

När det väl är dags för match möts man av korta texter som talar om vad som händer i matchen samt en indikator som anger vilket lag som pressar hårdast. Vid viktiga händelser byter spelet dock över till en grafisk vy där man rakt ovanifrån ser en fotbollsplan samt spelare som springer omkring, representerade av prickar med spelarens nummer på. Så fort någon kommer i närheten av bollen får man även se namnet på personen i fråga. En välkommen nyhet sen föregående upplaga är att spelarens namn numera är gult om han blivit varnad.
Det är fullt möjligt att själv välja huruvida man vill se spelet från denna topologiska vy genom hela matchen, alternativt om man vill att enbart diverse grader av nyckelhändelser ska visas på detta sätt.
Detta grafiska läge är sannerligen inte det vackraste som skådats men det blir på ett sätt ändå spelets styrka. Enkelheten gör att man klart och tydligt ser allt som händer utan att distraheras av grafiska oviktigheter.

Funktioner

Som tidigare nämnts har självklart spelardatabasen uppdaterats för hänga med i fotbollsvärldens ständiga förändring. Utöver detta har det även tillkommit en funktion som kallas för "co-ownership", vilket innebär att två klubbar tillsammans kan äga en och samma spelare.
Nytt för denna upplaga är även att du som tränare har attribut som förändras beroende på dina handlingar. Exempelvis så riskerar du att din professionalism sjunker rejält om du upprepande gånger försöker köpa högt rankade spelare trots att du endast tränar ett litet hobbylag.
Något som kritiserats mycket sedan det föregående spelet var att träningsläget var alldeles för krångligt och oförståeligt. Tidigare fick man veta att en spelare blivit bättre eller sämre av träningen, men aldrig fick man veta vad som verkligen hade hänt. I årets upplaga kan man grafiskt se olika spelares attribut för att kontrollera vad som förändrats.

Musik

Stort minus för den så när som totala avsaknaden av allt vad ljud heter. Det enda som lyckas krypa ut ur högtalarna är publikens sporadiska jubel under matchtid. Visserligen har vi att göra med ett spel som är tydligt fokuserat på funktionalitet före allt annat. Men avsaknaden av musik gör att spelupplevelsen sjunker drastiskt och spelet blir slött och livlöst. Förvisso kan man utan problem låta sin älsklingsskiva snurra på i bakgrunden vilket gör att man själv kan välja vad man vill lyssna till under de timmar man trots allt måste investera i spelet för att lyckas.

Sammanfattning

Championship Manager gör sällan någon besviken och denna upplaga är inget undantag. SIGames håller fast vid de väl beprövade funktioner som gjort spelet så populärt som det är. Och visst är det sant som man säger, man ska inte laga något som inte är trasigt.
Spelet riktar sig tydligt mot avancerade spelare som vill få ut så mycket som möjligt av managerupplevelsen och som inte bryr sig om den senaste tekniken. För den som vill investera mycket tid i att finputsa varje liten detalj i sitt fotbollslag finns det enormt mycket att hämta. Championship Manager fortsättera att vara den starkast lysande stjärnan på managerspelens klara natthimmel.