Naruto: Rise of a Ninja är till skillnad från alla de andra Naruto-spel du hört så mycket om inte gjort av en japansk studio, det är istället Ubisoft som bär ödet på sina axlar. För er som inte vet baseras spelet på den amerikanska översättningen av det japanska mangan och animen Naruto.

Handlingen spänner över de runt 80 första avsnitten av animen. Du styr protagonisten Naruto från att vara en oskyldig men hatad ninja till en älskvärd kämpe. Anledningen till att du är så hatad förklaras i introfilmen men ju längre du spelar, desto fler av byinvånarna börjar gilla dig. Du får dem på din sida genom att utföra uppdrag åt dem, inklusive flera miniuppdrag.

Hänga på hustak

Inte bara för Karlsson

Den gömda staden Konoha är ytterst rolig att springa runt i. Det finns olika sorters mynt lite överallt - på hustak, i soptunnor och bakom stenar. Med dessa mynt kan du köpa föremål som hjälper dig i ditt stridande. Stora delar av speltiden spenderas på just att hoppa mellan hustak i staden och leta efter godsaker.

Utanför staden är det dock inte lika roligt. Uppdragen består ofta av att hämta något någon annan glömt - och bli inte förvånad om det dyker upp tjugo fiender och sjuttielva spikiga stockar som gungar i vägen. Hur nu en vanlig bonde kan ha glömt en säck potatis där knappt en ninja kan ta sig fram är bortom mig...

En stor del av spelande utgörs av fighting. Förutom slagsmålen i kampanjen finns även ett fightingläge. I det kan du antingen slåss i en turnering eller en enskild runda mot konsolen eller en vän. Det finns flera inställningar, bland annat hur länge en fight ska pågå och hur många rundor det krävs för vinst.

Kontrollerna är lätta att lära sig och de är både kul och utmanande att ta åt sig. Får du in en rätt utförd blockering hamnar du bakom din motståndare vilket förvirrar både honom/henne och ibland dig själv. Inom några sekunder kan du och din motståndare ha bytt plats ett dussin gånger.

Shadow Clone Jutsu!

Spöa din motståndare med tusen nävar

Karaktärerna har olika slagkombos och olika jutsus. För att genomföra jutsus måste du använda styrknapparna som symboliserar handrörelser. Ju längre tid du har att göra en jutsu desto starkare blir den. De har också olika effekter beroende på vilken karaktär du har. Vissa kräver exakta knapptryckningar medan andra är passiva.

Grafiken är väldigt behaglig att se på. Cel-shading ("tecknad serie"-utseende) gör texturerna väldigt klara och karaktärerna ser ut som de gör i animen. Det enda jag har att klaga på är den förskräckliga minikartan. Den laggar synligt efter när du rör på dig så ibland flyttar sig uppdragsmarkörerna runt från höger till vänster. Röstskådespelarna är samma som i den amerikanska dubbningen, men det ska också gå att ladda ner de japanska rösterna för dem som vill.

Naruto: Rise of a Ninja är ett roligt spel. Dock är inte fightingdelen lika exakt som de mer specialiserade beat ´em up-liren men den är helt klart godkänt. Jag önskar att utvecklarna hade lagt till lite fler karaktärer att slåss med då de elva som finns (plus en nedladdningsbar) känns lite snålt. Spelet får en stark trea - klart godkänt och roligt tidsfördriv - om än lite tunt innehållsmässigt.