Belägringar har länge varit ett sorgebarn för Total War-serien. Mest kritik har kanske AI:n fått, men i och med seriens Warhammer-trilogi kom kritiken även från andra håll. Nu hade man tagit bort alla möjligheter til strategiskt tänkade, och alla belägringar blev ett och samma snömos, där trupper helt enkelt pressade sig in på vinst eller förlust.

I den nya videon berättar Creative Assembly (med en mycket underlig speakerröst) vad de har gjort för att den här specifika delen av spelet ska bli mer underhållande. Värt att notera är att AI nämns i korthet. Man ska ha:

"Improved the AI, not only to handle all these new elements, but also to provide more of a challenge whether you're attacking or defending. Flyers and fast-moving units will now prioritise useful actions like preventing sallied-out cavalry from attacking ranged or siege units. The AI also has a greater understanding of how different areas of the map are under threat, and when they should withdraw to prevent losses."

De öppna ytorna bör göra så att fler trupper kan användas, och möjligheten att anfalla från flera håll är en välkommen comeback. Ett annat viktigt element är nivåskillnaderna - försvarare kan nu dra sig tillbaka och faktiskt utyttja den fördel en fästning ska kunna ge - regna död och förintelse NER över fienderna, istället för att skjuta artilleri rakt in i väggar.

Vi får det också bekräftat att möjligheten att bygga torn, fällor och barrikader inte bara blir en del av de Survival-kampanjer vi tidigare fått en titt på. Dessa återkommer nu i alla belägringsfighter. Kolla in vår video nedan för att se hur det funkar.

Vad tycker ni, några bra steg framåt, eller för lite för sent?

Warhammer 3 är försenat, och ska släppas ”tidigt 2022”.