Mobilfria soner i tunnelbanan

Inaktiv
Mobilfria soner i tunnelbanan

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,833636,0...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=548876&previo...

Tycker det är löjligt.

Mycket löjligt faktist.

Om man inte tål det har fan inget att göra i en storstad.

Wallhager tror heller inte att bestämmelsen kommer att efterföljas.
- Och att säga sig värna om elallergiker är patetiskt. Att ta bort mobiltelefoner i ett tåg som närmast består av elledningar känns som ett skämt, menar hon.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Känns som ren idioti detta. Kommer aldrig följas. Jag tänker då inte stänga av min mobil när jag kliver på t-banan för att åka i 10 min och sedan spendera tid att starta den igen. Då kommer alla ta upp sina telefoner och det är som om man bara ber om att få den stulen.. Nej SL. Tillbaka till ritbordet.


signatur
Medlem

ingen bra ide kan dock förstå folk som störs av det.

inte alla är intresserade av hur någons sexliv etc är.

Och nej så lätt är det inte att stänga av öronen


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Testa MP3 spelare. Ser sällan nån på bussen som åker nu (bor visserligen på landsbyggden så det kan bero på långa resor) som inte har nån form av musik när de åker. Tom de lite äldre (jag är fortfarande ung) har med sig.


signatur
Medlem

en mobilfri vagn kanske vore något, men att totalt förbjuda är lite överdrivet


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

ska man förbjuda folk att andas också ?

Medlem

Tycker det är en pinsamt dålig ide.
Är inte på något sätt förankrad i verkligheten.
Sådana förbud är bara larviga, som att gå mot röd gubbe.

Typiskt svenskt, man kan säkerligen lägga pengarna och arbetet på något annat än denna typ av överförmynderi.

Jag stör mig dagligen på folk på tunnelbanan av diverse anledningar men man får acceptera att det finns saker i världen man stör sig på och move on.

Klart det är störigt om någon sitter och bladdrar högt rakt i örat på en, men världen går knappast under för det.
Tycker nästan alltid folk som pratar mobil på tuben gör det så pass diskret att man inte tänker på det.

Medlem

O herregud!
"Välkommen till Sverige, Europas sista sovjetstat"
Slut punkt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Medlem

Om man hade haft sin kompis med sig och pratat hade ingen sagt nått om det. (ok om man skriker och är jobbig så visst)
men sålänge man talar i lugn och normal ljudnivå är det ju inga problem alls.

löjligt att förbjuda möget.

Medlem

Det är en idiotisk regel av flera anledningar. Elallergiker skulle få mindre problem. Störs inte de redan av att alla är elektroniskt runt omkring dem. T-banan drivs trots allt av el om de på SL inte kände till det. Skulle Mp3spelare vara ett mindre problem?
Varför är det mer störande att höra en person prata i telefon än till en annan person, eller varför inte de tokar som sitter och pratar för sig själva? Känns mer som intolerans än ett problem. Man åker T-bana och då får man tänja på sina personliga preferenser åt alla håll. Det är kollektivtrafik. Jag personligen hatar ungdomsgäng som sitter och skriker till varandra och ser det som ett betydligt större ljudproblem än någon som pratar i telefon. Men jag inser att kidz är kidz och att man får leva med det om man åker tunnelbana.

Varför vill man förbjuda något som alla använder? Verkligen alla. Det kvittar om det är barn eller pensionärer. Kostymer eller Förorts kickers.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

en mobilfri vagn kanske vore något, men att totalt förbjuda är lite överdrivet

Hehehe jovisst vem skulle sätta sig på en sånn förutom medlemmar i pro?
"Hej jag heter åke, är 20 år och har inga kompisar."


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av dn:

Det blir dock inga kontrollanter i tunnelbanan, på bussarna eller tågen, och heller inga efterföljder för dem som inte hörsammar de nya reglerna utan låter mobilen vara påslagen. Vi förväntas helt enkelt respektera det nya regelverket på samma sätt som vi visar hyfs när vi går till vänster i rulltrappan om vi har bråttom och inte tar in hunden i vagnar vi inte får.

Inga böter för att man inte följer reglerna? Va?
Har man glömt att en stor del av befolkningen inte klarar av att visa hyfs (speciellt kaxiga ungdomar).

Okej, man bör inte bötfällas om man glömt att stänga av mobilen, men struntar man i att visa någon som helst hänsyn och stör andra resenärer med sitt skrik i luren förtjänar man en böteslapp.
Skulle vilja dra det så långt att arrogans, bristande hänsyn och dålig attityd alltid gav böter.

Mobilfolket verkar få värre abstinensbesvär än heroinister som inte skjutit sin dagliga spruta.

Folk kommer skita i det här lika mycket som de skiter i att man inte får röka i busskurerna.

Medlem

Ja, folk kommer att skita i det, på samma sätt som folk skulle skita i det ifall vår sovjetregering fick för sig att man inte fick prata eller prassla med papper i tunnelbanan. Jag kommer aldrig acceptera en sån här lag. Det är skillnad på att ha tysta vagnar inom SJ, där åker man flera timmar. Dessutom går det att ha tysta vagnar där, inom lokaltrafiken är det omöjligt eftersom folk går på och av med så korta intervaller.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Vad är skillnaden mellan att en person pratar i telefon eller om han pratade med en person i verkligheten? kan det inte bara vara så att folk är så jävla nyfikna på vad den andra personen säger så att dom blir irriterade och börjar klaga på att folk pratar i mobil..


signatur

Rail or Die

Medlem
Skrivet av Lappis:

Vad är skillnaden mellan att en person pratar i telefon eller om han pratade med en person i verkligheten? kan det inte bara vara så att folk är så jävla nyfikna på vad den andra personen säger så att dom blir irriterade och börjar klaga på att folk pratar i mobil..

Skillnaden är att först måste man lyssna på deras kassa ringsignaler som dessutom är intällda på max volym. Sedan skriker många i luren när de själva inte hör vad den andre säger. De tror alltså att bara för att man själv hör dåligt så måste man kompensera detta med eget skrik. Många tar god tid på sig för att svara (så att alla i bussen eller på tåget fattar att man är viktig och äger en mobil).
En del känner att de måste testa alla sina ringsignaler så fort de gått på en buss.

Inaktiv

Det roliga är att elallergiker endast påträffats i Sverige.

Inaktiv

Dålig idé. Tänk om man måste ringa, t.ex. ett nödsamtal till 112. OKej, då blir det okej, men sen måste det dras en gräns för när man måste ringa och inte....nej, tror inte det. Låt det vara som det är....
Och om det skulle bli förbjudet i tunnelbanan, skulle det gå vidare till bussarna också? Sen till offentliga platser? Sen totalförbud för mobiltelefoner? Nej tack.

Medlem
Skrivet av dos:

Det roliga är att elallergiker endast påträffats i Sverige.

Intressant. SÅ jag bästämde mig för att använda google lite och kom fram till det du säger inte verkar stämma.
Times online:
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-1774586,00.html
Elöverkänsligas Riksförbund:
http://www.feb.se/NEWS/nyheter20053.html#MN20050912

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av dos:

Det roliga är att elallergiker endast påträffats i Sverige.

Intressant. SÅ jag bästämde mig för att använda google lite och kom fram till det du säger inte verkar stämma.
Times online:
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-1774586,00.html
Elöverkänsligas Riksförbund:
http://www.feb.se/NEWS/nyheter20053.html#MN20050912

Okej, Sverige och England.

Underligt att det här fenomenet endast upptäckts i England och Sverige hittills. Är det nått speciellt med vår el?

Medlem

Upptäckts är det inte så mycket frågan om. Hur vet vi om elallergiker påträffats på andra ställen om de inte ens vet vad de ser? Det är ju iaf tur att vi inte haft den inställningen med andra sjukdomar tidigare. Det är ju bättre att man utreder varför något händer väl? Det utreds just nu bl a av WHO. I många andra länder undersöker man också effekterna. I USA har det kommit igång en organisation. Jag tror bara att det handlar om att Sverige haft en organisation som visat intresse för det hela tidigare än andra länder.

Kanske finns förklaringen till deras problem på andra ställen, men saker och ting tenderar att starta någonstans.

Men med tanke på vår diskussion här ser jag inte hur man med mobiltelefoner skulle ta särskild hänsyn till de ytterst få som har problemet, och att det skulle förvärras nämvärt av att folk har mobiltelefoner påslagna just på T-banan kan jag inte tänka mig. Hoppas att dessa personer håller sig hemma lönehelger eller runt jul, för då är verkligen Stockholm mer packat med folk än en T-banevagn.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Upptäckts är det inte så mycket frågan om. Hur vet vi om elallergiker påträffats på andra ställen om de inte ens vet vad de ser? Det är ju iaf tur att vi inte haft den inställningen med andra sjukdomar tidigare. Det är ju bättre att man utreder varför något händer väl? Det utreds just nu bl a av WHO. I många andra länder undersöker man också effekterna. I USA har det kommit igång en organisation. Jag tror bara att det handlar om att Sverige haft en organisation som visat intresse för det hela tidigare än andra länder.

Kanske finns förklaringen till deras problem på andra ställen, men saker och ting tenderar att starta någonstans.

precis

Skrivet av Karmalicious:

Men med tanke på vår diskussion här ser jag inte hur man med mobiltelefoner skulle ta särskild hänsyn till de ytterst få som har problemet, och att det skulle förvärras nämvärt av att folk har mobiltelefoner påslagna just på T-banan kan jag inte tänka mig. Hoppas att dessa personer håller sig hemma lönehelger eller runt jul, för då är verkligen Stockholm mer packat med folk än en T-banevagn.

Läste någonstans att en person blev illamående av strålningen då mobilen låg 1-2 meter ifrån honom.
Så tydligen räcker det med att någon med mobil står i närheten för att famkalla olika besvär/allergiska rekationer och allt vad det nu kan vara.
Fast jag håller med om att tunnelbanan inte låter som det smartaste alternativet att färdas på om man är elallergiker.

Förresten... Känns tryggt att mobilerna ligger i fickorna (i testikelnivå) eller hänger runt halsen (nära hjärtat). Eller så snackar folk i mobilen och trycker den mot huvudet.

Tänk om det om 10år visar sig att alla som varit flitiga mobilanvändare fått tumörer på hjärnan, reproduktionsorganen och hjärtat. :/

Medlem

Elallergi existerar inte i dess rätta bemärkelse. Det är inbillning. Alltså en slags "omvänd" placeboeffekt.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565

Citat:

Mängder med undersökningar har gjorts där man utsatt individer för omväxlande påverkan/icke påverkan av elektromagnetiska fält (utan att individen vetat om elektriciteten varit på eller av). Vid dessa undersökningar har man inte kunnat påvisa något samband mellan påslagen elektricitet och besvär.

Nu handlar ju förbudet inte egentligen om att värna om dessa psykfall. Det handlar helt enkelt om att vara dessa griniga, konservativa gamlingar, som svär långa ramsor över all ny teknik, till lags (nattuggla.mp3 någon?). Det finns garanterat andra kategorier av människor som kan tänkas störa sig på andras mobilsamtal, men i grund och botten rör det sig antagligen om folk som tycker sig stå över andra människor.

Så länge samtalet hålls i vanlig samtalsnivå så kan väl ingen klaga. Klarar man inte av att höra andra människor prata så får man hålla sig inomhus eller ta en taxi.

Inaktiv

Spela roll....man får ju iget straff om man skiter i regeln....så skit i den

Medlem

Varför just mobilfri zon? Det finns en hel del glappkäftar utan mobil som klarar av att störa andra, i par oftast men en och annan fyllo också.

Kanske en tyst vagn skulle vara nåt, där man inte får störa andra med mobilsamtal (SMS är OK) konversationer och odrägligt beteende.


signatur

yolo

Medlem

Att åka tunnelbana som "elallergiker" är ungefär lika smart som att kuta genom en skogsdunge tidigt på våren som björkpollenallergiker.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Varför just mobilfri zon? Det finns en hel del glappkäftar utan mobil som klarar av att störa andra, i par oftast men en och annan fyllo också.

Kanske en tyst vagn skulle vara nåt, där man inte får störa andra med mobilsamtal (SMS är OK) konversationer och odrägligt beteende.

Ja, vi kan ju också införa en tystnads lag som gäller i hela sverige.. oh vänta den finns ju redan.. Kolla skillnaden mellan Sverige och typ USA när folk åker kollektivt.. där pratar okända personer med varandra (ja det är sant bli inte chockerade nu).

Jag säger inte att jag pratar som en tok när jag sitter på en buss eller på tuben.. men jag skulle inte ha något emot att börja prata med någon spontant men folk är ju så jävla rädda hela tiden och kollar upp i taket ifall det inte finns något annat ställe att ställa in blicken på.. Någon smart politiker borde uppmuntra folket till att spontan prata med varandra istället så slipper vi tjafset om att en person sitter i en tunnelbannevagn och 40 pers sitter och lyssnar på vad han/hon sitter och gaggar om..

Svergies kollektivtrafik idag är lika dystert som Polen under andra världskriget..


signatur

Rail or Die

Medlem
Skrivet av Lappis:
Skrivet av Döbringer:

Varför just mobilfri zon? Det finns en hel del glappkäftar utan mobil som klarar av att störa andra, i par oftast men en och annan fyllo också.

Kanske en tyst vagn skulle vara nåt, där man inte får störa andra med mobilsamtal (SMS är OK) konversationer och odrägligt beteende.

Ja, vi kan ju också införa en tystnads lag som gäller i hela sverige.. oh vänta den finns ju redan.. Kolla skillnaden mellan Sverige och typ USA när folk åker kollektivt.. där pratar okända personer med varandra (ja det är sant bli inte chockerade nu).

Jag säger inte att jag pratar som en tok när jag sitter på en buss eller på tuben.. men jag skulle inte ha något emot att börja prata med någon spontant men folk är ju så jävla rädda hela tiden och kollar upp i taket ifall det inte finns något annat ställe att ställa in blicken på.. Någon smart politiker borde uppmuntra folket till att spontan prata med varandra istället så slipper vi tjafset om att en person sitter i en tunnelbannevagn och 40 pers sitter och lyssnar på vad han/hon sitter och gaggar om..

Svergies kollektivtrafik idag är lika dystert som Polen under andra världskriget..

Vad skall man säga? Det är den svenska stilen, i.a.f. Malmö stilen.

Du skall veta att "prat" inte alltid är så populärt. På mitt jobb sitter folk och ler sina falska jäkla smil när någon pratar och när den pratsamme personen lämnar rummet säger man "fan vad han/hon snackar mycket".

Man kan inte lita på folk och då är det bättre att hålla tyst... överallt.

Inaktiv

Jag har läst att tågförare har mycket högre risk att få cancer. Den enda förklaringen till detta är att dom utsätts för strålning från elektricitet dagarna i ända.

Medlem

Jag vill ha följande zoner:

Barnfri
Barnvagnsfri
Ryggsäcksfri
Alkisfri
Fjortisfri
Tiggarfri
Parfymfri


signatur
12
Skriv svar