Medlem
Longboard

Tjenare!

min lägenhetskompis köpte en longboard nu i veckan, och man blev riktigt sugen på att skaffa en själv. och vi är nu minst fyra pers som har stora funderingar på att skaffa varsin.
om inte annat för att ta sig till och från ställen, t.ex. glida alla fem (plus minst två nissar med inlines) till skolan gemensamt

men eftersom ingen av oss har riktiga skateboard/longboard-erfarenheter så tänkte jag kolla här vad ni kan och tycker om det.

måste säga att jag är mäkta imponerad på hur en longboard bara börjar rulla nästan aldrig slutar hehe. och den softa imagen passar mig perfekt, eller ja, iallafall under sommaren och lovet

det jag funderade på att skaffa är isånafall en CR2 Cosmic 2 J-Bay
vad tror ni om den för en cyborg som mig på ~65 kg? dessutom någorlunda nybörjare (åkt lite skateboard till och från samt snowboard denna vintern).
p.s videoklipp till er som undrar "vad fan snackar nissen om? vadå långplanka?"


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

En kille på mitt förra jobb tävlade i longboard och försökte "promota" det bland killarna som åkte skateboard och inlines. Han tyckte det passade oss alla om man bara vill ut och glida. Hade säkert varit skönt att bara glida runt men det duger mina inlines till också, så kan man smeka en rail samtidigt när man känner för det 8)

Verkar ju som att brädan ger bra stabilitet och flexibilitet för personer under 70kg. Go for it!

Inaktiv

Satsa på cykel. Grundidén är väl 200år gammal, men dom känns inte lika retro som skateboards/longboards. Sen kan man ju göra wheelies/stoppies!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

för wheelies och stoppies har jag min Yamaha XT600 (kan hända att det blir en KTM motard i sommar istället... fast fan va fattig jag blir då...)

p.s wheelies och stoppies kan man göra med en longboard också (stoppies iallafall).


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Skulle grymt gärna ha en själv, men just där jag bor så passar det inte riktigt med en sådan (500 meter brant backe direkt innan man kan åka fram mot byn)


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

själv så har jag en loangboard men ingen vanlig skateboard.
Det härliga med en loangboard är att du får känslan av att surfa som jag har provat på men som är väldigt mycket svårare:P

Du behöver ingen skate bakgrund för att använda en loangborad det enda viktiga är att få upp balanssinnet lite.

Inaktiv
Medlem

Longboard är något av det fetaste jag har testat, vill själv ha en men det kostar

Medlem
Skrivet av Budolicious:

Skulle grymt gärna ha en själv, men just där jag bor så passar det inte riktigt med en sådan (500 meter brant backe direkt innan man kan åka fram mot byn)

Du har ju nedförsbacke en väg iaf


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Budolicious:

Skulle grymt gärna ha en själv, men just där jag bor så passar det inte riktigt med en sådan (500 meter brant backe direkt innan man kan åka fram mot byn)

Du har ju nedförsbacke en väg iaf

Den är verkligen dödlig alltså, rena skidbacken mer eller mindre


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av Budolicious:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Budolicious:

Skulle grymt gärna ha en själv, men just där jag bor så passar det inte riktigt med en sådan (500 meter brant backe direkt innan man kan åka fram mot byn)

Du har ju nedförsbacke en väg iaf

Den är verkligen dödlig alltså, rena skidbacken mer eller mindre

Be kommunen installera en fin liten skidlift.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

jo fan en longboard skulle man nog ta och köpa sig i sommar.. ta den till jobbet så slipper jag gå

Medlem

Har kvar min skateboard från 97. Den funkar. Känns inte som om man kan göra mycket annat än att åka på en longboard.


signatur
Inaktiv

haha äntligen. Jag hittade efter mycket om och men min gamla skateboard från 70-talet på vinden.
Den är inte lång och har ingen grip men fyfan vilken känsla man får av att glida omkring på den.

Medlem

hehe, gött.

sitter själv och funderar på om jag ska köpa en pintail eller kicktail (CR2 då)...
kollat in lite videos och gillar verkligen dom platta och långa brädorna (http://www.whoisadamcolton.com/videoadam.mov) men t.ex. CR2 verkar vara mycket mer/bättre för crusing...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

det blev en Sector 9 B3 Pintail!
vart helt inställd på CR2 när jag drog förbi linköping och träffade på Morre (ägaren/delägare) - men min första kommentar efter att ha testat både CR2 och B3 var att B3 kändes skönare, och eftersom skillnaderna mellan brädorna inte är så farligt stora så blev det den.

älskar dess W-form (sett framifrån), man känner direkt vart på brädan man står, behöver aldrig kolla ner och kontrollera det.
allt är underbart
men så valde man ju mellan en riktigt bra bräda och en riktigt bra bräda... så jag lär ha blivit nöjd i vilket fall som helst

och så fick man cruisa igenom Linköping med Morre som guide jämte sig i 5-10 min också, inte fel det inte

nee, nu ska jag ut och åka igen hehe, samt besöka och impa på kompisar på en fik en bit bort, ha det!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

man blir ju lite sugen faktiskt. hur stor skillnad är det att glida runt på en longboard jämfört med en vanligt skateboard? är det mycket svårare att hålla balansen, eller det kanske är enklare? det som jag gillar minst är att en longboard inte är speciellt smidig. känns som att man inte vill gå runt och bära på den alldeles för länge.

Medlem

Skateboarden kan man ju bara fästa i väskan om man har en sån med sig (vilket jag nästan alltid har) och bära med sig utan problem. Longboard känns väldigt otymplig att ha med sig. Sen igen.. Vad har man en longboard till? Åka framåt eller?


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

Sen igen.. Vad har man en longboard till? Åka framåt eller?

X-äktli. Hur ofta får du upp 40Km/h med din skateboard? jag betvivlar att det händer varje dag. Det är det som är meningen med longboards, att kunna åka dit man vill, snabbt, och inte slösa på bensin.

Medlem

Jag är nu grymt nära att köpa en longboard själv. Särskilt då de har 'köp tre, betala för två' på boardstore och jag har två mates som också är sugna. För mig blir det en "Sector 9 Super Cruiser".

Och tixfrix, det är mer glidarkänsla med en longboard


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av TixFrix:

Sen igen.. Vad har man en longboard till? Åka framåt eller?

X-äktli. Hur ofta får du upp 40Km/h med din skateboard? jag betvivlar att det händer varje dag. Det är det som är meningen med longboards, att kunna åka dit man vill, snabbt, och inte slösa på bensin.

Känns som om det inte är så jättestor nytta att åka i 40Km/h med en träbräda för att sen ramla och slå sig. Då cyklar jag hellre. Sett folk med longboards och de känns minst sagt otympliga i alla lägen (åka i Visby är ingen hit det heller för varken skate/long -board eller inlines).


signatur
Medlem

TixFrix: jag ser det som med MC och bil.

bil tar jag när jag MÅSTE ta mig någonstans, transportmedel alltså.
MC tar jag när jag vill njuta av frihet, adrenaline osv.

samma med cykel och longboard

har föresten införskaffat mig en Sector 9 B3, helt underbar, ångrar inte köpet det minsta, köpte den i fredags och den varit med mig ALLA gånger jag egentligen skulle ha gått eller åkt bil hehe.

var hos tandläkaren i tisdags, som ligger på andra sidan stan, och skulle sedan till bibloteket som ligger "på min sida" av stan, så när jag lämnade tandläkaren (med min longboard såklart) så åkte en av dom lokala bussarna förbi, inget jag direkt tänkte på men när den sedan stannar två hållplatser senare (juniporten) så glider jag förbi den, och väl framme vid bibloteket (1 km senare ungefär) vart jag ca 30 sekunder före, och detta med ingen panik, bara gled runt i staden lite soft - och som bonus på allt så vart det en klass dagisbarn på bussen som viftade och pekade på mig som tusan, och blev mäktigt glada när jag noterade dom och vinkade tillbaka, äkta glädje från deras sida, it just made my day


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Fan vad sugen man blir på att skaffa en nu. Synd bara att de kostar så mycket.

Medlem

werzion borde du inte kunna låna hans någon sväng då?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

vems vad och varför? hehe

Spectral: Stadium har Warp's Ecoboard för ~700 kr, helt okej bräda för dom pengarna. även om det (självklart) inte är den bästa kvaliten så är den helt okej samt att du kan alltid senare uppgradera den, köra nya hjul, nya kullager, nya truckar!

Go for it!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Nja Warp känns så tråkigt på nåt sätt. Tänker på när jag var mindre och alla "coola" skejtare skrattade åt folk som hade warp-brädor. Sen om dom var bättre tycktes inte spela nån roll. (Hade själv en warp och jag måste säga att jag var betydligt bättre än tuffingarna som mestadels bara satt och tittade och kommenterade *skryt* ) Kanske har blivit skadad hehe. Men nu måste jag ändå åka och titta på den.

Medlem

Så var det gjort, köpte min sector9 pintail idag. fett billigt dessutom, bara 1.5k
Nu jävlar får det bara sluta regna så ska här brännas


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

gött! en S93 alltså(?)

mjoo, regn klarar man sig gärna utan, här i jkpg verkar det dock regna tills torsdag iallafall (till och från)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Äh.. Longboard's är för pussys! Du kan knappats dra en heelflip med en sån bräda.. ^^

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

gött! en S93 alltså(?)

mjoo, regn klarar man sig gärna utan, här i jkpg verkar det dock regna tills torsdag iallafall (till och från)

jajamen, precis en sådan:)

och du orush, man behöver inga heelflips med en longboard, du bränner ändå ifrån den fåniga skejtarn som skrattar åt dig som ingenting


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

1
Skriv svar