Pc påslagen i flera dagar?

Inaktiv
Pc påslagen i flera dagar?

Jag undrar om man kan ha en stationär dator påslagen i flera dagar medans man laddar ner tunga filer.


signatur

drömmer om Geforce 8800 Ultra

Medlem

Det är bara att köra, jag brukar då inte stänga av min dator om jag inte absolut måste.
Samt mina servrar (vanliga stationära pc's utan skärm) står på konstant tills något verkligen går sönder då stänger jag ner och byter ut det trasiga och slänger upp den igen. Tror jag hade som mest 550 dagar drygt på en av dem tills dess det blev strömavbrott ... så några dagar lär ju inte vara några problem alls.


signatur

gorm streamar ibland!

Inaktiv

Det beror på system. Jag körde hub dygnet runt med en äldre arkitektur och den var ordentligt kyld men brann ändå. Nu kör jag dygnet runt med en P4 och det fungerar perfekt. Dock har jag överdimensionerad kylning, håller efter kylningen myself och har även satt kylning på MB + kylpasta på bryggan iom att det inte sitter från början. Om något blir för varmt brinner den så småningom så försäkra dig om att det är ordentligt kylt = GPU, CPU, MB, rengjort, TUNNT lager pasta,bra fläktar,ev extra fläkt på bryggan,ev ramkylning på grafikkort,rengjort aggregat......


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av francoiso:

Jag undrar om man kan ha en stationär dator påslagen i flera dagar medans man laddar ner tunga filer.

En dator tar mer skada om du sätter på/stänger av den varje dag än om den står på hela tiden.


signatur
Medlem

Om man bortser från allt damm som byggs upp i flänsar etc.

Medlem
Skrivet av Boulund:

Om man bortser från allt damm som byggs upp i flänsar etc.

Man ska naturligtvis göra en totalrengöring i datorn minst 2 gånger per år. Men det utgår jag från att alla gör


signatur
Medlem
Skrivet av cammo:

En dator tar mer skada om du sätter på/stänger av den varje dag än om den står på hela tiden.

Det var baserat på att äldre hårdiskar inte parkerade sina läshuvuden när man slog av/på sin pc. Idag finns inte det problemet och hdd:s skall klara på/av c:a 40,000ggr sägs det. Men vill man inte stänga av och på kan man köra hibernate och spara några kronor om året i el iallafall.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Största faran med att ha datorn påslagen dygnet runt är väl brandrisken och en shock då man får elräkningen.

Inaktiv

fast det är väll inte sån fara med elräkningen? 2000kr/per år eller hur var det?

Inaktiv

1000kr om man har den avstängd på halva dygnet då mao


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

fast det borde ju bli lite lite mer eller? Om det nu tar extra energi att starta datorn?

Inaktiv

neglierbart. det är ingen bilmotor.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Man kan köra hibernate, då drar den i stort sett samma som en avstängd dator med lanfunktionen igång. 2.3Watt eller vad det nu var. Fördelen är snabbare uppstart.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

1
Skriv svar