Spore: Inget demo, fortfarande DRM
...och hävdar att kopieringsskydd är en nödvändig del av branschen...
En nödvändig del av branschen? De enda som känner av skyddet och tar skada av det är konsumenterna som faktiskt har köpt spelet. De stoppar ingen piratkopiering på det här sättet. Hur lång tid ska det ta för utgivarna/utvecklarna att förstå det?
Jag tror att de här kopierings skydden är mot de som går hem till en vän och installerar där. Samtidigt som han inte upptäckt internet. Även om man var tvungen att offra en get varje gång man ville spela så hade det varit värt det. Det här kommer bli as bra.
så man kan installera det på tre datorer alltså? bor tillsammans med två kompisar, kan jag köpa en kopia och sen installera på deras också utan några problem? så får man väl inte göra med några andra spel?
Alltså du kan ju installera tex Red Alert på 3 datorer men inte spela online med alla samtidigt,
Det dom menar är efter du installerat det 3 gånger funkar det inte längre.
Då får man köpa en ny CD key, eller böna och be bid EAs support.
Jag förstår inte vad folk är så upprörda över. Är det någon här som inte har internetuppkoppling på den/de datorer där du vill installera spelet? Angående begränsningen till tre datorer så är det inte sagt exakt hur det kommer fungera. Men EA kommer säkerligen fixa så att om man har legitima skäl att installera en fjärde gång så kommer det att gå. Mycket gnäll över ingenting.
Piratkopierande, företrädesvis till PC, skulle naturligtvis få konsekvenser för dess användare. DRM är ingen lösning på problemet, varken för spelmakarna eller konsumenterna men troligen nödvändigt för att om inte annat försvåra nedladdning. Onlineautentisering måste vara det mest rättframma sättet att sköta detta på utan att egentligen sätta käppar i hjulet för dem som faktiskt köper spelet - bara det markeras ordentligt på paketet att det kräver en internetuppkoppling.
sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir
Jag förstår inte vad folk är så upprörda över. Är det någon här som inte har internetuppkoppling på den/de datorer där du vill installera spelet? Angående begränsningen till tre datorer så är det inte sagt exakt hur det kommer fungera. Men EA kommer säkerligen fixa så att om man har legitima skäl att installera en fjärde gång så kommer det att gå. Mycket gnäll över ingenting.
Det kommer dom säkert, men bara grejen att du när du om fyra-fem år känner för att nostalgispela lite Spore är tvungen att ringa EA-supporten bara för att ditt wintendo i vanlig ordning behövt ett par ominstallationer för att fungera någorlunda smärtfritt gör mig förbannad. Det straffar bara hederliga konsumenter som köpt spelet medans sjörövarfabbe glatt sporar vidare om 15 år då han hittar sin gamla hederliga, elektroniska core 2 duo och får ett nostalgiskt infall.
Jag har väldigt svårt att förstå varför det är så ohyggligt svårt för spelutvecklare att inse att deras nya überstarkillerrootcrackerkitdeluxforce alltid kommer crackas innan utvecklaren själv hinner uttala namnet på sitt eget kopieringsskydd.
Förhoppningsvis kanske vi kan se samma utveckling som det som hände med CD-skivor för några år sedan, då skydden blev elakare och elakare tills Sony droppade sitt rootkit. Efter det kändes det som att musikindustrin vände mer åt rätt håll och tog sig en funderar över det här med DRM.