Serverdator...hjälp

Medlem
Serverdator...hjälp

Vi har en dator stående som vi skulle vilja göra om till en server dator. Dvs en dator som alla vi i nätverket kan lagra bilder, lägga upp en server till et spel etc.
Finns det några specifika program som skulle vara bra till detta?


signatur

Det här är en signatur

Inaktiv

Ehm, du behöver inget speciellt program för att ha server; men Linux föredrar jag som OS; fast XP, WS och Vista fungerar väl lika bra.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Okej, bara det jag ville veta. Tackar för svar.


signatur

Det här är en signatur

Medlem

Linux är relativt puligt att få igång som server om man är super noob (iaf LFS som jag kör). Samba behöver du dock för att dela filer. Apache/php5/mysql för web. Proftpd för ftp server. SuperVPN om du vill komma åt din dator via vpn.

Inaktiv

linux är betydligt mindre puligt att få igång som supernoob än exempelvis windows xp. lfs är nog det mest puliga som finns på den här planeten däremot...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Upplys mig som en riktig linux-noob om vad lfs är för någonting.

Har lite lösa planer på att kanske bygga en helt passivt kyld central dator att ha här hemma. Något att ha mycket hårddiskutrymme - centrerad lagring för alla foton, så man slipper ha dubbla kopior på laptopen och den stationära

nj
Medlem
Skrivet av Boulund:

Upplys mig som en riktig linux-noob om vad lfs är för någonting.

Har lite lösa planer på att kanske bygga en helt passivt kyld central dator att ha här hemma. Något att ha mycket hårddiskutrymme - centrerad lagring för alla foton, så man slipper ha dubbla kopior på laptopen och den stationära

Skulle gissa på att soya syftar på Linux From Scratch.

W2k
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

linux är betydligt mindre puligt att få igång som supernoob än exempelvis windows xp.

Vad har du rökt? På Windows XP kör man in CD:n, klickar "OK" tre-fyra gånger, drar in uppdateringar med Windows Update och sedan är det klart.

Jag har ALDRIG lyckats installera Linux-distro utan att behöva redigera minst en kryptisk textfil, kompilera minst en drivrutin från källkod eller stå ut med att någon hårdvara inte fungerar som den ska.

Det enda undantaget jag kan komma på är en LiveCD. Den är lättare att komma igång med. Men å andra sidan är ju möjligheterna högst begränsade.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv

eh, grattis. eller något.
min erfarenhet är den rakt motsatta; en windowsinstallation är alltid minst en timme (eller ett par timmar, beroende på hur mycket man ränknar med) längre än en linuxinstallation, och bökandet är betydligt mer omfattande.

förresten, varför är möjligheterna begränsade med en livecd? du har ju precis samma möjligheter med en sådan som med en riktig installation.
enda problemet kan vara prestanda, men det är inte en nödvändighet - har man tillräckligt med minne och en tillräckligt liten dist ser man ju till att läsa in allt i minnet redan vid booten, och därefter är det verkligen supersnabbt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

LFS låter ju helt fantastiskt i mina öron
Slänga in en 20MB flashdisk med en 10 år på nacken o dra igång servern, ljudlöst och snabbt. Wunderbar!

1
Skriv svar