FZ Poll: Kommer piratkopiering döda pc-formatet?
Nej nej, inte piratkopiering, Varför PC har minskat är pga att många har gått över till konsoller numera, liksom jag och många andra i min omkrets, Det är vad jag tror mest på.
i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO
Har man lyckats göra ett bra PC-spel är det bara synd om man inte tar en månadsavgift. Titta bara på t.ex. World of Warcraft, Lingeage, Dark Age of Camelot med flera. Är spelet tillräckligt bra så tvekar inte folk på att betala för det.
Med tanke på att piratkopiering är så utbrett i dagens samhälle skulle jag vilja säga att det är omöjligt att stoppa, precis lika omöjligt som att göra alkohol eller cigaretter till otillåtna droger.
piratkopieringen lär stå för en viss del av minskade intäkter hur man än ser på det
måste vara ganska surt att släppa sitt spel för att sen kolla på olika torrentsidor och se tusentals kopior distribueras
sen finns det ju sådana som stardock som säger tvärtom och släpper utan kopieringsskydd och ändå får in pengar så att dom blir nöjda
Bortsett från MMO-spel, och spel från Blizzard och Valve som har en gigantisk skara fanboys, så är piratkoperingen definitivt en väldigt stor nackdel som får utvecklare och utgivare att fokusera på tv-spelskonsolerna.
Nu piratkopieras det visserligen till konsolerna också, men det är i en extremt mycket mindre utsträckning. De flesta chippar inte sin maskin osv, förutom i vissa "spelnörds"-kretsar.
Dött kommer PC-spelandet dock aldrig bli, men det är väldigt möjligt att PCn ser mindre och mindre titlar med en stor budget, och istället blir något av en indie-platform där fler spel liknande Mount&Blade och Age of Decadence växer fram. Spel gjorda med en relativt liten budget och inte utnyttjar det senaste inom grafikhårdvaran.
Ingenting är omöjligt, pc:n lider redan av att inte ha gemensamma standarder och miljontals olika konfigurationer vilket nog gör så att fler drar till konsollmarknaden, både utvecklare och konsumenter.
Att piratkopiering skulle leda till pc:ns död är dock inte vidare troligt, men inte helt omöjligt. Man får se på andra branscher som lider hårt av piratkopiering och se hur de klarar sig, sedan kan man bedömma hur det kan tänkas gå för pc:n.
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.
Jag tror att det är överdrivet eller iaf hoppas jag verkligen det. Som sagt innan så kommer folk alltid att piratkopiera det år något som inte går att komma undan. Om spelindustrin går mer och mer åt att göra konsolspel så kommer också piratkopieringen att öka mer och mer där.
Jag tror inte på argumentet om att piratkopieringen är ansvarig för den sinade PC spelförsäljningen. Att den påverkar är det inget snack om. Vad som aldrig diskuteras ordentligt är den allt sämre kvaliteten på spelen. Ta vilken platform som helst, och kolla vilken genre som det finns flest spel i... action. Den är helt överlägsen alla andra och detta tycker jag är synd. Vart finns dagens Monkey Island, eller Beneath a Steel Sky... vad har hänt med alla äventyrsspel?
Det är tråkigt att de flesta i spelindustrin avsäger sig allt ansvar för försäljningen. Se till att börja innovera och gör lite NYA spel så ska ni se att försäljningen blir bra igen. Ta Portal t.ex. Här är ett spel med nästan inget våld... helt fantastiskt roligt. En polare som aldrig köper spel vanligen har gått ut och köpt spelet, även efter det att han klarat det. Det är dags att att spelindustrin tar sitt ansvar också, inte bara skylla på piratkopieringen.
Just det, Crisis, eller Crysis eller vad fanken det heter. Sluta gnäll! Ni har inte gjort någonting nytt i det där spelet. Att kasta på ny grafik och kalla det nytt spel vore som att klä om en epa-traktor med ett ferrari-skal och ta betalt. Fy schheääms!
Det är samma sak här som i musik- och filmbranschen, bra spel kommer ALLTID att sälja och gå med vinst. (Bra musik och bra filmkommer ALLTID sälja och gå med vinst).
De som står bakom det här i form av utvecklare är de som utvecklar mediokra spel. Medan Orange Box t.ex. har anpassat sig efter marknaden och säljer tokbra.
Att sedan spel ser bättre ut och spelas bättre på PC är ju något som alltid kommer locka mer. PC:ns död har diskuterats i åratal, och debatten är lika vilsen nu som förut.
Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games
Håller med post 7. Men spelen tror jag kommer få mer reklam och sådana former av finasiering och kanske luta mer å online så de kan ta månadspeng. Vilket jag tycker är synd eftersom jag oftast gillar SP delen mer än MP delen (som oftast kräver att man spelat hela SP och nött en massa MP om man skall kunna spela vettigt). Så vitt jag vet har warcraft 3 alltid legat högt på listan över sålda spel och där finns det både enkel crack (blizzard gjort en själva) och ett fake battlenet. Så de som vill spela behöver egentligen inte köpa spelet, men varför ligger det som sagt då så högt på listan? Det borde andra spelutvecklare tänka på.
"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
Jag tycker inte det är så konstigt att crysis sålde sämre än vad crytek räknade med.
För det första så krävs en riktigt stark dator för att kunna njuta av grafiken, och för det andra så är det bara grafiken det bygger på. Spelet i sig var rätt lamt.
Visst, fysiken var rätt verklig i jämförelse med vissa andra spel, men när det krävs 7 kulor med ett gevär i brösthöjd för att stoppa en korean, då är något fel. Army of Two kändes mer verklighetstroget på den punkten
Egentligen spelar det ingen större roll om piratkopiering är den direkta orsaken till att fler utvecklare går över till att utveckla till konsolerna i första hand. Hade de tjänat lika mycket på att släppa spelen till PC så hade de givetvis gjort det. Jag menar de är ju ändå så pengagiriga så varför skulle de tacka nej till det?
Så länge det inte är ekonomiskt försvarbart så kommer de inte släppa spel till PC och då det enda sättet för att ett spel ska sälja riktigt riktigt bra till PC är att göra spel som inte går att kopiera (onlinespel med cdkey) eller ett som riktar sig till en grupp som inte kan så mycket om datorer (The Sims) så är det självklart det som de satsar på...
Bortsett från MMO-spel, och spel från Blizzard och Valve som har en gigantisk skara fanboys, så är piratkoperingen definitivt en väldigt stor nackdel som får utvecklare och utgivare att fokusera på tv-spelskonsolerna.
Nu piratkopieras det visserligen till konsolerna också, men det är i en extremt mycket mindre utsträckning. De flesta chippar inte sin maskin osv, förutom i vissa "spelnörds"-kretsar.
Dött kommer PC-spelandet dock aldrig bli, men det är väldigt möjligt att PCn ser mindre och mindre titlar med en stor budget, och istället blir något av en indie-platform där fler spel liknande Mount&Blade och Age of Decadence växer fram. Spel gjorda med en relativt liten budget och inte utnyttjar det senaste inom grafikhårdvaran.
Grafik är inte allt, som till exempel detta lir är ett mästerverk utan banbrytande grafik eller Blizzards budget. Take Command 2nd Manassass
Ta call of duty 4 tex.
pc versionen är billigare, bättre kontroller, gratis att spela online, får patchar snabbare och lättare att modda.
Detta borde göra pc versionen till det givna valet tycker jag.
Eftersom det är lite dåligt med källor på pc specifika siffror så tar vi totala antalet sålda minus konsolversionerna.
9 miljoner sålda ex totalt konsol+pc
Källa gamespot
Xbox 360 - 5.71 m
källa vgchartz
PS3 - 2.95 m
källa vgchartz
PC borde då bli 0,34 m vilket är fjantigt lite.
Kopierade inlägget från en annan tråd. Förutsatt att siffrorna stämmer så inser man snabbt hur meningslöst det är att utveckla spel på PC. Cod 4 är ju ett av de bättre spelen som släpptes 2007 så varför skulle det inte sälja mer på PC med tanke på hur många miljoner pc-användare det finns i världen. På grund av piratkopieringen kommer Spelen som släpps på PC inom ett par år uteslutande vara betal spel typ MMO etc som inte går att kopiera. :(:(
XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine
Jag köper inte argumenten att PC minskar pga piratkopiering, det finns nämligen de på konsollerna oxå. Det kanske inte är lika stort men det kommer bli vanligare ju fler som skaffar konsoll som andra innan mig har sagt. PC var rätt så dominerande för ett par år sen och nu börjar konsollerna komma ifatt, det är helt naturligt att trender svänger lite
Man mår bra av Apple produkter!
Jag har kvar kartongen från Dark Forces. Prislappen säger 597:-
Detta var 1995, ingen kan på fullt allvar påstå att piratkopieringen var lika stor på den tiden, och ändå har spelpriserna knappast gått ner sedan dess. (det har alltid sagts att priserna ligger som de gör pga piratkopiering)
Om spel säljer mindre nu så är det dels för att det finns så mycket annat som konsumenterna lägger pengar på (dvd osv) och dels för att speltillverkarna inte längre lägger någon tid alls på att optimera spelen så hårdvarukraven är vansinniga. Köper du en speldator idag så kan du slänga skiten nästa år för den kommer knappt klara av att installera spelen som kommer då.
Ju större budget ett spel får desto lägre kvalitet verkar det ha, (det finns ju undantag förstås).
Word. Dessutom kommer inte PC:n försvinna så länge den erbjuder genrer som konsolerna inte gör. Strategispel, milsim och flygsimulatorer, stora mängder indieproduktioner, moddar som är både innovativare och vågar mer än vad de stora bolagen gör.
Ekonomin kanske går i botten, men jag ser det faktiskt även som positivt att casualspelare går över mer till konsoler - det bör i slutändan ge ett mognare utbud till PC, och förhållandena mellan PC och konsol kommer mer likna de i början och mitten på 90-talet - och det är faktiskt dit jag längtar tillbaka, till spelglädje. Konsolgänget kan gärna få ta ytliga railshooters som Medal of Honor och Crysis för min del.
Det är samma sak här som i musik- och filmbranschen, bra spel kommer ALLTID att sälja och gå med vinst. (Bra musik och bra filmkommer ALLTID sälja och gå med vinst).
Så enkelt är det ju inte. Jag lyssnar på massor av (bra) musik som jag vet inte säljer speciellt mycket. Menar du att det som ligger på topplistorna automatiskt är bra?
Smak är väldigt subjektivt.
Spel som WoW och Sims säljer inte mest enbart för att så många personer tycker att just de spelen är kanonbra, utan för att deras målgrupp inte kopierar så mycket.
ser inte ljust ut nu för pc, men det borde komma nånting som kan stoppa piratkopiering till viss del ialla fall.
Piratkopieringen kommer inte döda pc spelen. Det gör dumsnåla distributörer som hellre ser att en massa investeringar görs i bedrövliga kopierings skydd (som inte hjälper ett dugg och bara jävlas med folk som betalar) än att släppa en produkt som är värd att köpa.
Och jag syftar inte bara på innehållet på DVDn utan även kring-material som idag är näst intill obefintligt. Istället måste vi lägga ytterligare pengar på nån jävla "limited edition" (som är ungefär lika "limited" som lättmjölk) för att få nåt som inte känns som ett hån.
Edit: mitt tangentbord har dyslexi. Jag lovar.
Det är samma sak här som i musik- och filmbranschen, bra spel kommer ALLTID att sälja och gå med vinst. (Bra musik och bra filmkommer ALLTID sälja och gå med vinst).
Nja. Det du menar är tillräckligt _kommersiell_ musik, film och spel kommer alltid sälja bra.. Det är inte alls samma sak som "bra".