Abonnemangsavgiften för Age of Conan klarlagd

Medlem

vad menas med frågan egentligen? jag förstår inte. ska vi svara på vad vi tycker att vi själva är villiga att betala, eller vad vi tror att företaget behöver ta betalt för att ha råd med spelet?

Medlem

moberg det står redan hur mycket dem kommer att ta.
Frågan är bara vad vi själva tycker de borde vara.

Inaktiv

Har du haft råd att införskaffa en dator som gör AoC rättvisa har du antagligen ett jobb (Mature) och har råd att betala 150:- i månaden vilket är gängse pris för ett MMORPG om man inte ska blanda in gratisskräpet.
Ni som studerar (ofta Mature) ska studera och kanske njuta av studentlivet och inte sitta framför datorn och få skörbjugg för att ni lever på snabbmakaroner för ni har lagt era sista pengar på AoC-avgiften.

Medlem
Skrivet av Orbek:

10 kr per månad x1 miljon abbonenter innebär väl att allt över 10kr är OLAGLIGT OCKER, yapyap det gör det säger jag.

..ja för ett företag ska ju inte gå i vinst under några omständigheter. Fy på det företag som är ute efter pengar!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Är allmänt emot månadsavgifter, men jag förstår ju att de behövs för servrar, uppdateringar etc...

Medlem
Skrivet av qweex2:
Skrivet av Fargo:

Anser inte att det är rimligt att betala 1680 kr / år för ett spel. Men det är väl bara jag.

Du glömde att det blir runt 2000kr första året. Man måste ju köpa grundspelet också! (Man brukar ju få första månaden gratis då)

Men 1700kr för ett helt års underhållning är väl inte så mycket? Du lär ju komma upp i samma summa om du spelar andra spel också, för du lär ju köpa fler än 4 spel per år, eller? I alla fall om du spelar lika mycket som om du har månadsavgift.

Men nu snackar vi väl om ett spel?

Medlem

Dom anställda måste få löner. Det är ingen som jobbar gratis


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skrivet av ReZnoR2K6:
Skrivet av Fargo:

Anser inte att det är rimligt att betala 1680 kr / år för ett spel. Men det är väl bara jag.

Ser man tillbaka på hur mycket pengar man kastat bort på t.ex. WoW så undrar man varför i helvete man gjorde det? Jag menar man får ju inte ut ett jävla någe utav det... bara ett litet tidsfördriv. :evil:

Det är iallafall bättre än att stöta på en massa fulla fjortisar på stan som tror de är något bara för de börjat få skäggstubb.


signatur
Medlem
Skrivet av Aurahead:

moberg det står redan hur mycket dem kommer att ta.
Frågan är bara vad vi själva tycker de borde vara.

jag vet. men ska vi ha i åtanke att de ska få in nog pengar för att gå runt? eller är det bara en fråga om hur mycket vi vill, eller hur mycket vi kan tänka oss betala? den verkar lite för ospecifik för att kunna besvaras. självklart vill jag inte betala ett korvöre för spelet, men det skulle ju antagligen inte gynna skaparna. däremot är jag villig att betala lite mer för att se till att spelet hålls igång osv, men eftersom jag inte vet hur mycket som behövs för att hålla spelet igång så kan jag inte besvara frågan. tycker det låter konstigt.

Medlem

ehhhh :S fy fan va dyrt, man kan iof köpa 60 dagars spelkort för 240kr.

Skrivet av Oneone:

ehhhh :S fy fan va dyrt, man kan iof köpa 60 dagars spelkort för 240kr.

exakt något jag kommer göra iaf, då vet man att man betalar när man vill spela istället för hela tiden. ibland gör man ju uppehåll från spelandet.


signatur
Medlem

Tycker dom ska höjja liiite till, så det blir för mycket för småglinen att betala. Så kan alla över 18+ ägna sig åt AoC och barnen WoW.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Inaktiv

kmr ja kunna spela age of conan med lägsta setting tills ja köper ny dator...

ja har en amd turin mobile x2 technology 2,0 dubbla alltså
2048 i ram och ett ninvida geforce go 7600

kan man spela på det med lägsta settings får nya datorn 2-3 veckor effter spelet släppts

Medlem
Skrivet av ReZnoR2K6:
Skrivet av Fargo:

Anser inte att det är rimligt att betala 1680 kr / år för ett spel. Men det är väl bara jag.

Ser man tillbaka på hur mycket pengar man kastat bort på t.ex. WoW så undrar man varför i helvete man gjorde det? Jag menar man får ju inte ut ett jävla någe utav det... bara ett litet tidsfördriv. :evil:

Varför går man på bio? Varför slösa några pengar på nöjen? För att ha roligt så klart.

Nästan all underhållning kostar pengar.
Har man inte råd så köp inte, låna en bok på bibblan istället, det är gratis.


signatur

Aeternitas vitae resonat tamquam imago

Inaktiv

Taskigt med 15$ för jänkarna....

Medlem

Alla klagar att det är så dyrt... själv har jag nog aldrig haft så mycket pengar som när jag spelade WoW, DAoC, EQ, LOTRO etc etc. Då man ofta satt och spelade istället för att gå på bio, supa skallen av sig etc. Och 100-200:- per månad är väl egentligen bara "dyrt" för den som typ är 15 bast och lever på studiebidrag. För alla andra är det pengar som enkelt kan tas från öldrickandet eller dylikt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

28 år gammal med god ekonomi, säger jag ändå: fyfan va dyrt.
100 spänn, max.
Visst, det är inte så mycket pengar, men jag betalar inte heller 140 kr för en pizza eller en kebab. Det är för dyrt mot vad man får.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

28 år gammal med god ekonomi, säger jag ändå: fyfan va dyrt.
100 spänn, max.
Visst, det är inte så mycket pengar, men jag betalar inte heller 140 kr för en pizza eller en kebab. Det är för dyrt mot vad man får.

Beror ju på hur du ser på det - slå ut det på timmar man (eventuellt då) spelar så blir det inte mycket i timmen.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Fan vad snåla alla är. Som ovanstående talare sade, slå ut summan på antal timmar man spelar sen. Jämför med exempelvis ett singleplayer spel som man betalar 499kr för och spelar ut på en helg. Supa upp en tusenlapp på krogen för att ha en rolig kväll som man sen minns hälften av, där har vi idioti.

Medlem

Varför klaga på en liten månadskostnad? MMORPG's är spel som egentligen aldrig tar slut, så så länge man tycker det är kul att spela är det klart värt att betala 150kr i månaden och kunna spela hur mycket man vill.

Spela en timme om dagen = 30 timmar på en månad = 5kr i timkostnad.
400kr för en 10 timmars sp-spel = 40kr i timmen.

Gillar man MMORPG och vill ha något att spela hela tiden är det helt klart värt betala, skulle bli mycket dyrare i längden att köpa nya spel hela tiden istället.

Men problemet är väl inte att det är månadskostnad egentligen, utan att månadskostnaden MÅSTE man betala för att kunna spela. Att gå på den "dyrare" linjen och spela nya spel varannan dag blir ju såklart billigare eftersom det kostar gratis på pirate bay.
Tror de flesta är bara griniga just för att de inte kan slippa betala för att spela (om de inte nöjer sig med halv- eller helkassa gratisservrar som finns till flertalet mmo:s)

Skrivet av Dblood:

Fan vad snåla alla är. Som ovanstående talare sade, slå ut summan på antal timmar man spelar sen. Jämför med exempelvis ett singleplayer spel som man betalar 499kr för och spelar ut på en helg. Supa upp en tusenlapp på krogen för att ha en rolig kväll som man sen minns hälften av, där har vi idioti.

ja shit jag la nog ut nära 400 på krogen igår. Känns inte som man tjänat något på det utom trötthet idag. lol


signatur
Medlem

Om det är dyrare än wow ska man då förvänta sig bättre service och fler uppdateringar?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Tycker det är helt rätt o klaga jag försvarade wow avgifter för dom låg inom ok gränser

Som sagt har inga problem med månadskostnad men 140 och uppåt där går gränsen för mig kan inte se varför man höjer priset från en gängse standard.

För tro mig fler mmo utvecklare komma följa trenden med att höja priset.

Det är en princip sak har inget med att jag inte har råd.

men spelar man 4-5timmar per dag i 30dagar tja då kan man nog motivera priset men jag spelar inte så mycket .

Och som sagts tidigare betala flera månader i stöten är mer för dom som spelar extremt mycket inte för den som spelar lite.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Som flera har sagt, högre månadskostnad kommer tyvärr inte hålla småglinen borta då det är deras föräldrar som betalar. Många får barnbidraget som månadspeng, som egentligen är ett bidrag till föräldrarna för att de har barn.

Som flera andra också påpekat, så är månadskostnaden inte så hög om man tänker efter. Det är ett nöje precis som att sporta eller gå på krogen. Jämför man det med de exemplen, speciellt det sistnämnda, så är 140-200 SEK / mån inte så mkt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Man kan ju bli sjukt sned på detta 1$ = 10kr.
Det var för 10 år sedan ffs!

Amerikanarna som tjänar så fett med pengar, varför ska de betala ca 90:- för något vi betalar 140 för? Helt galet...

140:- är för mycket men det är ett gränsfall. 100-120 någonstans känns ok.

Då tjänar jag också 450k om året. Snålt japp men så kör jag också 2 * eve och 2* wow så det blir ju lite cash

Medlem

Sen så är det ju 15€ om du köper en månad i taget, de flesta mmo har ju 3,6,12 månaders paket som kostar mindre per månad om man vet att man vill spela spelet en längre tid.

Men jo hela 1$ = 1€ = 10kr är lite tröttsamt, då det inte är ens är i närheten av vad dollarn står i.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Aja jag tycker det är för dyrt iaf. Så jag skippar nog det

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av qweex2:
Skrivet av Fargo:

Anser inte att det är rimligt att betala 1680 kr / år för ett spel. Men det är väl bara jag.

Du glömde att det blir runt 2000kr första året. Man måste ju köpa grundspelet också! (Man brukar ju få första månaden gratis då)

Men 1700kr för ett helt års underhållning är väl inte så mycket? Du lär ju komma upp i samma summa om du spelar andra spel också, för du lär ju köpa fler än 4 spel per år, eller? I alla fall om du spelar lika mycket som om du har månadsavgift.

Men nu snackar vi väl om ett spel?

Jag vill inte tjaffsa och hamna off-topic, men jag jämförde ett spel med en bunt andra. Säg ETT spel som du betalat en avgift för, sedan spelat i över ett år utan att tröttna. Om jag antar att du spelar lika mycket oavsett om du betalar månadsavgift eller inte, så ger jag dig två alternativ:

1. Spela samma spel i ett år utan att tröttna på det. Du betalar månadsavgift på 140kr, vilken du bara kunnat avbryta om du inte velat spela mer. Du spelar 20h i veckan. Total summa: 2000kr

2. Du spelar endast spel utan månadsavgift. Du spelar 20h i veckan, så ett spel räcker max ett par månader. På ett år köper du säg 6 spel. Total summa: 2400kr

Detta är milt räknat, för om du spelar lika mycket så räcker inte ett 400 kronors-spel i två månader. Det gör däremot spelet med månadskostnad, eftersom du betalar hela tiden så måste det betyda att du inte tröttnat.

Förlåt att jag la detta onödiga inlägget, men enligt min åsikt så är månadskostnaden värt det. Det går alltid att vinkla synen något, så jag vet att inte alla håller med mig, men ingen tvingar ju dig att betala heller, visst är det bra?


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Om det är dyrare än wow ska man då förvänta sig bättre service och fler uppdateringar?

Det är inte dyrare än WoW det kostar lika mycket, det är bara momsen som gör det dyrare och dom pengarna får inte Funcom se alls.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

140 spänn!? Helt galet. Där rök mina förhoppningar om att få köra det här spelet. 140:- ! Aldrig i livet. Girighet är en dössynd, Funcom. Får inte norrmännen ut tillräckligt med pensionscash från sin oljefond? Hmpf!

Eller så är det för att jag är sur. Om första månaden är gratis, så får man väl ha en kvalitetsmånad när man köpt det och levla som en galning.

Sen har man en månads uppehåll, och sen kör man på igen.

50-80 kr är en rimlig siffra.


signatur

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts." - Jim Morrison

123
Skriv svar