Paper Mario: The Thousand-Year Door

Robot
Paper Mario: The Thousand-Year Door

Höjdpunkten på Marios rollspelsresa är så vass att du får paper-cuts.

#nintendo, #paper-mario, #switch, #the-thousand-year-door


Medlem

Har originalet till gamecube och det var mitt favoritspel till den konsollen. Håller med om att peach-delen är överflödig men annars är det 5/5 av mig utan tvekan.

Har nyligen kört igenom originalet igen fast på datorn med hd-texture-pack, kan rekommenderas om man stör sig på 30 fps på switch-versionen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Minns att det var väldigt mycket backtracking i originalet som drog ner helhetsintrycket.

Medlem

Fin recension.🌷 För mig är detta ett 5/5 spel, det är så välgjort med den där Nintendo-magin som bara Nintendo har. Att det är 30 fps har jag inte känt av överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Minns att det var väldigt mycket backtracking i originalet som drog ner helhetsintrycket.

Det är justerat, framförallt i senare kapitel där det finns en frustrerande sektion i originalet, de har fixat det i denna versionen.

Skribent
Skrivet av Kavakava83:

Minns att det var väldigt mycket backtracking i originalet som drog ner helhetsintrycket.

De har ett nytt fast travel-system som råder bot på det.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

Fem av fem tyckte jag (plus sambo) när vi spelade det cirka 2009.
Ska bli spännande att se vad vi tycker sådär femton år senare.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av lasselason:

Fin recension.🌷 För mig är detta ett 5/5 spel, det är så välgjort med den där Nintendo-magin som bara Nintendo har. Att det är 30 fps har jag inte känt av överhuvudtaget.

Tack!

De är nästan där uppe på fem för mig också, men några grejor som gör att spelet inte riktigt når till toppen. Så som man säger i skolan "En mycket stark 4a"


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tack!

De är nästan där uppe på fem för mig också, men några grejor som gör att spelet inte riktigt når till toppen. Så som man säger i skolan "En mycket stark 4a"

😊👍

Alltid hållit N64-spelet högst, men borde spela om både det och skaffa detta vad det lider. Mario-mys ftw!

Medlem

Hade det aldrig själv på Gamecube utan spelade bara hos en klasskompis way back så har varit pepp på att få spela igenom det äntligen.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är justerat, framförallt i senare kapitel där det finns en frustrerande sektion i originalet, de har fixat det i denna versionen.

Skrivet av Johan Lorentzon:

De har ett nytt fast travel-system som råder bot på det.

Skönt! Jag är lite rädd annars att man får nostalgifeber och blir besviken.

Medlem

Väldigt kul - men som det står i recensionen så är det långa dialoger, mycket text och tryckande för att komma vidare.
Inget större problem för mig men värre för barn

Skribent
Skrivet av Strut:

Väldigt kul - men som det står i recensionen så är det långa dialoger, mycket text och tryckande för att komma vidare.
Inget större problem för mig men värre för barn

De har i alla fall tagit bort skrivmaskinsljudet i dialogerna som fanns i originalet.

Antagligen för att folk idag inte kan relatera till det ljudet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelade aldrig originalet då jag inte tyckte om RPG:s som ung på Gamecube-tiden. Så ser mycket fram emot att få köra denna klassiker för första gången senare i sommar. Slog till på versionen med panorama-scenen.

Skribent
Skrivet av Majoren:

Spelade aldrig originalet då jag inte tyckte om RPG:s som ung på Gamecube-tiden. Så ser mycket fram emot att få köra denna klassiker för första gången senare i sommar. Slog till på versionen med panorama-scenen.

https://i.imgur.com/MjOilxq.jpeg

Mysig kabinett 😀


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Majoren:

Spelade aldrig originalet då jag inte tyckte om RPG:s som ung på Gamecube-tiden. Så ser mycket fram emot att få köra denna klassiker för första gången senare i sommar. Slog till på versionen med panorama-scenen.

https://i.imgur.com/MjOilxq.jpeg

Fint!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De har i alla fall tagit bort skrivmaskinsljudet i dialogerna som fanns i originalet.

Antagligen för att folk idag inte kan relatera till det ljudet.

Jag är gammal nog att älska det ljudet! Borde finnas valbart i alla fall 🥰

Skrivet av Majoren:

Spelade aldrig originalet då jag inte tyckte om RPG:s som ung på Gamecube-tiden. Så ser mycket fram emot att få köra denna klassiker för första gången senare i sommar. Slog till på versionen med panorama-scenen.

https://i.imgur.com/MjOilxq.jpeg

Oh, snyggt! Vad heter den utgåvan? 😃

Medlem

Detta blev mitt första Switch spel och jag är mycket nöjd!
Blev först lite överväldigad av alla olika system i spelet men när man lärt sig är det helt klart roligare när man har många taktiker att välja på.

Medlem

Jag kan tycka att Nintendo borde remastrat det första spelet på Nintendo 64 och gjort en samling med detta inkluderat. Men men, har själv endast spelat Color Splash och Origami King - båda uppskattade jag. Hur står sig gameplayet här? Dom nyare titlarna ska väl vara lite enklare om jag förstått det hela rätt? 🤔

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag kan tycka att Nintendo borde remastrat det första spelet på Nintendo 64 och gjort en samling med detta inkluderat. Men men, har själv endast spelat Color Splash och Origami King - båda uppskattade jag. Hur står sig gameplayet här? Dom nyare titlarna ska väl vara lite enklare om jag förstått det hela rätt? 🤔

Nja, jag håller inte med om att C Splash och O King är lättare, det är ungefär samma svårighetsgrad tycker jag. Gameplayet är riktigt bra i THYD, det är en fröjd att spela, en varm rekommendation.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nja, jag håller inte med om att C Splash och O King är lättare, det är ungefär samma svårighetsgrad tycker jag. Gameplayet är riktigt bra i THYD, det är en fröjd att spela, en varm rekommendation.

Okej, har inte spelat THYD men vad är skillnaden? Skulle du säga att THYD har bättre gameplay än Color Splash och Origami King?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Okej, har inte spelat THYD men vad är skillnaden? Skulle du säga att THYD har bättre gameplay än Color Splash och Origami King?

Jag tycker om gameplayet i både Color Splash och Origami King så det är svårt att säga vad som är bäst känner jag. Det är mer likt gameplay i C Splash än i Origami King såklart, det är turbaserade fighter som är en fröjd att spela, det finns många parametrar att ta hänsyn till beroende på vilken fiende du möter. Du uppskattade de Paper Mario spelen du har spelat och därför vågar jag lova att du kommmer tycka om detta minst lika mycket.

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Okej, har inte spelat THYD men vad är skillnaden? Skulle du säga att THYD har bättre gameplay än Color Splash och Origami King?

THYD lutar mer åt ett traditionellt JRPG med striderna, men även hur spelet är skrivet. De nya gör som sin egen grej med strider och annat.

Personligen gillar jag THYD mycket mer än de senare spelen då jag tycker de har gått ifrån RPG-konceptet mer och mer för varje spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag är gammal nog att älska det ljudet! Borde finnas valbart i alla fall 🥰

Oh, snyggt! Vad heter den utgåvan? 😃

Den verkar bara finnas på My Nintendo-butiken, kolla där.

Medlem

Såelade aldrig klsrt origami king jag blev så stressad av det där ring baserade systemet som gick på tid när man mötte bossar gillar systemet i thousabd year door mycket bättre

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

THYD lutar mer åt ett traditionellt JRPG med striderna, men även hur spelet är skrivet. De nya gör som sin egen grej med strider och annat.

Personligen gillar jag THYD mycket mer än de senare spelen då jag tycker de har gått ifrån RPG-konceptet mer och mer för varje spel.

Då vet jag. 👍

Jag testade första Paper-Mario på Nintendo 64 för ett tag sedan. Måste säga att det åldras med värdighet, så tråkigt att Nintendo inte passade på att remastra även det spelet. Sen vet jag att THYD anses som höjdpunkten, så Nintendo gjorde väl rätt prioritering - vid en just prioritering. 😅

1
Skriv svar