Upphetsning: Ninja Theory är tillbaka

Medlem
Upphetsning: Ninja Theory är tillbaka

Heavenly Sword är fortfarande ett av de bästa actionäventyr jag spelat. Belackarna klagar på kontrollen och kallar det för ett sämre <em>God of War</em>. Så kan man ju se det. Eller så kan man se det som ett jävligt mycket bättre <em>God of War</em> -- ett <em>God of War</em> som befolkas av människor av kött och blod som man bryr sig om.

Fortfarande är skådespeleriet det absolut proffsigaste som presenterats i ett spel. Utvecklarna Ninja Theory var först i världen med att spela in allting digitalt i en enda tagning: skådespelarnas rörelser, ansiktsuttryck (ned till minsta ögonrörelse) och röster. Det gör att <em>Heavenly Sword</em> levererar mellansekvenser som överglänser allt annat i trovärdighet och nerv. Och med karismatiske Andy Serkis i rollen som den onde kung Bohan i jakt på titelns svärd blir det aldrig tråkigt.

Sedan releasen av <em>Heavenly Sword</em> har det varit tyst från Ninja Theory. Men för någon dag sedan utannonserades det äntligen: Ninja Theory är i full färd med ett nytt spel, den här gången tillsammans med Namco Bandai Partners Europe (fd Atari) till PS3 och Xbox 360.

Man har inte berättat vad spelet ska heta eller några närmare detaljer kring det. Bara att det ska vara klart någon gång 2010 och att det, enligt Ninja Theorys "chief development ninja" Nina Kristensen ska bygga vidare på företagets grundpelare: cinematisk storytelling och bländande action.

Jag längtar. Tillsammans med Quantic Dreams och Bioware är Ninja Theory ett av få företag som försöker ta den digitala storytellingen till nästa nivå. Rättelse: Ninja Theory gjorde det redan 2007. Det ska bli högintressant att se hur de tagit konceptet ännu längre efter tre års mognad.

<a href="http://www.svd.se/kulturnoje/spel/nyheter/artikel_36109.svd">Läs min recension av<em> Heavenly Sword</em> från SvD.</a>

Den här bloggen ligger även på Wordpress.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv
Upphetsning: Ninja Theory är tillbaka

Skönt att se att Heavenly Sword få lite kärlek!

Jag kan inte säga att jag gillar genren. GoW och DMC finner jag repetiva och själlösa, med oengagerande handling och töntigt överhårda/övercoola huvudpersoner.
Heavenly Sword är det enda undantaget, som lyckas ta allt till en ny nivå. Den enda bristen är att frameraten sjunker ibland (slutstriden där det är typ 500 fiender på skärmen samtidigt).

"Fortfarande är skådespeleriet det absolut proffsigaste som presenterats i ett spel."
- Det där är ingen åsikt gott folk, det är ett faktum. Mer jobb av den här kalibern, och mer Andy Serkis (hans förtjänst alltihop) i framtiden tack!

Medlem

Kul att du håller med!


signatur

Vincere vel mori.

Medlem

Förutom ett av systemets bästa spel och ett lagom substitut inför God of War III, så är detta även ett spel man kan demma sin PS3 med. Skådespeleriet och den makalösa animationssynken är spot on i stort sett!

Underskattat spel som fler definitivt bör plocka upp om de får chansen. Man gör inte bara sig själv och Ninja Theory en stor tjänst, utan även sin Playstation 3.


signatur

Upon a soapbox of nerdom.

1
Skriv svar