Flaskhals, processor eller grafikkort?

Medlem
Flaskhals, processor eller grafikkort?

Tjena!
Jag undrar om det är processorn som är flaskhals om jag i 1024*768 upplösning har runt 20-25fps och sedan när jag sänker till 800*600 så är det ungefär samma (20-25fps). Det borde vara processorn?

Finns det något bra sätt att testa detta på? Och hur noga skall man kolla på fps:en när man jämnför? Om det nu fladdrar fram och tillbaka så är det svårt att få ett bestämt värde.

Tacksam för svar och funderingar.

Mvh
Purresnurre


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Lite svårt att veta då du inte skriver något om din hårdvara ^^

Medlem

Spelar ingen roll vad det är för processor/grafikkort, då jag vill veta om det är en cpu begränsning om man sänker upplösning oh fortfarande får samma fps. Om jag t.ex. hade fått 150fps i 800*600 så borde det vara en grafikkortsbegränsning. Det jag vill veta är om jag tänker rätt?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Klart att hårdvaran spelar roll, om du har te.x

Intel Celeron processor och 7900GT så har du en fin Cpu flaskhals.

Har du däremot 4400+ X2 och radeon 9800xt så är kortet en flaskhals.

Sen beror det helt på vilket spel vi talar om, BF2 är fullt spelbart i 60fps.

Ditt öga reagerar ju hur som helst inte över 72fps så allt över det är onödigt...

Kan ju vara en spelbegränsning också, som i Cs där 100fps är max.

Medlem

Ok, jag tänker på hur viktigt det är att ha en exakt siffra att jämnföra med, eller om det räcker att se att det ungefär dansar på samma fps i de olika upplösningarna.

Såhär uppfattar jag det

*Exempel*
grafikkort klarar 75fps som referens:
1600*1200 GPU klarar 50fps = GPU flaskhals
1280*960 GPU klarar 75fps = Balanserat system, ingen flaskhals
800*600 GPU klarar 150fps = CPU flaskhals
*Exempel*

Så om jag har följande så är det en flaskhals i CPU:n eller är det GPU:n?

1024*768 klarar 20-25fps
800*600 klarar 20-25fps

Menar att om det inte är exakt, så borde CPU:n i detta fallet bromsa mitt kort då kortet inte går fortare i lägre upplösning.

Cpu i mitt fall är en Sempron 3000+
och grafikkort är ett 6600GT 256mb OC


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Nej, du kan inte göra så. Olika spel fungerar olika och en sempro 3000 ger dig tillräcklig kraft i de allra flesta nya spel. Du kan nästan alltid få högre FPS genom att byta ut delarna mot bättre. Frågan är vilken som ger dig störst prestandavinst. En Sempron 3000 ger ungefär 60% FPS jämfört med en FX-55 i Doom3 i 1024, men ca 75% i 1280. Vad säger det?

http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Titta på charten. 7800GT och 7800GT SLI har samma FPS, medan ett x1900xtx har högre FPS. Med din logik skulle processorn här vara begränsningen eftersom du inte fick ut mer av SLI men x1900xtx kör med exakt samma rigg som 7800GT korten gjorde.

Medlem

Ajje mitt huvud,Karma! Måste man tänka efter å grejjor hehe.
Ja, men jag menar när man mäter på samma kort, inte om man kollar samma rigg med olika kort. Alltså är det inte prollen som bromsar om man sänker sin upplösning och man får samma frames?

Om man sänker upplösningen så får grafikkortet jobba lite mindre, men klarar ändå inte av att visa mer fps, då borde det vara cpu:n som är flaskhalsen?

Nu blev jag alldeles yr här, åker och jobbar nu men hoppas på svar tills jag kommit hem, är oerhört intresserad av att försöka förstå detta.

Mvh
Purris


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Jag vill nog påstå att man i ditt fall kan resonera så. Du sänkte framförallt arbetsbördan för grafikkortet, utan att påverka FPS:en. Rätt vanligt att det är ganska tydligt på kompletta datorer, som fått sitt grafikkort utbytt 2-3 år efter inköpet va datorn. Har en p3 med Geforce3 grafikkort och där spelar det ingen roll om man kör 640*480 eller 1024*768, fpsen är ändå snarlik. Nu kan ju Purresnurre få klura ut vilket som är flaskhalsen i mitt exempel.

Inaktiv

ett tokenkelt sätt att testa är ju att klocka upp processorn ett par hundra mhz och se om det händer nått...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Tack för tipset Soya, klockade c:a 10% från 1.8 till 1.9 nånting och mina fps gick till 35-40. Det som förvånar mig mest är att sempron prollen ligger på 41grader, är de så tacksamma att klocka och kommer jag klara mig med original kylningen?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag vill nog påstå att man i ditt fall kan resonera så. Du sänkte framförallt arbetsbördan för grafikkortet, utan att påverka FPS:en. Rätt vanligt att det är ganska tydligt på kompletta datorer, som fått sitt grafikkort utbytt 2-3 år efter inköpet va datorn. Har en p3 med Geforce3 grafikkort och där spelar det ingen roll om man kör 640*480 eller 1024*768, fpsen är ändå snarlik. Nu kan ju Purresnurre få klura ut vilket som är flaskhalsen i mitt exempel.

Tack för svaret, hm är det nån kuggisfråga hehehhe gkortet? *nyvaken som försvar*


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

klocka på då, tills det säger stop.
prime95 eller superpi är bra att ha...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

ok, tack igen soya för tipset


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

1
Skriv svar