Topp 5 - Super Power

Medlem
Topp 5 - Super Power

Ny tisdag! Och vilken tisdag sen! Solen skiner, framtidsutsikter trippar fram på tå, katter är söta och spelen är bra igen. Vilken tur!

Då kan ju faktiskt dagens topplista inte bli något annat än en hyllning till tidningen som föregick Super Play - Super Power. Faktiskt faktiskt.

Så häng med in på en liten nostalgitripp i tidningsland, minns Tobias Rpg-sidor och Martins Mangasidor och, inte minst, allt underbart knas som fyllde Super Plays goa och galna pappa. Now you're playing with power - Super Power!

Topp 5 - Super Power

5. Maskotarna

Nej, jag är fullt medveten om att Super Power inte hade några maskotar. Fast det är klart, hur förklarar man då det märkliga kidz-gänget som medverkar på recensionssidorna i de typ fyra första numren av tidningen? Nej, just det, det gör man inte. Kolla vad knaziga de är!

Vad fan...?

Roliga OCH målgruppsinriktade!

We're not in Kansas anymore, that's for sure.

4. Artiklarna

Super Power var inte bara tjo och tjim om ni nu trodde det. Det fanns artiklar också! De handlade givetvis om helknasiga grejer som edutainmentspel, den gryende begagnadmarknaden och - spelmässor. Det är framförallt roligt att se att Nintendos nyfunna grepp om casualmarknaden inte kom från ingenstans - man gjorde språkspel, stavningsprogram och personal organizers redan till Game Boy! En annan rolig detalj är uppfinnandet av cosplay som lyckas fånga Super Power-redaktionen med byxorna nere. Säg det med mig - helknasigt!

Man kunde spela spel på allvar på den gamla goda tiden.

Har Game och Gamestop en sån här sticker på dörren vet ni att det är grönt. Annars - anmäl dem!

Kvinnan på bilden - själva definitionen av "teh sexy" anno 1994.

3. Recensionerna

Om ni tycker att Johan Martinssons rpg-betyg är helknasiga idag skulle ni sett dem då (rpg-betygen alltså, inte Johan Martinssons rpg-betyg)! Världens sämsta spel genom tiderna, Lord of the Rings, får en femma i Super Power - fullt godkänt alltså! Men Super Power vore inte Super Power utan att göra bot för sådana saker på sitt alldeles speciella sätt - Kid Icarus får 85!!!, Final Fantasy VI 96!!!!! och Donkey Kong Country hela 100!!!!!!!!!! som kompensation. I nästa nummer av Super Play lovar förresten Johan att ge alla spel han recenserar fyrsiffrigt i betyg.

Som andra åsikt tyckte visserligen Tobias att Lord of the Rings var värt 21 i betyg, det är elva mer än vad Super Mario Galaxy fick! Konsekventa? Nej. Sjövilda? Ja.

Nog för att

Kid Icarus är bra men så här bra?

Aladdin till SNES är ett annat överjordiskt bra spel.

2. Bildbylines

Den uppmärksamme har kanske noterat att vi som skriver för Super Play har en liten bild föreställandes oss i slutet på varje recensionstext vi skrivit. Det hade grabbarna som skrev för Super Power också. Med skillnaden att de hade typ fyra olika bilder som skulle representera skribentens förhållande till spelet. Skrev Patrik om ett kasst spel kunde det vara en bild på hans nacke för att symbolisera hans totala avsmak. Tobias hade en fablässe för att dingla med SNES-dosor framför ansiktet eller sitta med en Game Boy framför sig (ta en titt på mitt och Johans blogghuvuden på förstasidan av Super Plays sajt så kanske ni hittar ett potentiellt samband). Jag kunde sitta länge och klura på exakt hur bra Jonas Svensson tyckte att ett spel var när han hade sin "crazy" min - för betygen kunde man ju inte lita på, som sagt.

Tobias Bjarneby definierar ordet "jämföra".

Vad tusan tycker karln om spelet egentligen? Någon?

Så här ser det faktiskt ut när Bergsala diskuterar våra betyg än idag.

1. Spelen vi skulle vilja se

Det tveklöst mest uppskattade inslaget i Super Powers historia var Läsarnas egna spel. De skickade in sina egna reflektioner kring sina favoritaktiviteter och hur det skulle kunna tänkas se ut. Vad sägs om spel som Sällskapstour Challenge - starring Stig-H Ollson (ett spel för riktiga supertöntar), T-banan Suicide Subway (ett "heltungt lir") eller Jas 39 Gripen (där alla som klarar sig förbi titelskärmen kan kalla sig själva power-players). Det här var helt enkelt dåtidens indiespel. De var lika fantastiska då som de är nu.

Så svårt att programmerarna inte brydde sig om att designa nån nivå efter kvartsfinalen!

Bubblare: Dr. Horst von Spitzenspieler och råttorna

Mannen som svarade på Super Power-läsarnas frågor hette Dr. Horst von Spitzenspieler och var en kaxig rackare. Han drog sig till exempel inte för att kalla läsare med ett gott öga till piratkopierade spel för "råttor". Det var kul.

Två råttor på en och samma sida! En anledning att fröjdas stort.

#blogg

Medlem
Topp 5 - Super Power

Alla minnen! Jag minns mycket väl bilden på R2D2 och hur han tog den saftiga burgaren.

Åh, härliga tider... Kan du inte skanna Alien 3 recensionen?

För övrigt, hur fan kunde du glömma redaktionens egna spel som hette typ Regeringen?! Har den utgåvan kvar. De recenserade det till och med.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Öh?

Nu är du ute och snurrar. Regeringen var ju en del i "Spelen vi skulle vilja se" - spelförslag som läsarna skickat in. Fick för övrigt det facila betyget 0, och det går faktiskt inte att missuppfatta.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Bah.

Såg väl det sist kanske 6 år sen.

Du skulle ha nämnt spelet i alla fall!


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Medlem

När kom första tidningen?


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

Medlem

Bästa listan hittills?

Första numret av Super Power kom 1993.

Kelet: Självklart.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

"Lord of the Rings var värt 21 i betyg, det är elva mer än vad Super Mario Galaxy fick!"

XD


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
Skrivet av Jonas Högberg:

Första numret av Super Power kom 1993.

Jo, jag kommer ihåg det. Och jag föddes 1994


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

Medlem

Först: [ http://www.superplay.se/forum/thread.php?id=77623 Punkt tre].

Sen: Vad är det är som är så bra som "framtidsutsikter trippar fram på tå"?? Låter spännande. Jag vill höra mer om det!


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar