Warner Brothers väljer Blu Ray i formatkriget

Inaktiv

"Consumers has clearly chosen blu-ray" - bullshit, det handlar om vem som hade bäst uppslutning från början, sen har inte konsumenten inte så himla mycket val längre, alla vill ju ha det som stöds bäst.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

det är väl inget fel i att se en tjej så som hon verkligen ser ut,
det är ju sånt som ger karaktär åt folk, lite skavanker,
det är ju tråkigare att se en porris med brudar som ser ut som en uppblåsbar plastdocka, felfri och tråkig.

Inte jag som är skeptisk i det fallet det är branschen, ärren efter ingrepp eller små märken av rakning osv är sånt de försöker sminka över och dölja, då ÄR upplösningen ett problem.

edit: wth, fin quote... verkar stabilt

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Tpiom:

Vore det inte smartare att göra en spelare som tar båda formaten.. Så slipper vi det här kriget.

Har för mig att ett antal har försökt med det, men resultaten tycks inte ha blivit så bra... tycker ärligt talat det kvittar vilket format som "vinner", bara något gör det snart så man vet vad som gäller...

Rätt intressant är ju att HD-DVD-gruppen sköt fram sin presskonferens som de ska hålla under CES efter det här beslutet... ska bli intressant att höra vad de har att säga

Här är en hybridspelare:
http://www.engadget.com/2007/01/07/lgs-bh100-hybrid-blu-ray-a...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

nu har även new line cinema också valt bluray

Medlem

bluray är bättre så varför inte.

men sen är frågan när formaten slutar växa i pixlar och ökar i sekunder. 25 bilder per sekund har det varit ett tag nu. när kommer det 60 bilder per sekund?

Inaktiv

egentligen hade det kanske inte spelat så stor roll vem som vann,
huvudsaken är att nån vinner så att folk slipper hålla på med 2 olika format.

Medlem

Blu Ray...hm, ganska överskattat i mitt tycke !


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

iaken snälla säg vad det är som du inte tycker är bra med BR spelaren i PS3'an som inte firmware kan fixa?

i jämförelse med standalone BR spelare för 6000:-.

någon visuell skillnad? (viktigast för mig).

förutom detaljer för entusiaster (pryl galningar)

eller typ 500 knappar å funktioner som jag eller en medel svenne aldrig kommer använda.

eller sånt som man behöver en monster TV för minst 25000:- att kunna se.

vill så gärna veta???

tror faktiskt jag hade behövt ett förstoringsglas för att se skillnaden.

har du läst eller hört om dessa problem eller har du testat själv?

problem med DVD's i en BR spelare? typ vad? min läser allt brända / original. hur grym bild som helst. en DVD spelare som skalar upp filmerna gör bara att allt ser foto aktigt å stelt ut.

har du läst eller hört om dessa problem eller har du testat själv?

vad hände med att bara trycka på play å njuta enna!

High Def, is allready here...

Well, well. What do we have here. A Fanboy perhaps?

Först och främst. Din PS3'a skalar upp bilden. Gör den inte det så skalar din LCD/Plasma upp bilden. Hur du än vänder och vrider på det så skalas bilden upp. Du får köra på CRT om du ska ha 576i/p. Men vem vill ha det när man kan få uppskalad i xxx(x)p läge!? Som du sa, -Hur grym bild som helst

Fotoaktiga(?) Kalibrera din skärm kanske?

Firmware i all ära. Men fortfarande så kodas videon av via mjukvara som används av Cell. Gör den inte dåligt. Men en CPU behöver kylas ner med en fläkt. (läs mellan raderna här nu, grabben) Dessutom kan man kan få bättre bild/ljud med dedikerad hårdvaruavkodning. Detta kommer förbättras i framtiden. Först är inte bäst! Tror Rev x.2 av PS3 är bättre än Rev x.1 på detta då den är tystare & billigare. Mer prisvärd m.a.o! Även som BR spelare.

Ang ljudavkodningen kommer vi få vänta. I dagsläget kodas ljudet om till PCM. Också bra. Men kan bli bättre med riktig TrueHD & DTS-HD. Den har ju trots allt HDMI 1.3a så möjligheten finns.
FW till PS3 kanske? Bra i så fall!

Testa en DVD spelare med D/A omvandlare för bild på 12/216 mot en 1000kr's apparat. SKillnad? Helt klart!

Jag läser om prylar hela tiden. Pga av intresse. Och nej, Inte på aftonbladet.

Jag förmodar att du har ps3 och endast ps3. Så att påstå att jag läst mig till problemen är ju drygt, lr? Gör ett besök hos en etablerad HiFi-butik och prova saker. De som har riktiga demorum! Det är kul och man lär sig saker. Man vill ju inte köpa grisen i säcken.

Hi def är här visst. Men en stor % är fortfarande DVD. Tänk på hur länge VHS hängde på.

Det är aldrig fel att läsa på lite om man bryr sig!
De flesta köper, lirar och är nöjda. Andra vill ha det bästa, om inte, näst bästa

Kör du play & enjoy. Så kör jag play & enjoy på mitt sätt! Bara vi båda är nöjda!

Jag avaktar med HD dock tills maskinvaran är bättre. Om det bli PS3, Rev x.3, lr Stand Alone BR/HD-DVD hybrid or what ever. Får tiden avgöra... *

Over and out!

* En HTPC med 8800GT(S) (G92) & Intel propp spöar ALLT på marknaden.


signatur

Allvarligt talat!

Medlem
Skrivet av TruB:

bluray är bättre så varför inte.

men sen är frågan när formaten slutar växa i pixlar och ökar i sekunder. 25 bilder per sekund har det varit ett tag nu. när kommer det 60 bilder per sekund?

Vet inte om du skämtar (ser ingen smiley) men varför ska det vara mer än 25 fps? Det är inte datorspel vi pratar om utan filmer som är filmade i 25 fps. Spelar man upp dem i fler fps än det så går filmen väldigt långsamt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av TruB:

bluray är bättre så varför inte.

men sen är frågan när formaten slutar växa i pixlar och ökar i sekunder. 25 bilder per sekund har det varit ett tag nu. när kommer det 60 bilder per sekund?

Nu tänkte du endå lite fel va?

Medlem

härligt o höra. slå sista spiken i kistan och sänk hd-dvdn nu så vi slipper daltandet.

Medlem
Skrivet av TruB:

bluray är bättre så varför inte.

men sen är frågan när formaten slutar växa i pixlar och ökar i sekunder. 25 bilder per sekund har det varit ett tag nu. när kommer det 60 bilder per sekund?

http://www.daniele.ch/school/30vs60/30vs60_1.html <-- läs gärna här.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av iaken:

Over and out!

Bara så du vet så säger man inte over and out när man använder NATO kommandon (eller generell engelska).

Sry om jag är dryg, men jag stör mig lite på det där fenomenet.:$

Medlem
Skrivet av h0bb3s:
Skrivet av iaken:

Over and out!

Bara så du vet så säger man inte over and out när man använder NATO kommandon (eller generell engelska).

Sry om jag är dryg, men jag stör mig lite på det där fenomenet.:$

du är dryg

(Foo Fighters har en helfin låt som heter Over and Out f.ö)

Inaktiv
Skrivet av iaken:
Skrivet av MillionStylez:

iaken snälla säg vad det är som du inte tycker är bra med BR spelaren i PS3'an som inte firmware kan fixa?

i jämförelse med standalone BR spelare för 6000:-.

någon visuell skillnad? (viktigast för mig).

förutom detaljer för entusiaster (pryl galningar)

eller typ 500 knappar å funktioner som jag eller en medel svenne aldrig kommer använda.

eller sånt som man behöver en monster TV för minst 25000:- att kunna se.

vill så gärna veta???

tror faktiskt jag hade behövt ett förstoringsglas för att se skillnaden.

har du läst eller hört om dessa problem eller har du testat själv?

problem med DVD's i en BR spelare? typ vad? min läser allt brända / original. hur grym bild som helst. en DVD spelare som skalar upp filmerna gör bara att allt ser foto aktigt å stelt ut.

har du läst eller hört om dessa problem eller har du testat själv?

vad hände med att bara trycka på play å njuta enna!

High Def, is allready here...

Well, well. What do we have here. A Fanboy perhaps?

Först och främst. Din PS3'a skalar upp bilden. Gör den inte det så skalar din LCD/Plasma upp bilden. Hur du än vänder och vrider på det så skalas bilden upp. Du får köra på CRT om du ska ha 576i/p. Men vem vill ha det när man kan få uppskalad i xxx(x)p läge!? Som du sa, -Hur grym bild som helst

Fotoaktiga(?) Kalibrera din skärm kanske?

Firmware i all ära. Men fortfarande så kodas videon av via mjukvara som används av Cell. Gör den inte dåligt. Men en CPU behöver kylas ner med en fläkt. (läs mellan raderna här nu, grabben) Dessutom kan man kan få bättre bild/ljud med dedikerad hårdvaruavkodning. Detta kommer förbättras i framtiden. Först är inte bäst! Tror Rev x.2 av PS3 är bättre än Rev x.1 på detta då den är tystare & billigare. Mer prisvärd m.a.o! Även som BR spelare.

Ang ljudavkodningen kommer vi få vänta. I dagsläget kodas ljudet om till PCM. Också bra. Men kan bli bättre med riktig TrueHD & DTS-HD. Den har ju trots allt HDMI 1.3a så möjligheten finns.
FW till PS3 kanske? Bra i så fall!

Testa en DVD spelare med D/A omvandlare för bild på 12/216 mot en 1000kr's apparat. SKillnad? Helt klart!

Jag läser om prylar hela tiden. Pga av intresse. Och nej, Inte på aftonbladet.

Jag förmodar att du har ps3 och endast ps3. Så att påstå att jag läst mig till problemen är ju drygt, lr? Gör ett besök hos en etablerad HiFi-butik och prova saker. De som har riktiga demorum! Det är kul och man lär sig saker. Man vill ju inte köpa grisen i säcken.

Hi def är här visst. Men en stor % är fortfarande DVD. Tänk på hur länge VHS hängde på.

Det är aldrig fel att läsa på lite om man bryr sig!
De flesta köper, lirar och är nöjda. Andra vill ha det bästa, om inte, näst bästa

Kör du play & enjoy. Så kör jag play & enjoy på mitt sätt! Bara vi båda är nöjda!

Jag avaktar med HD dock tills maskinvaran är bättre. Om det bli PS3, Rev x.3, lr Stand Alone BR/HD-DVD hybrid or what ever. Får tiden avgöra... *

Over and out!

* En HTPC med 8800GT(S) (G92) & Intel propp spöar ALLT på marknaden.

Fanboy är jag inte, tål bara inte M$. Tror nog dom går +/- 0 på sina grejer med all den marknadsföringen å diverse investments. Hade dom väntat lite med 360'n så tror jag fan dom hade kunnat sänka både PS3 och BluRay. Kanske fått en lite felfriare / tystare maskin och en integrerad HD-DVD från start. Det var så mycket som hände med TV-Utvecklingen när dom släppte 360'n så det har ju kommit lite annat nu med tiden. Lite orättvist mot dom som inhandlade den först.

But I Get Your Point Dude!

Jag är också intresserad och gillar att testa saker men så som det ser ut idag blir det bara för mycket pengar/teknologi i slutändan.

Jag tror du har en mycket högre ribba än mig när det kommer till teknologi/detaljer.

Jag tycker redan att det som finns är sjukt grymt men man kan alltid få bättre, det är bara plånboken som bestämmer vettö.

Man kan vänta i flera år på att köpa en TV-Apparat/BR spelare bara för att vara säker på att få det bästa, men så som det ser ut nu så undrar jag om man någonsin kommer kunna inhandla någonting som står sig ett par år om ens 1år.

Hade jag snöat in mig så mycket på detaljer så hade jag nog aldrig kunnat göra ett köp.

Men nu får det räcka ett tag, det kan komma HDMI 2.0 for all i care, nu tar jag en paus och njuter av det jag har i minst 2 år hehe

Inaktiv

Detta räcker för mig iaken

Citat från en kunnig källa

Själv har jag spenderat ett par dagar tillsammans med Toshibas största stationära HD DVD-spelare XE1. En mycket duktig maskin som erbjuder Dolby True HD-ljud via bitstream samt den bästa HD DVD-bilden jag sett (sjukt mycket bättre än den bleka Xbox 360-tillsatsen).

Det som dock inte går att undkomma är det faktum att HD DVD rent bildmässigt helt enkelt inte håller samma kvalitet som Blu-Ray. Det gör faktiskt inte det. Trots att tekniken/formatet, rent tekniskt, borde kunna vara till och med bättre än Sonys standard.

Den bästa HD DVD-bilden jag sett är fortfarande King Kong. Ingenting på HD DVD slår King Kong. Inte ens Transformers.

Jämför jag King Kong, spelad i en dedikerad/stationär HD DVD-spelare för 10 000 kronor, med låt säga Pirates of the Carribean: Död mans kista (den bästa Blu-Ray-filmen jag hittills sett, kvalitetsmässigt, tillsammans med Wild Hogs) på Blu-Ray, spelad i en Playstation 3 (spelkonsol för 4500 kronor) så är Blu-Ray-bilden bättre, alla dagar i veckan. Faktiskt.

Kanske är det så enkelt att HD DVD-spelarna fortfarande inte är nog bra, det kan vara så enkelt. Men idag, fortfarande, är Blu-Ray-formatet bättre rent bildmässigt. Det behövs det inga supertränade ögon för att se. /////// END of Citat.

Nu kanske du förstår vad jag menar när jag säger att du har en ganska hög ribba bortsett från Dolby True HD-ljud via bitstream det är en funktion jag kan förstå om man vill ha.

BR spelaren i PS3 är väldigt OK måste jag säga.

Hur mycket folk än har gnällt på priset på den maskinen så har jag alltid tyckt att jag har fått mycket för mina 6000:-.

Snart kanske folk börjar inse att den är värd pengarna speciellt den låg budget versionen som finns idag.

Sony har t.o.m fått den att se billig ut nu utan den kromade linjen som är utbytt mot alu färg. haha

Inaktiv

allt över 15 frames per second är rätt onödigt när det kommer till film, lycka till se skillnad på mina 12 fps encodes och en 23.94fps.

Medlem

Tyckte denna var lite kul


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av h0bb3s:
Skrivet av iaken:

Over and out!

Bara så du vet så säger man inte over and out när man använder NATO kommandon (eller generell engelska).

Sry om jag är dryg, men jag stör mig lite på det där fenomenet.:$

Jag brukar motsägelser och "klyshor" i vilken mening jag vill. Och stör den någon så blir jag bara glad!

Alla andra kommer brinna...

"Ut"


signatur

Allvarligt talat!

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Själv vinner inget mitt formatkrig, kommer aldrig köpa hd-dvd eller blu-ray. Dvd räcker gott och väl.

Hur kan man bara säga så där? som tidigare läsare skrev gillade du VHS:en lika mycket...

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Detta räcker för mig iaken

Citat från en kunnig källa

Själv har jag spenderat ett par dagar tillsammans med Toshibas största stationära HD DVD-spelare XE1. En mycket duktig maskin som erbjuder Dolby True HD-ljud via bitstream samt den bästa HD DVD-bilden jag sett (sjukt mycket bättre än den bleka Xbox 360-tillsatsen).

Det som dock inte går att undkomma är det faktum att HD DVD rent bildmässigt helt enkelt inte håller samma kvalitet som Blu-Ray. Det gör faktiskt inte det. Trots att tekniken/formatet, rent tekniskt, borde kunna vara till och med bättre än Sonys standard.

Den bästa HD DVD-bilden jag sett är fortfarande King Kong. Ingenting på HD DVD slår King Kong. Inte ens Transformers.

Jämför jag King Kong, spelad i en dedikerad/stationär HD DVD-spelare för 10 000 kronor, med låt säga Pirates of the Carribean: Död mans kista (den bästa Blu-Ray-filmen jag hittills sett, kvalitetsmässigt, tillsammans med Wild Hogs) på Blu-Ray, spelad i en Playstation 3 (spelkonsol för 4500 kronor) så är Blu-Ray-bilden bättre, alla dagar i veckan. Faktiskt.

Kanske är det så enkelt att HD DVD-spelarna fortfarande inte är nog bra, det kan vara så enkelt. Men idag, fortfarande, är Blu-Ray-formatet bättre rent bildmässigt. Det behövs det inga supertränade ögon för att se. /////// END of Citat.

Nu kanske du förstår vad jag menar när jag säger att du har en ganska hög ribba bortsett från Dolby True HD-ljud via bitstream det är en funktion jag kan förstå om man vill ha.

BR spelaren i PS3 är väldigt OK måste jag säga.

Hur mycket folk än har gnällt på priset på den maskinen så har jag alltid tyckt att jag har fått mycket för mina 6000:-.

Snart kanske folk börjar inse att den är värd pengarna speciellt den låg budget versionen som finns idag.

Sony har t.o.m fått den att se billig ut nu utan den kromade linjen som är utbytt mot alu färg. haha

Här bröt vi mot någon Copyrightlag eller? Källan är i alla fall en Blog från Petter på Gamereactor.

Transformers och Pirates är codade i AVC 1080p. Men Transformers ligger på några GB färre. typ 20. Toshiba är tröga. Tog ju ett tag att få fram 51Gb disken. Men om samma film skulle varit ute samtidigt på båda formaten skulle Petter inte sett någon skillnad. Kanske om han såg de på olika skärmar... Han är medelsvenne? haha mycket rörigt nu

BR ligger före här. Fast det var ju egentligen underförstått.

Nåväl... Vänta. Ska gå och jämföra A night at the Roxbury mot Swordfish, Kvalitetsmässigt

Nog om teknisk trams.

Billig kromad plast är inte exklusivt i min mening... Det är tom fult på min 360. Hade jag fått välja hade jag velat ha min 360 alt framtida PS3 i borstad aluminium. Smaken e som baken du vet, mannen.


signatur

Allvarligt talat!

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Fr0gg0.:

Själv vinner inget mitt formatkrig, kommer aldrig köpa hd-dvd eller blu-ray. Dvd räcker gott och väl.

Du tyckte detsamma med VHS när dvd kom också antar jag..........

Nu har jag inte läst hela tråden men jag väljer att kommentera något som är i början av denna jättetråd.

Hoppet från VHS till DVD hade ju massor av fördelar.
Bättre kvalite, skivorna tar mindre plats, kan hoppa till olika delar av filmerna utan att spola. Inte lika känsliga för skador (dvs inget magnetband som fastnar i spelaren)

Dessa fördelar var betydligt större än mer plats på skivorna som det nya formatbytet betyder.
Själv ser jag ingen anledning att byta, men så har jag ingen tv som klarar av hd än heller.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av TruB:

bluray är bättre så varför inte.

men sen är frågan när formaten slutar växa i pixlar och ökar i sekunder. 25 bilder per sekund har det varit ett tag nu. när kommer det 60 bilder per sekund?

Vet inte om du skämtar (ser ingen smiley) men varför ska det vara mer än 25 fps? Det är inte datorspel vi pratar om utan filmer som är filmade i 25 fps. Spelar man upp dem i fler fps än det så går filmen väldigt långsamt.

lol går det långsamare?
så spel går långsammare med fler fps?

ja varför ska man ha mer än 25 fps?
varför ska man ha mer pixlar på bredden?
ett mänskligt öga uppfattar 60 fps, varför inte då utöka kvaliten och "live" känslan om man ändå utökar pixlar. är inte det ganska naturligt?

personligen så tycker jag att en film "laggar" när jag spelat ett spel ett tag och sätter mig framför dumburken, innan jag vänjer mig.

att det inte har satsats på tidigare är av 2 skäl.
folk frågar inte om det..

att utveckla kostar pengar och är det inte efterfrågat. så finns det ingen anledneng att utveckla.

det är lättare att blåsa upp pixlarna då tv apparater kan skala ner bilden om den är för stor.
att köra med fler frames stöds inte och ny teknik måste införas.
men det är ett ganska naturligt steg för bättre tv. och med bluray, varför skulle det inte kunna bli sanning?

så skämtar jag?

tack Dumlen för länken.
"So what is the answer to how many frames per second should we be looking for? Anything over 60 fps is adequate, 72 fps is maximal (anything over that would be overkill). Framerates cannot drop though from that 72 fps, or we will start to see a degradation in the smoothness of the game. Don't get me wrong, it is not bad to play a game at 30 fps, it is fine, but to get the illusion of reality, you really need a frame rate of 72 fps. What this does is saturate the pipeline from your eyes to your visual cortex, just as reality does. As visual quality increases, it really becomes more important to keep frame rates high so we can get the most immersive feel possible."

src: http://www.daniele.ch/school/30vs60/30vs60_1.html

Medlem
Skriv svar