Crysis och UT 3 säljer rekorddåligt i USA

Skrivet av Jbird:
Skrivet av Bootsy:

Dom som inte köper spel borde skjutas på en skottkära fram. Allvarligt talat börja sponsra spelutvecklarna eller ni kommer ta kol på er egen hobby garanterat.

Dom måste väl fortfarande göra spel som målgruppen vill ha, gör de inte det så är det dom själva som tar kol på branschen. Det handlar inte om någon donation, man betalar för en produkt för att den är prisvärd. Man ska inte gå och bli nån idiot till konsument bara för att sponsra verksamheten.

Bra sagt!


signatur
Medlem

Gick just in och tittade på Steams statistik, och ser att det är klart fler som hellre spelar gamla CS än nya CS: Source.

Medlem

Piratkopiering helt klart... aah!


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Folk börjar väl fatta att en hyffsad spel dator går på en 16000kr medan du får en hyffsad spelmaskin(konsol) för 4000spänn. Varför betala 4 gånger mer när man inte behöver det?

Man får en highend speldator för ca 6500 idag, behövs inga 16000:- inte...

8800gt = 1700:-
Intel c2d E6750 = 1500:-
2gb ram = 500:-
Moderkort = 700:-
Chassi = 1000:-
Extra tjafs som tgbord, mus och högtalare etc = 1000:-

Summa = 6400:-

Och du får fan så mycket mer av en pc för 8000:- än en konsoll...

Jag bryr mig inte om jänkarna inte vill köpa det, synd för dom då. Kan ju säga att dom går miste om något

Suit yourselves.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Eller....så laddar man ner alla spel man vill till konsol och köper de spel man vill
till datorn. Som datorfantast jag är låter detta väldigt vettigt.

Medlem
Skrivet av Laxen:
Skrivet av lyrael:

Folk börjar väl fatta att en hyffsad spel dator går på en 16000kr medan du får en hyffsad spelmaskin(konsol) för 4000spänn. Varför betala 4 gånger mer när man inte behöver det?

Man får en highend speldator för ca 8000:- idag, behövs inga 16000:- inte...
8800gt = 2000:-
Intel c2d E6850 = 2000:-
2gb ram = 1000:-
Moderkort = 1000:-
Chassi = 1000:-
Extra tjafs som tangentbord, mus och högtalare? 1000:-

Summa = 8000:-

Och du får fan så mycket mer av en pc för 8000:- än en konsoll...

Jag bryr mig inte om jänkarna inte vill köpa det, synd för dom då. Kan ju säga att dom går miste om något

Suit yourselves.

Man får faktiskt 4GB för 1000kr idag

Håller med resten annars.

Medlem
Skrivet av Laxen:
Skrivet av lyrael:

Folk börjar väl fatta att en hyffsad spel dator går på en 16000kr medan du får en hyffsad spelmaskin(konsol) för 4000spänn. Varför betala 4 gånger mer när man inte behöver det?

Man får en highend speldator för ca 6500 idag, behövs inga 16000:- inte...

8800gt = 1700:-
Intel c2d E6750 = 1500:-
2gb ram = 500:-
Moderkort = 700:-
Chassi = 1000:-
Extra tjafs som tgbord, mus och högtalare etc = 1000:-

Summa = 6400:-

Och du får fan så mycket mer av en pc för 8000:- än en konsoll...

Jag bryr mig inte om jänkarna inte vill köpa det, synd för dom då. Kan ju säga att dom går miste om något

Suit yourselves.

visst kan man göra mer men det kan mna också med sin lite äldre PC, man kan säkert spela sina favoritspel fortfarande utan problem också, en skillnad mellan PC-spelare och konsoll-spelare är att PC-spelarna är mer trogna och inne i sina spel, speciellt MP-spel konsol-spelarna byter oftare spel, så är det för min egen del och flera jag känner.
Att det kommer 1 häftigtspel från crytek (ingen var speciellt brydd i farcry mp så crysis blir väll stort sett ett SP-äventyr) så motiverar det inte nå dyr uppgradering precis.
Sen är många spel rent av dåliga på PC då det är portningar från konsollspel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Vet inte men Crysisdemot var ju riktigt kul...det blir nog att köpa det sen när jag stöter på det i affären.
UT3demot kändes snabbt tråkigt att spela så där är jag tveksam.
Tror det för UT3,s del handlar om ett buggigt släpp samt att hårdvarukraven är för höga.

Medlem
Skrivet av Laxen:
Skrivet av lyrael:

Folk börjar väl fatta att en hyffsad spel dator går på en 16000kr medan du får en hyffsad spelmaskin(konsol) för 4000spänn. Varför betala 4 gånger mer när man inte behöver det?

Man får en highend speldator för ca 6500 idag, behövs inga 16000:- inte...

8800gt = 1700:-
Intel c2d E6750 = 1500:-
2gb ram = 500:-
Moderkort = 700:-
Chassi = 1000:-
Extra tjafs som tgbord, mus och högtalare etc = 1000:-

Summa = 6400:-

Och du får fan så mycket mer av en pc för 8000:- än en konsoll...

Jag bryr mig inte om jänkarna inte vill köpa det, synd för dom då. Kan ju säga att dom går miste om något

Suit yourselves.

Sen gillar jag att kunna se nåt också så en skärm för 3-4000 (om den ska vara ok) kan vara bra att ha. Nätagg för ytterligare en tusing sitter inte helt fel heller. Så vi skulle kanske ta och revidera det där påståendet en aning va? Då bortser jag helt ifrån att utvecklingen är driven till stor del av att spelarna köper ny hårdvara medan det på konsolsidan handlar om att optimera användandet av en given hårdvara under en viss tidsperiod. Med andra ord kommer man behöva lägga ytterligare tusingar på ovannämnda dator för att den ska vara okej flera år framåt.

Jag är i grunden en PC-spelare (som delvis gått över till konsoler) men ovanstående känns rätt osunt faktiskt.

Medlem

Crysis är dåligt optimerat. UT3 vet jag inget om.

Spel har för högt pris, ja.

Och piratkopieringen ställer verkligen till det.

Så en blandning av svarsalternativen är mitt svar.

Inaktiv
Skrivet av ArtMan:
Skrivet av Laxen:
Skrivet av lyrael:

Folk börjar väl fatta att en hyffsad spel dator går på en 16000kr medan du får en hyffsad spelmaskin(konsol) för 4000spänn. Varför betala 4 gånger mer när man inte behöver det?

Man får en highend speldator för ca 8000:- idag, behövs inga 16000:- inte...
8800gt = 2000:-
Intel c2d E6850 = 2000:-
2gb ram = 1000:-
Moderkort = 1000:-
Chassi = 1000:-
Extra tjafs som tangentbord, mus och högtalare? 1000:-

Summa = 8000:-

Och du får fan så mycket mer av en pc för 8000:- än en konsoll...

Jag bryr mig inte om jänkarna inte vill köpa det, synd för dom då. Kan ju säga att dom går miste om något

Suit yourselves.

Man får faktiskt 4GB för 1000kr idag

Håller med resten annars.

Fel... man får 4GB standardminne för 500kr idag.

Men tänk också på att en PC krånglar mer än konsolerna. En konsol är simpel, in med spelet och spela. På en PC kan man drabbas av alla möjliga problem.

Medlem

Snälla tvinga mig inte in den här igen. Var det meningen att man ska behöva rabbla upp användningsområden för en dator respektive konsol. Du vill inte det, jag lovar.

Medlem

slänger min röst definitivt på för höra sys krav..

Medlem

Som så ofta i affärsvärlden, letar kostymnissarna eftern en simpel anledning till ett misslyckande. Att någonting som misslyckas kan förklaras med ett ord, så som t.ex, piratkopiering, snatteri, personalkostnader, skattesystem, facket, regeringen, styränta och mera. När man läser om ett företag som går dåligt, oavsett bransch, brukar dom slänga upp ett av de uppräknade orden som en smidig förklaring. Men som så ofta går det inte att definiera EN anledning till att någonting misslyckas,
speciellt inte i spelbranschen.

Att skylla på piratkopieringen är en av de äldsta ursäkterna till att ett spel har sålt dåligt. Nu vill jag ju inte med detta säga att piratkopiering INTE är ett problem, för det är det fortfarande, men ett spel står och faller inte på piratverksasmheten.

Först och främst, som många har påpekat är USA en konsolmarknad, detta är en del av förklaringen.

I fallet crysis vill jag spekulera i att det skulle vara en kombination av överexponering, mass hype, systemkrav, och välinformerade kunder. Att hypa ett spel till den grad som Crytek har gjort med crysis, kan ha skadat försäljningen mer än väntat. Folk har genom åren, ofta på det smärtsamma sättet, lärt sig att "Desto mer hype, desto sämre spel". Detta är ju ingen regel, men skrämmande ofta så stämmer detta.

Systemkraven, som många pekar på, och vissa menar inte alls är så höga som många tror är också en del av förklaringen. Spelet har marknadsförts hårt som ett otroligt "snyggt" spel, och många kände nog att, för att spelet skall avnjutas över huvud taget så måste det köras på höga inställningar. Och vi kan ju inte förneka det faktum att den gnistrande grafiken har varit Crysis främsta säljargument. Och när man vet att man inte kan spela spelet utan att vrida ner allting till low, köper man det då? Nej, man köper COD4 som flyter superbt på samma dator, utan att behöva ställa ner allting till low, och 800x600.

Sen har vi det faktum att många har följt de diskussionen över hela internet, om alla problem, så väl buggar och optimering, till svårigheter i vissa operativsystem, och därför har avaktat eller avstått helt från köp av spelet p.g.a detta.

Det finns säkerligen fler anledningar till varför spelet har floppat i staterna, men det är svårt att hitta dem alla. Precis lika svårt är det att hitta EN bekväm förklaring till floppen.

Varför UT3 floppade däremot...
Folk kanske äntligen har listat ut att det är samma spel, polerat och ompaketerat 3 gånger, som epic försöker lura på oss. Påminner mig lite om köttskandalen som plågar ICA. Dom tar et spel, fräschar till det lite, lägger det i en ny låda och sätter en nytt datum på det.

Ett nerladdat spel är inte ett förlorat köp, som många i branschen tror. Oddsen säger att en person som laddat ner ett spel, aldrig skulle ha köpt det oavsett. De flesta PC spelare idag blandar ganksa friskt med köpta och nerladdade titlar. Man köper de spel man verkligen gillar, laddar ner dom man är osäkra på.

Medlem

Nämen har vi lyxproblem eller vad!?

Jag har självt gnällt om detta. Crysis har för höga krav, och UT3 är samma sak i ny förpackning. Inga innovationer, ingen utveckling i genren.

Ta en titt på detta egentligen.....

Dessa spel är säkerligen bra på sin gebit, varken mer eller mindre. Ett skjutaspel är ett skjutaspel, och även om vi kan bitcha om att grafiken har lagts till fördel för storyn, så är de ändå två välgjorda omsorgsfullt och passionerat gjorda spel. Utvecklare lever på detta, de lever i och med sina spel, och även om buggar naturligtvis alltid kommer finnas, så gör de verkligen ett hästjobb.

Allt är en evolution och vi befinner oss mitt i den....

Tänk om exempelvis om ett år, om CryEngine2 har köpts av andra företag och marknaden är mer uppgraderad....

Tänk på de spel som kan följa detta. Vi kan sitta och ha våra diskutioner om vad säljer mest och var plattformen kommer ligga i framtiden....

Men se att dessa spel gynnar oss. De är en utveckling av allt det vi köpt fram till idag. Allt som vi konsumerat har lett till dessa spel. Och ja, det finns många så kallade hjärndöda shooters, och det finns många online betonade spel....Men vi har fått det att gå åt detta håll. Då generellt sett de flesta skiter i storyn, och bara vill blåsa skallen av nån bot då och då. Kanske spelar endel så pass sällan att de tycker det är skönt att hoppa in i exempelvis Crysis och skjuta lite och meja ner träd eller fajtas lite, eller skjuta sin grannes son i UT3.

Även om vi sett det tidigare, så är dessa spel ändå en liten förbättring....på något område....om det så är grafik eller story eller gameplay, så gynnar detta oss i längden.

Jag vet att jag svamlar nu....och det skiter jag i. Vad är detta för diskussion!! Detta är två bra spel som för människor som gillar dess genrer bör införskaffa.

Sen måste jag ta upp den evinnerliga ämnet, konsol vs dator.

För att säga detta enkelt så ser jag det så här...

Konsol - Enkelt, snabbt och hjärndött. Kul för stunden och för dom som kanske kan spela nån gång ibland. Genrerna är inte mättade direkt

PC - Klarar först och främst alla genrer bäst. Framför allt RPG och Strategi som ärligt talat inte finns representerat i sann bemärkelse på konsol.

Angående grafikstandarderna...

Konsol - Javisst, kan du sitta o hamstra på Playstation 2, och köpa dina enkla sköna spel, och ha samma standard på en period på flera år innan du köper en ny och förmodligen betydligt dyrare konsol. Under denna tid får du se samma motor, i samma slags spel i samma miljöer, men med utrymme för tanke åt story och lätta kontroller..... Så lätta man kan få med en handkontroll.

PC- Här sitter man på en enhet som man måste veta, när det gäller spel så utvecklar man titt som tätt sin burk. Detta är och har alltid varit PC:ns signum. En uppgradering där och en här...
Man får dras med Windows, och det är ju en skam i sig, men så är det. Spelen på denna plattform kan variera starkt. Det kan vara s.k hjärndöda shooters till välutformade storybaserade spel. Genrer som gör sig extra mycket bättre är strategi sidan, då det ändå finns RPGn till konsol (även om det oftast rör sig om två typer; Japanska RPGn med asfult, sterilt och gammeldags system, eller rena hack´n´slash "RPG"n).

Strategi spel som exempelvis Civilization har jag svårt att se komma till konsol...
Jag kanske är en av många i ett utdöende släkte....

Men jag vet att datorn kommer överleva, och att konsoler kommer komma i nya versioner, med en 2:a eller 3:a eller 360:a eller vad det nu kan vara, som gör uppgraderingen inom konsolsidan ändå blir dyr och tidsväntande....

För det finns dom som vill ha senaste grafiken Nu, dom som vill ha chansen att uppgradera Nu. Inte sitta med konsolen i handen och se PCn alltid lika säkert springa om så småningom. Idagsläget så är PS3:an och 360:n starka, det säger jag ärligt. Men de kommer bli omkörda förr eller senare, förr Intel och AMD kommer vilja sälja mer....och för att sälja på kraft på processorer så handlar det till stor del om spel eller redigering av något slag. Detta kommer få PCn att återigen trycka fram evolutionen för vad tekniken bör ligga...

Sedan kanske det kommer en exempelvis playstation 4 med äckligt snygg grafik, som tillverkarna sneglar åt...och sedan bygger åt.

Så länge folk vill skriva, och maila och göra massor med saker på sin PC, så kommer därför heller aldrig PCn som spelenhet dö. För folk är lata och fattiga, och vill inte slänga ut allt för mycket pengar på konsoler om de ändå kan köra spelen på sin dator....

Sen kan de naturligtvis, för att återanknyta, bitcha om att deras datorer inte kan maxa senaste spelet.... Men en dag i snar framtid så kommer en liten uppgradering...och vips så spelar du snyggt och härligt. Medans Xboxen står och dammar...

Konsoler är bra på det de gör. Men de är för nuet...
Datorer är okey på vad de gör. Men de är alltid bra för framtiden...

Så nu kan ni rippa mig ett nytt arsle. Hade!


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem
Skrivet av Schtraider:

Sen gillar jag att kunna se nåt också så en skärm för 3-4000 (om den ska vara ok) kan vara bra att ha. Nätagg för ytterligare en tusing sitter inte helt fel heller

Visst ja, glömde att räkna med skärmen. Du får en bra helt okej skärm på blocket för ca 500:- Och nätagg ingår i chassit för 1000 som jag redan räknat med... så 7000:- då... Det är iallafall bra mycket mindre än 16000 som den där andra killen sa.

drsnap, ingen ide att skriva en sån där lång vägg av text, ingen som orkar läsa så mycket ändå...

Edit, läste den ändå och måste säga att det var bra skrivet!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av drsnap:

.Konsol - Enkelt, snabbt och hjärndött. Kul för stunden och för dom som kanske kan spela nån gång ibland. Genrerna är inte mättade direkt

Bullfuckingshit! Har du hört talas om Zelda och Metroid, Silent Hill och Project Zero? Det är spel som man verkligen måste tänka till när man spelar annars kommer man ingenstans och fastnar kontinuerligt. Och det var bara mina personliga favoritspel, finns hur många som helst utav dom.

Skrivet av drsnap:

PC - Klarar först och främst alla genrer bäst. Framför allt RPG och Strategi som ärligt talat inte finns representerat i sann bemärkelse på konsol.

Klarar alla genrer bäst? Vad är det för rent skitsnack konsol är bättre på ALLT förutom Strategi och MMORPG men dom spelar man ju ändå inte till och med FPS som alltid har varit till PCns fördel funkar kanon att lira till konsol.. Går hur fint som helst att sikta utan autoaim ska du se iallafall för mig...

Skrivet av drsnap:

Konsol - Javisst, kan du sitta o hamstra på Playstation 2, och köpa dina enkla sköna spel, och ha samma standard på en period på flera år innan du köper en ny och förmodligen betydligt dyrare konsol. Under denna tid får du se samma motor, i samma slags spel i samma miljöer, men med utrymme för tanke åt story och lätta kontroller..... Så lätta man kan få med en handkontroll.

Också en massa bullshit det kommer nya motorer där också jämför spelen som kom till PS2an i början och dom som kom nu i slutet så ska du nog se att det är rejäl skillnad grafik mässigt sätt!

Skrivet av drsnap:

För det finns dom som vill ha senaste grafiken Nu, dom som vill ha chansen att uppgradera Nu. Inte sitta med konsolen i handen och se PCn alltid lika säkert springa om så småningom. Idagsläget så är PS3:an och 360:n starka, det säger jag ärligt. Men de kommer bli omkörda förr eller senare, förr Intel och AMD kommer vilja sälja mer....och för att sälja på kraft på processorer så handlar det till stor del om spel eller redigering av något slag. Detta kommer få PCn att återigen trycka fram evolutionen för vad tekniken bör ligga...

Har du hört talas om spelkänsla? Det är nått som konsol har väldigt mycket utav medans PCn har = NOLL spelkänsla. Men det är ju såklart du är ju en sån som enbart spelar PC och inte vet vad det är för nått...

Medlem

med tweakar och grejjer så flyter Crysis rätt fint ett av de få spel där det även i låga 20fps flyter på men med mindre grafikkrav så flyter det ännu bättre.

men visst ja menar en dator för 30K för crysis är löjligt näe Crytek och EA gjorde en tabbe Crysis vart och Blir inte den succen de hoppats på deras misstag idioter

Får lite Deja Vu ifrån Far cry.. samma story.. ingen köpte men alla hade spelat det och ingen kunde maxa grafiken på datorerna på den tiden...

Någon blir väl sparkad nu för att man inte utvecklade på multiplattform.
8)

Sluta säga "kostymnissar" när ni skall göra en sk. analys.. det säger bara mer om er själva och allt annat ni säger blir bara barnsligt och svårt att ta på allvar.

Skrivet av nkembo:

Regel nr1: Ladda hem och prova först.
Om regel nr1 leder till besvikelse -> inte köpa

Regel nr2: Om spelet är bra!! ..så spela igenom hela spelet 3 gånger och kolla sedan studiebidraget om du verkligen har råd.. eller om du inte borde köpa något vettigare för pengarna.

Skrivet av SWEBarb:

Spelet är alla fall ett av det mest seedade piratspelen på alla siter, inte så konstigt det sålt dåligt, det har alla fall inte tankats hem dåligt

..ähh det är normalt för hypade pc spel vettu, väldigt många laddar hem och spelar igenom, och sedan lägger man in kommentarer på fz att spelet egentligen inte är något att ha för man har spelat igenom det på bara 10 timmar.

Värt pengarna? ..vad här i världen är egentligen värt pengarna efter det man har konsumerat det?, ställt emot att först få konsumera och sedan välja att betala eller inte?.

/Konfussious


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Jühan:

Bullfuckingshit! Har du hört talas om Zelda och Metroid, Silent Hill och Project Zero? Det är spel som man verkligen måste tänka till när man spelar annars kommer man ingenstans och fastnar kontinuerligt. Och det var bara mina personliga favoritspel, finns hur många som helst utav dom.

Klarar alla genrer bäst? Vad är det för rent skitsnack konsol är bättre på ALLT förutom Strategi och MMORPG men dom spelar man ju ändå inte till och med FPS som alltid har varit till PCns fördel funkar kanon att lira till konsol.. Går hur fint som helst att sikta utan autoaim ska du se iallafall för mig...

Också en massa bullshit det kommer nya motorer där också jämför spelen som kom till PS2an i början och dom som kom nu i slutet så ska du nog se att det är rejäl skillnad grafik mässigt sätt!

Har du hört talas om spelkänsla? Det är nått som konsol har väldigt mycket utav medans PCn har = NOLL spelkänsla. Men det är ju såklart du är ju en sån som enbart spelar PC och inte vet vad det är för nått...

Haha äkta konsoll fanboy i en liten ask

Edit; ASUSEN8800GTS är du den där ASUSEN7900GTX från nvnews.net?

i såfall, trodde inte du var svensk ^^


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:
Skrivet av Schtraider:

Sen gillar jag att kunna se nåt också så en skärm för 3-4000 (om den ska vara ok) kan vara bra att ha. Nätagg för ytterligare en tusing sitter inte helt fel heller

Visst ja, glömde att räkna med skärmen. Du får en bra helt okej skärm på blocket för ca 500:- Och nätagg ingår i chassit för 1000 som jag redan räknat med... så 7000:- då... Det är iallafall bra mycket mindre än 16000 som den där andra killen sa.

drsnap, ingen ide att skriva en sån där lång vägg av text, ingen som orkar läsa så mycket ändå...

Edit, läste den ändå och måste säga att det var bra skrivet!

Det är klart att du kan köpa begagnat och tumma på nätaggets kvalisort men jag är en sån där tråkmåns som gillar att spendera liiite mer och få bra grejer. Men om du drar upp blocket kan man ju lika gärna hävda att man kan få en 360 för 2000 och en PS3 för 3000 på blocket. Nu höftar jag men nåt sånt. Och då får du nog spel med också.

Köper du nytt får du lägga till säkert 3 papp för skärmen eftersom allt annat än 22" wide känns menlöst, särskilt när konsoler alltid ståtar med en större "skärm", dvs. TV:n.

Men visst, för en dedikerad byggare/snåljåp är det nog inte omöjligt att knåpa ihop en bra burk för långt under 10 lök.

Medlem
Skrivet av Laxen:

Haha äkta konsoll fanboy i en liten ask

Precis som drsnap är en PC fanboy menar du?

PC är väldigt nischad tycker jag, är bara en viss sorts spel som vågas satsa på, iaf här i europa och usa.

Gengrar som RTS, FPS och (Västerländsk)RPG saknar motstycke på konsol sidan, mest pga att konsollerna generellt inte har/hade mus och lägre upplösningar skulle jag tro, kom en del RTS till Playstation vill jag minnas men det var väldigt osmidigt jämfört med PC så det var inget alternativ om man hade PC redan.

Men vad gäller faktisk spelkänsla i stort sett alla andra genrer så är det väldigt få undantag som kan mäta sig med konsol, förutom diverse konverteringar då men de är så få så det är inget man räknar med när man köper en PC.

Och att konsol skulle vara dyrt vetefaen, bara ett grafikkort går på lika mycket som en Wii om man vill hålla sig i det övre prestanda skiktet, och mer än en PS3 om man vill ha creme de la creme, tycker personligen att spel är mer än bara grafik så jag väljer hellre en Wii eller PS3 för man får så mycket mer om jag nu skulle få för mig att spendera dem pengarna.

Det och att ditt grafikkort kommer vara gammalt by PC standard bara 2 år senare medans en konsoll kan leva vidare i 6-12 år på marknaden.

That being said så har jag ingen konsoll, som en fattig student har jag bara råd att prioritera min pc med budgetkomponenter.

cmd
Medlem

För höga krav på datorn, med tanke på att världens starkaste spel-dator som sattes ihop knappt fick 37 FPS så är det inte så konstigt.

har själv en quad-core och gf8800 ultra, dvs bland det bästa man får tag på och jag kommer bra över 30 FPS i små utrymmen, annars ligger den runt 25-28 = ospelbart, klarar inte av under 30 FPS då jag är väldigt känslig för sådant.


signatur

Lead Gameplay Designer @ Digital Illusion CE
-- Alla mina inlägg är privata och har inget med min arbetsgivare att göra --

cmd
Medlem

För höga krav på datorn, med tanke på att världens starkaste spel-dator som sattes ihop knappt fick 37 FPS så är det inte så konstigt.

har själv en quad-core och gf8800 ultra, dvs bland det bästa man får tag på och jag kommer bra över 30 FPS i små utrymmen, annars ligger den runt 25-28 = ospelbart, klarar inte av under 30 FPS då jag är väldigt känslig för sådant.

Tjänar några FPS på att sätta ner spelet till "medium" men om man inte kör det på "Very High" så är det ingen ide att spela spelet, grafiken är det nya, gameplay är inget över det ovanliga.


signatur

Lead Gameplay Designer @ Digital Illusion CE
-- Alla mina inlägg är privata och har inget med min arbetsgivare att göra --

Inaktiv

UT3 demot var klent och jävligt taskigt byggt med alldeles för hög konsollkänsla i menyerna.. Det plus att ca 500:- inte känns särskilt motiverat har gjort att inköp uteblivit för min del. Crysis r jag inte ens intresserad av att köpa, kanske på 99:- rea.

Medlem

För höga systemkrav...sen är det kanske fler som lessnat på att krångla med installationer, kraschande windows, uppgradera drivisar, testa igen, installera om spelet, installera om directx, starta om datorn, testa igen och sen när man kommit in i spelet så kraschar datorn ut i windows utan anledning (programmet måste avslutas bla bla).
Märkt detta när ja testat å lira lite spel på pcn nu efter ett par månaders konsollspelande bara, det tar ju hur lång tid som helst innan man ens kan starta spelet, och varje gång man startar så e de ju ett gamble om de kommer vara buggigt å krascha ur (får man ju patcha, om de fungerar) eller om de kommer lagga (för datorn e för dålig) eller till sist att hela skiten kraschar Alltid ett gamble...inte kul då.

Medlem

Jag ser bara (för det mesta) en massa folk som har en åsikt som de försöker tvinga på alla andra och att den är rätt, samt flame flame flame staplat på vartannat (fanboys hit, fanboys dit). Särskilt när det gäller piratkopiering då ingen har absoluta fakta att stå på, blir bara en massa elakheter.

Själv tror jag starkt på systemkraven, det har kommit andra hypade spel på senare tid som fler low till mid-end datorer klarat av utan att det sålt så fattigt som i detta fallet.

Edit; Kan inte fatta att folk tycker att "PC" har dålig känsla, det beror väl på spelen? Eller syftar ni på att dom som har consol är mer "laid-back" så många inte spelar särskilt allvarligt och därmed så dör man inte stenhårt överallt om man bara sitter o mysskjuter? Eller kan det vara för att en konsol garanterar en viss FPS och maxad grafik, därmed lämnar dig inte med några ånger över att burken inte räcker till, som med PC? Jag tycker iaf att om något börjar hacka o ha sig ordentligt ibland så kan det förstöra upplevelsen en kort stund, därmed känslan.

Medlem

Jag kanske är en Pc fanboy.....tja varför inte.

Jag hade Xbox...jag hade Nintendo....och haft ett tag Wii oxå...

Jättekul för ett tag.

Sen tappade jag intresset...

Och gick te datorn igen.

Vad gäller utveckling av motorer på playstation 2...så sure....det fanns väl viss utveckling. Konstigt att de dussin spel som jag testat hade samma ton och känsla....

För övrigt, så kan du utveckla motorn på ett spel bara till en gräns för vad den standardiserade utrustningen klarar, på gott och ont.

Spelkänsla vet jag vad det är. I alla fall vad jag anser vara spelkänsla...

Vad du/ni tycker...tja...upp till er.

Spelkänsla som skapas i exempelvis Baldur Gate när det begav sig, har inte funnits på någon annan plattform. Och även om tekniken gått framåt, så har samma kvalitet av spelande förekommit i efterföljande Neverwinter Nights eller andra reella RPGn.

Zelda.....jo...jag har kört det. Jag säger inte att allt är skit. Tanken var att prata om fördelar och nackdelar.

De tidiga Zelda var inte mycket att hurra för....men det här senaste Twiligt Princess var riktigt bra faktiskt.

Jag håller mig över alla plattformar, vilket gör att jag ser fördelar och nackdelar med de alla...

Sen måste jag skratta lite åt Jühans påstående om att jag inte vet vad spelkänsla är. Spelkänsla är något som "goes without saying".

Om Jühan tror att PC inte har spelkänsla i spel..... Då har han tydligen aldrig ägt en dator....eller unnat sig testa något utanför vad för genre han sitter och häckar.

Men visst upp till honom...

Jag kommer gå och spela lite Wii med familjen, och sedan när jag vill verkligen förkovra mig. DÅ spelar jag på PCn.

....jättebra du måste vara Jühan.....du stänger ju av autoaim... Grattis. Vem vet...kanske du kan spela en simulator snart oxå...


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Spelkänsla är kontrollern inte grafiken...

Det här är tredje datorn jag äger och JAG tycker spelkänslan är = skit i jämförelse med konsolerna. Alla dom genrer jag spelar så är allihopa rent hopplösa på PCn utom fps, allt är roligare, bättre kontroll, bättre inlevelse i spelen och så sist men inte minst att lira framför tvn är så grymt mycket mer avslappnade och bekvämare man sitter så grymt mycket skönare i en soffa.

Det jag menade var att så kallat only PC gamers är totalt värdelösa på att lira fps till konsol har ingen kontroll alls och kan inte sikta alls i huvud taget. Och nej jag spelar inte simulator spel för dom är tråkiga och intresserar inte mig det minsta.

Som någon annan skrev här PC spelare är mer trogna en konsol ägare byter spel oftare och det stämmer in på mig till 100% jag vill kunna klara ut ett spel och lämna det bakom mig och ta tag i nya spel. Känns så meningslöst att sitta och spela samma hela tiden.

Och så kan det ju vara en annan femma att det släppts så förbaskat många och riktigt bra spel till konsol och att det släpps värdelöst skit till PC och när det väl släpps något bra är det en konsol konvertering..

Singelplayer spel är bättre till konsol det är ett faktum och som inte går att kringgå.

Skrivet av Rurounin:

tycker personligen att spel är mer än bara grafik

Så sant som det är sagt!

Medlem

signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Skriv svar