EA köper Bioware och Pandemic

Medlem

tycker det som är mest B med Ea är att det är fega med att prova på nytt + att det tar bort all gore ur spel


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

RIP bioware, EA kommer svälja dom lika fult som Westwood och alla andra fina utvecklare och bara spotta ut resterna.

Medlem

Heh... EA dominerar spelmarknaden... fan va komiskt på sätt o viss... ha ha... ha.

Medlem

Det kanske gynnar oss i den närmsta tiden, då jag tror att det nu är större chans att Mass Effects släppts till fler platformar än bara 360. Så man kan gå och köpa spelet även om man inte har någon 360. EA skulle nog gladligen ge ut det till PC och PS3.

Men långsiktigt så är detta inte speciellt kul alls. EA har stängt ner ett flertal spelstudior under åren, och några släppte riktigta guldkorn, så som Origin, Bullfrog och Westwood Studios. Och nu så existerar dem inte längre.

Visst är Bioware starkt som ett varumärke, men jag är ändån rätt säker på att inom 5-10 år så kommer inte Bioware att finnas längre. Om utvecklingsstudion fortfarande finns av någon anledning så är det som "EA Edmonton" eller så har det flyttat ihop med "EA Canada" i British Columbia. I vilket fall så kommer det inte vara Bioware, och kvalitén som vi idag förknippar med Bioware kommer vara som bortblåst.

Medlem

Jätten sväljer två till...

cyb
Medlem

Neeej inte Bioware :'(

Inaktiv
Medlem

Neeeeej!
Inte Bioware för fan. Jävla piss. Hoppas verkligen att EA inte lägger sig i Bioware's utveckling av sina spel utan låter dem köra sitt race.

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Men vänta.. en liten fråga, kan fortfarande LucasArts fråga Pandemic och Bioware att göra Star Wars spel, eller är det omöjligt nu?

God i hope so.

Men räckte det inte med de företag de redan har köpt upp? Visst så funkar det i väst världen (eller tja över hela världen) de som har ekonomin kan välja sina motståndare, och om du inte kan vinna, köp dem.

Men en spelvärld med EA som den största spel utvecklaren, well that will be the begining of the upprisning lads.

"He [EA CFO Warren Jenson] noted that the two firms will bring 10 franchises to market in the next 6 years, and more expansion into the MMO space was planned."

Stora planer. 320 man stora utvecklingsteam?

Edit: Källa.

Medlem

Verkar som att EA är ute efter att skapa en grym Star Wars-titel, både BioWare och Pandemic har stora kunskaper inom området. Sen så är det här bra för BioWare och absolut för Pandemic, att ha världens största speldistributör bakom ryggen är knappast en dåligt sak, BioWare lär utan tvekan få en fet budget att utveckla Mass Effect 2 och 3, och chanserna är större att de kommer till PC nu.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Verkar som att EA är ute efter att skapa en grym Star Wars-titel, både BioWare och Pandemic har stora kunskaper inom området.

Tror knappast det kommer ske, då det är Lucasarts som håller i Star Wars och vill knappast dela med sig.

Och sedan så tröttnade ju Bioware på att göra spel åt andra (D&D & Star Wars) och bestämde sig för att satsa på egna grejer när de hade tillräckligt med pengar (Jade Empire & Mass Effect).

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Skulle vara intressant att veta vad EA skulle bjuda för blizzard.

Dom lär inte ha tillräckligt me pengar för det företaget

synd att dom köpt Bioware... är ju skoj om det faktiskt släpps färdiga spel istället för halv färdiga..

Medlem

Det här är inte bra för spelbranschen att vi bara får ett fåtal stora aktörer. Speciellt inte med den filosofi som bolag som tex EA bedriver sin business.

1. Mainstream spel med lite originalitet. Man väljer säkra kort och genom att försöka tillfredställa allas behov tillfredställer man i slutändan ingen.

2. Snabb utveckling där man driver på och släpper ofärdiga spel vid release.

3. Man kör sitt eget race och lyssnar inte på communities förutom i de fall det tex rör sig om parental guidence groups och andra tokstollar som hotar med bojkott.

4. Alla dess microtransaktioner för att kläma ur mer pengar.

5. Är det nån mer som är trött på hur nya spel hypas och sen får oförtjänt bra betyg av spelmedia? Korruption.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem

Vad som helst utom bioware! har alltid gillat dom ju! :'(


signatur

8)

Medlem

Till skillnad från många andra, så tycker jag inte att Bioware har producerat något nämnvärt sedan de släppte BG2, så jag ser inga problem med att EA köper upp Bioware och (troligtvis) förvandlar dem till ett företag som släpper halvfärdiga produkter för massorna.

Jag menar, det är ju vad Bioware har sysslat med de senaste åren ändå. Och innan ni nu börjar raljera över hur korkad jag är, så kan ni bara jämföra komplexiteten i BG2 med till exempel NW1. Om ni inte inser hur mycket mer "mallat" NW1 är, så tja ... Detsamma gäller för KOTOR.

Visst är det ett smart drag, att göra spelen så lättillgängliga och enkla, så att vem som helst kan spela dem, men eftersom man nödvändigtvis samtidigt måste dra ner på djupet i spelet, så känns det mest korkat. Tyvärr verkar det ju fungera, så jag är nog ganska ensam om min åsikt (speciellt med tanke på hur god kritik både NW1, NW2 och KOTOR har fått).

Nej, ge mig ett rollspel som inte har en rak, utstakad och upplyst, väg att gå. Något som ger mig lite att bita i, med val som faktiskt påverkar spelet (och inte bara slutet), min karaktär och får mig att tänka till. Hade Bioware fortfarande levererat sådana spel, ja då hade jag blivit ledsen över en sådan här nyhet. Nu känner jag ingenting ...


signatur
Medlem

Äntligen! Det var minsann på tiden!

Inaktiv
Skrivet av Gullefjun:

EA köper sig ett monopol, och lyckas med det ganska bra. Vilka konkurrenter finns kvar om ett tag?

Det finns en stor som de kommer ha problem med, MGS.. Men dom två är ju typ allierade :\

MGS = Microsoft Games Studios


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Pwned!
(bokstavligt talat...)

Inaktiv

Leper: Det finns ett undantag där, Jade Empire, som återigen visade vad Bioware kan. Mass Effect kanske är nr2. Men nu är det likförbannat försent. Förstår inte hur någon kan se positivt på att EA skaffar sig vad som mer och mer börjar likna monopol.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Ska inte EA köpa Blizzard och Ubisoft snart också? o.O

Blizzard rår dom nog inte på. WoW drar in så mycket pengar att Blizzard skrattar hela vägen till banken


signatur

Welcome to the Manglerdome

Quake-konnässsör

Stackars alla små företag som går bra.... EA köper bara upp dem!

Skrivet av Tpiom:
Skrivet av Gullefjun:

EA köper sig ett monopol, och lyckas med det ganska bra. Vilka konkurrenter finns kvar om ett tag?

Det finns en stor som de kommer ha problem med, MGS.. Men dom två är ju typ allierade :\

MGS = Microsoft Games Studios

MGS kan nog inte EA köpa upp.... De kostar nog mera än vad de har råd med ^_^

Medlem

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Flakmonkey
Skrivet av warh0g:
Skrivet av Mikaelh:

Ska inte EA köpa Blizzard och Ubisoft snart också? o.O

Blizzard rår dom nog inte på. WoW drar in så mycket pengar att Blizzard skrattar hela vägen till banken

Sen tror jag knappast att Vivendi vill sälja Blizzard...

Medlem
Skrivet av Tpiom:
Skrivet av Gullefjun:

EA köper sig ett monopol, och lyckas med det ganska bra. Vilka konkurrenter finns kvar om ett tag?

Det finns en stor som de kommer ha problem med, MGS.. Men dom två är ju typ allierade :\

MGS = Microsoft Games Studios

Glöm inte 2k Games också.

Medlem

Jag blir rädd nu. Mass Effect är ju en del av 3 som ska komma. EA kommer lägga i sig i utvecklingen och så får vi halvdana spel.

Hoppas inte Mass Effect blir påverkat för det är det spel jag ser fram imot mest nu i november.

Sen gillar vi inte när stora bolag får monopol.

Sen så har EA blivigt bättre dom senaste åren och släppt bättre spel. Men jag tycker fortfarande inte något spel dom släppt är värt att köpa.


signatur

Den som vet vet.

Inaktiv

NOO! Är EA påväg att bli nästa Micro$oft? Bah, pallar inte ännu ett till monopol.


signatur

dare to be bold

Medlem
Skrivet av Hymer:

tycker det som är mest B med Ea är att det är fega med att prova på nytt + att det tar bort all gore ur spel

B? Det är smart ur ett företags synvinkel.
Dom gör inte spel för att dom kanske kommer sälja, dom gör spel som säljer.

Skrivet av warh0g:
Skrivet av Mikaelh:

Ska inte EA köpa Blizzard och Ubisoft snart också? o.O

Blizzard rår dom nog inte på. WoW drar in så mycket pengar att Blizzard skrattar hela vägen till banken

Ännu en till som tror att det är gratis att underhålla WoW

Skrivet av SupremacyGnu:

NOO! Är EA påväg att bli nästa Micro$oft? Bah, pallar inte ännu ett till monopol.

Vad har MS monopol på?
Säg inte OS, då är du lika... smart som alla andra som tror att MS har Monopol på OS.

BRA gjort EA.
Bioware kommer fortfarande göra bra spel, inte direkt så att EA sätter Bioware folket på att göra NFS titlar och tvärt om.
Narrowminded forum people

Inaktiv

Hoppas bara att Bioware behåller sin goda kontakt med Microsoft så vi fortsätter att få se välproducerade, exklusiva, spel som inte endast är actiontitlar till Xboxen även i framtiden.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Pansarknekt
Skrivet av leper:

Till skillnad från många andra, så tycker jag inte att Bioware har producerat något nämnvärt sedan de släppte BG2, så jag ser inga problem med att EA köper upp Bioware och (troligtvis) förvandlar dem till ett företag som släpper halvfärdiga produkter för massorna.

Jag menar, det är ju vad Bioware har sysslat med de senaste åren ändå. Och innan ni nu börjar raljera över hur korkad jag är, så kan ni bara jämföra komplexiteten i BG2 med till exempel NW1. Om ni inte inser hur mycket mer "mallat" NW1 är, så tja ... Detsamma gäller för KOTOR.

Visst är det ett smart drag, att göra spelen så lättillgängliga och enkla, så att vem som helst kan spela dem, men eftersom man nödvändigtvis samtidigt måste dra ner på djupet i spelet, så känns det mest korkat. Tyvärr verkar det ju fungera, så jag är nog ganska ensam om min åsikt (speciellt med tanke på hur god kritik både NW1, NW2 och KOTOR har fått).

Nej, ge mig ett rollspel som inte har en rak, utstakad och upplyst, väg att gå. Något som ger mig lite att bita i, med val som faktiskt påverkar spelet (och inte bara slutet), min karaktär och får mig att tänka till. Hade Bioware fortfarande levererat sådana spel, ja då hade jag blivit ledsen över en sådan här nyhet. Nu känner jag ingenting ...

Du är inte ensam håller helt med. Man började ju inte gilla KOTOR fråns man vande sig vid en ny sämre standard...


signatur

Ooooh the drama!

Skriv svar