Phil Harrison om EA:s problem med Madden 08
Inte riktigt samma sak, att skriva program med flera trådar är ofantligt mkt svårare än att bara ha ett dåligt api eller vad det nu var som var problemet med ps2an.
Det är faktiskt inte så svårt att skriva kod i flera trådar. Däremot kostar det mera, och att Cell processorn är helt ny. Den är inte alls likadan som andra flerkärninga processorer. Det är nog mer där problemet ligger. Ingen vet hur man gör med CEll, det verkar som inte ens Sony vet riktigt hur man använder den till fullo. Och då Sony har haft dålig stöd till utvecklare så är det ju inte konstigt att nästan alla multi-plattform spel kommer senare till PS3 än andra?
Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)
Ok det kanske inte är en jättenyhet i sverige men detta ser ju RUSKIGT illa ut för Sony i staterna. Madden som är det sportspel som säljer absolut bäst i USA varje år måste bara fungera på PS3:an annars är det kört för Sony i staterna. Förra året sålde dom 2 miljoner exemplar i USA på bara en vecka......
Ehm, jag är lite trött för att förstå just nu så kan någon vara snäll om sammanfatta detta snabbt?
The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...
Ok det kanske inte är en jättenyhet i sverige men detta ser ju RUSKIGT illa ut för Sony i staterna. Madden som är det sportspel som säljer absolut bäst i USA varje år måste bara fungera på PS3:an annars är det kört för Sony i staterna. Förra året sålde dom 2 miljoner exemplar i USA på bara en vecka......
tycker det ser mer illa ut för EA som saknar kompetens.
sen funkar ju tydligen spelet. 30fps dör man inte av precis. om det skulle ligga på 10fps kunde man påstå att det inte flyter, men 30fps? please
men ja..60fps låter ju coolare än 30, så det är ju klart att det låter dåligt för ps3an...erm, ursäkta, EAs programmerare
Ehm, jag är lite trött för att förstå just nu så kan någon vara snäll om sammanfatta detta snabbt?
Kort sammanfattning: Xbox360>PS3 @ Madden08
Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)
Inte riktigt samma sak, att skriva program med flera trådar är ofantligt mkt svårare än att bara ha ett dåligt api eller vad det nu var som var problemet med ps2an.
Det är faktiskt inte så svårt att skriva kod i flera trådar. Däremot kostar det mera, och att Cell processorn är helt ny. Den är inte alls likadan som andra flerkärninga processorer. Det är nog mer där problemet ligger. Ingen vet hur man gör med CEll, det verkar som inte ens Sony vet riktigt hur man använder den till fullo. Och då Sony har haft dålig stöd till utvecklare så är det ju inte konstigt att nästan alla multi-plattform spel kommer senare till PS3 än andra?
1) Det _är_ betydligt svårare att koda multitrådade applikationer, men vi blir allt bättre på det.
2) Ja, det kostar mera. Varför? Jo, därför att det tar längre tid att skriva sådan komplicerad kod som multitrådat är, jämfört med singeltrådat.
3) PS3:ans hårdvara (Cell bl.a.) och mjukvaru-API skiljer sig rätt markant ifrån det vi är vana vid att se, PC:n. Mjukvarutillverkare vill ha ut sin mjukvara så snabbt som möjligt, på så många plattformar som möjligt. Valet är således enkelt; lägg majoriteten av arbetsfördelningen på välkända PC-baserade API:er.
Med andra ord: nej, det är inte konstigt att spel anländer senare till PS3, men det beror verkligen inte på att "ingen vet hur man gör med Cell, det verkar som inte ens Sony vet riktigt hur man använder den till fullo". Det är bara taget ur luften.