John Carmack visar upp Tech 5
Fick faktiskt ingen wow-känsla direkt, det märks att grafiken helt klart har kommit upp i ett visst tröskelväre. Även om man fyller på med dubbelt så komplicerad geometri och texturer så märks det inte lika stor skillnad som tidigare. Runda kanter är redan ganska runda, texturerna ganska skarpa osv.
Jag länkar till mina reflektioner i ett annat forum
Oändliga texturmöjligheter är intressant, hoppas att det inte var det absolut senaste i modellväg filmen visade och det ska bli intressant att se vad id själva tänker utnyttja teknologin till.
Jag länkar till mina reflektioner i ett annat forum
Oändliga texturmöjligheter är intressant, hoppas att det inte var det absolut senaste i modellväg filmen visade och det ska bli intressant att se vad id själva tänker utnyttja teknologin till.
Håller med om vad du skriver där. Den här nya filmen känns som Doom3 fast "mer och större" bara, inte ny och fräsch.
Kanske motiverar ny dator. Har ju en ganska gammal burk nu. P4 2.8 :/ ... Men tyvärr ingen ekonomi som tillåter det.
du ska inte klaga...
jag har en p4 2.4
hmm tech 5...som i deras 5e motor?
quake
quake2
quake3
doom3
tech 5
doom 1 och 2 då?
vad är det för motor..
och...är quake 2 motorn en förbättrad quake1 motor så den räknas inte in i hela kakan...
bah...
*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...
Kanske motiverar ny dator. Har ju en ganska gammal burk nu. P4 2.8 :/ ... Men tyvärr ingen ekonomi som tillåter det.
du ska inte klaga...
jag har en p4 2.4
hmm tech 5...som i deras 5e motor?
quake
quake2
quake3
doom3
tech 5
doom 1 och 2 då?
vad är det för motor..
och...är quake 2 motorn en förbättrad quake1 motor så den räknas inte in i hela kakan...
bah...
Mjo vi är nog flera som sitter med gammal hårdvara... men men...
När vi ändå är inne på ämnet grafikmotorer... någon som har tips på vart jag hittar en lista över vilka spel som använder vilken grafikmotor? Som t.ex. Quake 3-motorn används av Return To Castle Wolfenstein.
Undrar när de uppnår nästa steg i teknologi när det gäller att skapa karaktärer. Ansiktet såg fortfarande inte ut att vara gjort av skin, utan gummi eller lera. Men annars väldigt fint, tror det kan bli många snygga spel med den där motorn.
Ja vad är dealen med dessa gummi/ler-ansikten, trodde Doom 3 motorn var den sista delen i det kapitlet men icke
Gillade det lilla man kunde se som bergsväggarna, skuggor, bilarnas fysik och ljuset. Gubben med hatten såg också välgjord ut och jag uppfattade inte den som "lerig" eller "plastig" vilket tidigare var standard och nästan ett måste för att vara next-gen.
Frågar mig lite om motorn kommer att klara öppna landskap. Ser inte så ut om man ska rätta sig efter vad som visades. Kanske inte ID:s grej heller.
Rent spontant känns det som ett nytt SW: Pod Racing-spel skulle fungera perfekt.
det som imponerar mest med den där filmen är att nån lyckades tvinga in carmack i en kostym..
hmm tech 5...som i deras 5e motor?
quake
quake2
quake3
doom3
tech 5
doom 1 och 2 då?
vad är det för motor..
De räknar nog bara 3D-motorer och doom kvalificerar sig inte som en sådan.
Motorn till doom heter doom och användes även till doom 2, HeXen och Heretic, bland annat.
Doom är släppt som öppen källkod, så om du roas av se hur motorn ser ut inuti så är det bara att ladda ner
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
Spelvärlden behöver fler Carmacks! Ett sant geni är'n.
Största prylen verkar vara att man kan använda samma "arbetsyta" som andra utvecklare.
Hoppas att någon snart gör så att man kan använda sketchup för att göra banor. Det vore jäkligt tacksamt
När vi ändå är inne på ämnet grafikmotorer... någon som har tips på vart jag hittar en lista över vilka spel som använder vilken grafikmotor? Som t.ex. Quake 3-motorn används av Return To Castle Wolfenstein.
Kolla här:
[http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines]
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
När ska de börja lägga tid och energi på AI'ns smarthet, antal AI-gubbar på skärmen, fysik, facial animation, system för interaktivt berättande och annat som förhöjer spelupplevelsen, till skillnad från ploj-grejer som denna?
Jag är professionell spelutvecklare sedan flera år, nischad inom just det område som denna teknologi är ämnad att utveckla, och jag kan med stor säkerhet säga att detta inte är det som saknas för att vi ska kunna göra bättre spel...
Det märks att Carmack fortfarande kodar för skojs skull istället för att målmedvetet arbeta mot att föra spelindustrin framåt...
Säga vad man vill men dom har ju gjort bra spel hela tiden på ID. Även om jag gillar spel mera åt det mörka hållet som typ Doom och Quake då...det här såg ju ut som nått att försöka knäcka Crysis med typ.. men visst ska bli kul att se vilket spel som dom utannonserar... För dom flesta utveklare så har dom väl ca 18 mån på sig att fixa till det spel dom gör.... men ID dom lägger väl 18 mån på slutjustering... det kan ju vara lite jobbigt:-) Ser det ut att bli ett coolt spel som dom kommer med så blir det en lång väntan....
Den som har flest prylar när han dör vinner!