Brum brum-Brudar

Inaktiv
Brum brum-Brudar

RALLYBRUDAR

På pappret går det inte att misslyckas. Värmland, rally, brudar och Leif "Loffe" Karlsson. I biosalongen ekar skrattsalovorna mellan väggarna. Det går inte ta miste på biopublikens tycke. Ibland undrar man vad folk har för humor. Eller rättare sagt, vad man själv har för humor. Det spys, det slåss och det kraschas. "Hahaha".

Lite snabbt om filmen. Det handlar om Ulla. Hon är veterinärassistent. Vilket innebär en jäkla massa anal-fisting men även bilåkning i snabb takt mellan gårdarna. Sperman får inte gå förlorad. Skit i om Gösta, 88, hamnar på huven i ett tappert försök att hämta posten. En dag anordnas en rallytävling och Ulla ställer upp. Det går bra och sedan "rullar" det på.

Jag blev besviken på Rallybrudar. Den kändes långt ifrån äkta. Det sägs vara Torsby filmen utspelar sig i men det finns inga tecken på det. Jo jag kommer från trakten. I en scen påstår Ulla på tvättäkta stockholmska att hon aldrig varit i Stockholm. Det är svårt att tro. Att säga att hon aldrig varit i Stockholm är bara ett av många klantiga försök att få henne framstå som en trovärdig lantis. Men det slår förstås tillbaka och får motsatt effekt. Jag kräver inte att skådisarna ska prata värmländska men de som gör det ska isåfall låta äkta. Det ska inte vara något jäkla halvdant, töntigt parodiförsök. Som karaktären Birgittas farsa. Pinsammare försök får man leta efter. Honom vill jag spöa. Han spär förstås på uppfattningen om att alla värmlänningar är stendumma.

Att det är en svensk film med svensk budget märks. Istället för överblicksbilder på folktäta gator har man valt att göra en massa tråkiga closeups. Allt för att dölja den nutida bebyggelsen som lurar i bakgrunden. Pengar till 60-talsrekvesita var alltså inte prioriterat i budgeten. Jag glömde säga att filmen utspelas på 60-talet. För det gäller att vara på sin vakt. Det kan missuppfattas. Som t.ex i början av filmen när Ulla och hennes pojkvän tittar på bio. En 3D-animerad film om Alhgrens bilar. Pinsam produktplacering förresten. Jag fattade ärligt talat inte vad som hände utan var i flera sekunder övertygad om att det var ett klippfel i produktionen. Det är egentligen filmen i ett nötskal. Klantigt ihopsatt. Tråkiga vinklar. Konstiga situationer som lätt kan missuppfattas. Sabbar Citroen sin egen bil? Är det klokt att berätta för mekanikern att man knullar hans fru efter att man precis lämnat in bilen? Filmen lider också av en skev geografisk uppfattning. Man får lätt för sig att tävlingarna är runt husknuten. När de i själva verket är 20-30 mil bort.

Brist på research är en underdrift. Nu är det en komedi så man kan ha överseende med det mesta men som rallyvetare suckar man djupt när det står klart att alla inblandade i filmskapandet har noll jävla koll. Parkerar man en bil i en snödriva och får se flertalet bilar susa förbi innebär det oftast, nej alltid, att pallen inte är att räkna med. Sedan har filmen lite svårt att placera sig i ett fack. Det är utan tvekan en komedi men vissa scener och händelser känns så jäkla malplacerade. Med alla närgångna scener av spyor och bajsande ko-rektum förs tankarna till internetplågan 2 girls 1 cup. Grova svordomar, våldtäktsförsök och makabra upptäckter blandas också i en härlig mix. Vad är meningen? Det behövs inte. Det är som att låta Svarte-Petter börja antasta Mimmi Mus för att övertyga eventuella tvivlare om att han är bad guy. Det måste finnas mer passande sätt att skapa bråkstakar i en familjekomedi.

Det känns inte som någon tänkt till. Man har bekvämt lutat sig tillbaka mot manuset. Ibland blir det ändå ganska underhållande. Men det är tack vare brudarna, rallyt och Värmland. Knappast regissören.

Betyg -3 av 5.

#blogg

signatur

lugn, dä ordner sig.

Brum brum-Brudar

Bra recension. Men betyget kändes lite konstigt? Minus 3 av 5? Så dålig verkade den inte vara?

signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Tackar! Roligt att få en sånn kommentar av en Super Playare!

Verkade det som att jag gillade den mer än -3 eller att du har uppfattat den som bättre än -3?

Har säkert med förväntningar att göra. Hade hört att den skulle vara så bra.. men så visar den sig vara rätt taffligt gjord.

signatur

lugn, dä ordner sig.

Medlem

"Rallyvetare" låter som något man kan ta 12 poäng i på högskolan :). Underhållande recension också.

Inaktiv

nu tar vi det lite lugnt

Tack!

signatur

lugn, dä ordner sig.

1
Skriv svar