CryEngine 2.0 till Playstation 3
Kanske Crysis kommer till PS3, hoppas kan man ju göra iaf
Blir nog en spinoff som far cry instincts eller nåt, tror ingen av next gen konsollerna idag är kapabla till att spela crysis i något bra skick.
Bara för att dom inte stöder DX10 så betyder inte de att grafiken är omöjlig på konsollerna. Crysis behöver inte DX10 för att se snyggt ut, men däremot så krävs de DX10 för att få spelet att flyta. Men både PS3 och 360n ser betydligt bättre ut på insidan än vad datorer gör. Hårdvara som är designade att passa och arbeta med varandra, lättare att optimera och betydligt hetare på uträkningar. Även om det inte är just Crysis som utvecklas till PS3 så kommer nog grafiken i spelet vara väldigt lik, det är inte ens omöjligt att den kan bli bättre då teamet kan har hunnit fått mera kunskap om PS3s hårdvara och kanske funnit på nya och bättre lösningar i CryENGINE2, och att dom kommer kunna optimera de på ett mycket bättre sätt än vad dom kan till PC
Kanske Crysis kommer till PS3, hoppas kan man ju göra iaf
Blir nog en spinoff som far cry instincts eller nåt, tror ingen av next gen konsollerna idag är kapabla till att spela crysis i något bra skick.
Bara för att dom inte stöder DX10 så betyder inte de att grafiken är omöjlig på konsollerna. Crysis behöver inte DX10 för att se snyggt ut, men däremot så krävs de DX10 för att få spelet att flyta. Men både PS3 och 360n ser betydligt bättre ut på insidan än vad datorer gör. Hårdvara som är designade att passa och arbeta med varandra, lättare att optimera och betydligt hetare på uträkningar. Även om det inte är just Crysis som utvecklas till PS3 så kommer nog grafiken i spelet vara väldigt lik, det är inte ens omöjligt att den kan bli bättre då teamet kan har hunnit fått mera kunskap om PS3s hårdvara och kanske funnit på nya och bättre lösningar i CryENGINE2, och att dom kommer kunna optimera de på ett mycket bättre sätt än vad dom kan till PC
Har svårt att tro det..
Det kommer bli en lite bantad version isf och eftersom det är en bra bit tills Crysis släpps till PC så räkna inte med att se sepelet detta år iaf.
Sedan måste de anpassa motorn till PS3:ans cpu vilket verkar inte vara så lätt uppgift.
Bara för att dom inte stöder DX10 så betyder inte de att grafiken är omöjlig på konsollerna. Crysis behöver inte DX10 för att se snyggt ut, men däremot så krävs de DX10 för att få spelet att flyta.
Efter att ha fått lite insikt i Cryteks arbetsflöde när de skapar sina miljöer så skulle jag kunna sätta mitt punghår på att det är arbetsminnet i konsollerna som är problemet.
Detta skulle dock inte betyda att grafik av Cryengine2-kvalitet är omöjlig på konsoll, snarare att Crytek är lite bortskämda och slösaktiga.
Crytec licensierar ut sina grafikmotorer så de vill ju så klart att de ska fungera på så många plattformar som möjligt precis som Epic och deras UE3.
Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD
Jag kan väldigt lite om sånt här, vad som är möjligt med DX10 och inte... men kvittar inte det rätt hårt när det gäller PS3? Så vitt jag vet använder sig inte den av directx ändå, jag menar det är ju Microsofts... PS3 borde väl då använda sig av OpenGL (eller någon annan standard som jag inte känner till) och hur kompetent är OpenGL i rätt händer? kan du göra samma saker med OpenGL som med dx10?
Jag kan väldigt lite om sånt här, vad som är möjligt med DX10 och inte... men kvittar inte det rätt hårt när det gäller PS3? Så vitt jag vet använder sig inte den av directx ändå, jag menar det är ju Microsofts... PS3 borde väl då använda sig av OpenGL (eller någon annan standard som jag inte känner till) och hur kompetent är OpenGL i rätt händer? kan du göra samma saker med OpenGL som med dx10?
Här finns lite info lättläst: http://www.level7.nu/texter/read.php?id=130903
Jag kan väldigt lite om sånt här, vad som är möjligt med DX10 och inte... men kvittar inte det rätt hårt när det gäller PS3? Så vitt jag vet använder sig inte den av directx ändå, jag menar det är ju Microsofts... PS3 borde väl då använda sig av OpenGL (eller någon annan standard som jag inte känner till) och hur kompetent är OpenGL i rätt händer? kan du göra samma saker med OpenGL som med dx10?
Nvidia gjort all ny DX10-funktionalitet tillgängligt från OpenGL också. (Vilket betyder att man kan få "DX10-grafik" i Win XP (och osx/linux) om man kör med OpenGL istället).
Det kräver dock fortfarande ett grafikkort i DX10-klass, d.v.s. ett 8800 eller motsvarande vilket varken PS3 eller 360 har.
Men jag tror att PS3/360 nog ska kunna klara av att skyffla pixlar i liknande kvalité som crysis i rätta händer.
Edit: Referenser är aldrig fel för att styrka sitt inlägg
Citat: "This card is the first one that supports Direct3D 10, but all new possibilities it brings are also available with OpenGL through proprietary extensions and on Windows XP as well."
Nvidia gjort all ny DX10-funktionalitet tillgängligt från OpenGL också. (Vilket betyder att man kan få "DX10-grafik" i Win XP (och osx/linux) om man kör med OpenGL istället).
Det kräver dock fortfarande ett grafikkort i DX10-klass, d.v.s. ett 8800 eller motsvarande vilket varken PS3 eller 360 har.
Men jag tror att PS3/360 nog ska kunna klara av att skyffla pixlar i liknande kvalité som crysis i rätta händer.
Edit: Referenser är aldrig fel för att styrka sitt inlägg
Citat: "This card is the first one that supports Direct3D 10, but all new possibilities it brings are also available with OpenGL through proprietary extensions and on Windows XP as well."
Ah trevligt, var ju lite rädd för att DX10 skulle göra det svårt för plattformar som inte använder det att konkurrera...
Kanske Crysis kommer till PS3, hoppas kan man ju göra iaf
Blir nog en spinoff som far cry instincts eller nåt, tror ingen av next gen konsollerna idag är kapabla till att spela crysis i något bra skick.
Bara för att dom inte stöder DX10 så betyder inte de att grafiken är omöjlig på konsollerna. Crysis behöver inte DX10 för att se snyggt ut, men däremot så krävs de DX10 för att få spelet att flyta. Men både PS3 och 360n ser betydligt bättre ut på insidan än vad datorer gör. Hårdvara som är designade att passa och arbeta med varandra, lättare att optimera och betydligt hetare på uträkningar. Även om det inte är just Crysis som utvecklas till PS3 så kommer nog grafiken i spelet vara väldigt lik, det är inte ens omöjligt att den kan bli bättre då teamet kan har hunnit fått mera kunskap om PS3s hårdvara och kanske funnit på nya och bättre lösningar i CryENGINE2, och att dom kommer kunna optimera de på ett mycket bättre sätt än vad dom kan till PC
Utan DX10 så får du inte alla saker som Cryisis har att bjuda på.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
enligt crytek så kommer crysis att fungera nästan lika bra på dx9 grafik som med dx10.
så då borde väl ps3 klara av det. denm har ju lite kräm under huven.
Som sagt, PS3 kör väl knappast DirectX?
Som sagt, PS3 kör väl knappast DirectX?
PS3an använder PSGL, en modifierad version av OpenGL ES (OpenGL for embedded systems).
Exakt vilka modifieringar som gjorts och vad PSGL stöder vet jag inte men personligen skulle jag gissa på att PSGL kan allt som DX9 kan men inte mer.
Oftast brukar OpenGL lagga efter lite eftersom det är standardiserat och måste godkännas hit och dit -- med DX har Ms mkt mer frihet.
/en som föredrar OpenGL
Visst tar det ett bra tag för nya saker att komma in i standarden, men de kommer istället nästan alltid som extensions direkt. (Nvidias 8800-kort kom med drivrutiner som hade allt nytt som ogl-extensions direkt det släpptes).
Visst, de är inte standard och ofta olika mellan olika fabrikat på grafikkorten. Men de funkar lika bra som deras D3D-motsvarighet. Iaf om man kör med Nvidia, ATI har en viss tendens att slöa på OGL-fronten.
enligt crytek så kommer crysis att fungera nästan lika bra på dx9 grafik som med dx10.
så då borde väl ps3 klara av det. denm har ju lite kräm under huven.
Som sagt, PS3 kör väl knappast DirectX?
Nej, PS3an kör inte med DirectX, men CryEngine 2 stöder allt från DX8 till DX10 samt PS3 (och även 360n då den använder sig av DX9). Crysis är bara ett spel som råkar använda sig av enbart DX9 och 10, men de skulle lika gärna kunna gå att driva spelet på en PS3 med samma grafik som du får med DX9 grafik, som inte skiljer sig så frukansvärt mycket från DX10.
Nu tror ju jag iofs inte att Crysis kommer till varken PS3 eller 360, möjligtvis någon Crysis Predator eller liknande, men vad som än kommer till PS3 kommer vara en saftig godbit för ögat. Kan ju vara så att det är ett nytt FarCry på gång då både 360n och Wii har ett FarCry i spelutbudet.
Förhoppningsvis så får vi kanske veta mer på E3 i Juli, eller när fan de nu är.
Oftast brukar OpenGL lagga efter lite eftersom det är standardiserat och måste godkännas hit och dit -- med DX har Ms mkt mer frihet.
/en som föredrar OpenGL
Visst tar det ett bra tag för nya saker att komma in i standarden, men de kommer istället nästan alltid som extensions direkt. (Nvidias 8800-kort kom med drivrutiner som hade allt nytt som ogl-extensions direkt det släpptes).
Visst, de är inte standard och ofta olika mellan olika fabrikat på grafikkorten. Men de funkar lika bra som deras D3D-motsvarighet. Iaf om man kör med Nvidia, ATI har en viss tendens att slöa på OGL-fronten.
Ja precis, med OpenGL får ju utvecklarna direkt tillgång till den senaste hårdvaran via extensions, något som är OpenGL's styrka (och svaghet för ovana), till skillnad från D3D som endast får detta när nya versioner kommer ut. Det är ju lite krångligt att checka runt efter support till extensions när man håller på med cutting edge OpenGL-programmering, men det är ju fantastiskt nice att det är en sådan support från grafikkortstillverkare. OK, ATi är ju lite slappa på den fronten och kommer en månad för sent eller något oftast - men försprånget OpenGL har mot D3D är ändå guld.
/ogl-fanboy
http://folding.stanford.edu/ - Låt datorn göra något vettigt när du inte använder den själv.