Commodore är tillbaka
Ett annat fett bra spel var ett pong-liknande lir i vilket man skulle "skjuta" ett klot eller en boll på "rutor" så att de gick sönder. Bakom vissa rutor fanns det power ups och gave en speciella egenskaper och så fanns det massor med fiender som t.ex åt upp bollen eller gjorde så att "slagträet" blev förlamat så man inte kunde fånga bollen när den kom farandes. Vad hette det spelet? Jag vill säga att det var något på Ro.. eller.. ?
Arkanoid? Krakout?
Man är ju lagom butter att man sålde både sin vic64 och amigan,
Sitter med en C=64 (med bandare som nån smartass har fipplat med tonhuvudet på) + en "ny i kartong" Vic20 (Saknas dock lite grejjer i kartongen till den sistnämnda men själva burken finns kvar) som vi hittade på jobbet, använder ingen utav dem..
Försökt hitta en amiga 1200 med hd för ett rimligt pris men det är ju stört omöjligt.
Tradera är lösningen. Ropade in en 1200'a med 540mb HD och lite annat gött för 800kr för någon dag sedan.. Tyckte inte det var farligt, ge inte upp.
Någon dag kommer "somethhing wonderful has happened" även för dig 8)
Jag kommer nog aldrig riktigt förstå spelnostalgiker... det fanns ju en anledning till att man inte spelade på den tiden det begav sig... spelen sög träballe.
Exempel:
Vit fyrkant = trollkarl
Blå fyrkan = drake
Röd fyrkant = prinsessa
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
C-logga som tatuering är fan ren respekt
Synd på resten av ansiktet och skallen då eller?
Jag kommer nog aldrig riktigt förstå spelnostalgiker... det fanns ju en anledning till att man inte spelade på den tiden det begav sig... spelen sög träballe.
Exempel:
Vit fyrkant = trollkarl
Blå fyrkan = drake
Röd fyrkant = prinsessa
Njae, riktigt så var det inte och det var HELT nytt med datorspel. Spelen var och är fortfarande roliga.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Exempel:
Vit fyrkant = trollkarl
Blå fyrkan = drake
Röd fyrkant = prinsessa
Definiera "man". Nästan varenda person jag kände i mitten av 80-talet ägde och spelade på en C64.
Det är klart att personer som inte ens var födda då kan tycka att gamla spel kan se lite torftiga ut. Jag kan dock påstå att det var en större upplevelse att upptäcka något nytt maffigt spel då än vad det är nu. Nuförtiden tar alla bra grafik och ljud för givet. Jag blev mer imponerad av Impossible Mission när jag såg (och hörde) det första gången än vad jag blir av de spel som kommer nu. På samma sätt blev jag mer imponerad första gången jag såg Doom än vad jag blev av Doom 3.
Vilka tror du fick den största "WOW-upplevelsen", de som under tidigt nittonhundratal fick se en svartvit stumfilm eller de som nu för första gången får gå på en biograf med jätteduk och 5.1-ljud?
Exempel:
Vit fyrkant = trollkarl
Blå fyrkan = drake
Röd fyrkant = prinsessa
Undrar om du säger så om dagens spel om 20 år...
Definiera "man". Nästan varenda person jag kände i mitten av 80-talet ägde och spelade på en C64.
Det är klart att personer som inte ens var födda då kan tycka att gamla spel kan se lite torftiga ut. Jag kan dock påstå att det var en större upplevelse att upptäcka något nytt maffigt spel då än vad det är nu. Nuförtiden tar alla bra grafik och ljud för givet. Jag blev mer imponerad av Impossible Mission när jag såg (och hörde) det första gången än vad jag blir av de spel som kommer nu. På samma sätt blev jag mer imponerad första gången jag såg Doom än vad jag blev av Doom 3.
Vilka tror du fick den största "WOW-upplevelsen", de som under tidigt nittonhundratal fick se en svartvit stumfilm eller de som nu för första gången får gå på en biograf med jätteduk och 5.1-ljud?
Med "man" menar jag mig själv. Jag växte upp på 80-talet och har spelat vic20, 64, amiga och nintendo plus en massa no-name konsoller och min första "WOW-upplevelse" fick jag när jag såg supermario första gången, minns att det påminnde mig om tecknad film... Jag spelade och hade ganska roligt men spel har ju blivit bättre och bättre hela tiden och att hålla fast vid ex spaceinvaders och frogger och tycka att det är så jättebra spel kommer jag aldrig förstå?
Det handlar inte om vem som fick största chocken av talfilm eller 5.1-ljud... det handlar om vad vi har nu. Varför hålla på att harva med gammalt skräp när det finns bättre?
Visst kan man tänka tillbaka med glimten i ögat men att hålla på med "det var bättre på den tiden" nej, det är bullshit.
Häst och vagn var nog skitbra på sin tid men nu har vi bilar... hur kom du till jobbet idag?
Edit: Såg att jag skrivit i min första post att jag inte spelade... jag menar att jag inte spelade med samma passion då som idag... inte att jag inte spelade alls. Otydlig där...
Dvorkak: (under)
Spelen om 20 år är nog roligare och bättre då än de vi har nu, det är jag övertygad om på samma sätt som de spel vi hade för tjugo år sedan suger i jämförelse med dagens spel.
Visst kan man tänka tillbaka med glimten i ögat men att hålla på med "det var bättre på den tiden" nej, det är bullshit.
Relativt sett så är spelen för det mesta bättre idag såklart. Poängen är att de bra spelen för 20-25 år sedan gav en större "WOW-känsla" än vad bra spel gör idag.
Detta beror förstås på att spel var nya och spännande. Nuförtiden är det något som folk tar för givet precis som TV.
Grafikframstegen mellan till exempel C64 och Amiga kändes betydligt större och mer spännande än när det släpps något nytt grafikkort idag. Nu vet vi ungefär hur framstegen kommer att se ut före de sker.
Inget medium blir så spännande som när det är nytt och lite okänt. Nästa gång det kan skapas ett "WOW-fenomen" inom spelbranschen är väl kanske när det kommer väl fungerande virtual-reality hjälmar för hemmabruk. Då kan det skapas ett nytt och outforskat område igen.
Hehe, ingen lyckas någonsin stava mitt nick rätt
On topic nu: no offence men du måste vara en av de få, jag hört ha sagt att nya spel blir roligare för varje år som går. För isåfall förstår jag dig helt, jag är inte sarkastisk heller. Jag tycker själv att de spel jag spelar idag är lika roliga som de jag spelade för 10 år sen. Anledningen till att spela dom allra nyaste spelen är för den där wow grafik effekten. Spelade nyligen igenom HL + tillägg, Jedi Knight Dark Forces 2, Duke 3D igen. De var lika kul att spela som när jag köpte dom... fast de hade inte den där wow effekten såklart.
Hehe, ingen lyckas någonsin stava mitt nick rätt
On topic nu: no offence men du måste vara en av de få, jag hört ha sagt att nya spel blir roligare för varje år som går. För isåfall förstår jag dig helt, jag är inte sarkastisk heller. Jag tycker själv att de spel jag spelar idag är lika roliga som de jag spelade för 10 år sen. Anledningen till att spela dom allra nyaste spelen är för den där wow grafik effekten. Spelade nyligen igenom HL + tillägg, Jedi Knight Dark Forces 2, Duke 3D igen. De var lika kul att spela som när jag köpte dom... fast de hade inte den där wow effekten såklart.
Skaffa ett normalt nick som folk kan stava till då!
Ja, jag är nog en av "de få" som påstår att spel bara blir bättre och bättre. Jag tycker även att grafik och fysik och liknande godis är en riktigt stor del av det totala intrycket av ett spel.
Spelen är bättre på så vis att de har större frihet, bättre grafik, bättre skådespelare bakom rösterna, bättre kompositörer till musiken... alltså
allt är bättre.
Ni som hade så kul med commodore64, ni får ju väga in att ni var barn på den tiden. Det är ni förhoppningsvis inte nu, klart det var roligt på ett helt annat sätt DÅ - min poäng är att NU suger dessa spel hårt.
Förlåt att jag har ett vanligt ryskt namn som nick (inte därför jag har det dock) Mr CastroFidel... nej, jag menar CastorFiber.
Gah, stör mig på att du säger att gamla spel suger som om det var fakta. Kan du inte lägga in ett jag tycker? Meh, får tänka det i huvudet.
Ja, grafik, fysik och liknande är en stor del av intrycket men det är i min åsikt inte samma sak som hur kul ett spel är att spela. Intrycket må inte vara kvar i de äldre spelen (eftersom det är utdaterat) men jag tycker att de fortfarande är roliga att spela. Min poäng är att underhållningen i gamla spel fortfarande ligger kvar, även om intrycket man fick förr är borta.
Det är många här omkring som gillar att presentera sin åsikter som fakta, tror det är en manlig sak, jag gör det själv ibland utan att tänka på det. Kan inte hålla med om att spelen bara var bra för att jag var barn, jag spelar nämligen fortfarande C64-spel ibland vid 23 års ålder.
I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder
För det första så var det ju inte Commodore som gjorde spelen. Utan unga företagare, så som Ocean, Firebird, EA (blä). När jag läste notisen nu på FZ så hoppades jag på att det skulle bli en ny release av den gamla C64an. Men tyvärr skulle det aldrig kunna bli av. Ritningarna för SID har kommit bort så det skulle inte bli samma sak.
Förlåt att jag har ett vanligt ryskt namn som nick (inte därför jag har det dock) Mr CastroFidel... nej, jag menar CastorFiber.
Gah, stör mig på att du säger att gamla spel suger som om det var fakta. Kan du inte lägga in ett jag tycker? Meh, får tänka det i huvudet.
Vanliga ryska namn är ovanliga svenska nick.
Det är klart att det är jag som tycker det jag skriver, jag skriver ju dessutom varför jag tycker att de suger... Jag skall försöka förtydliga med ett "jag, castorfiber, tycker att..." om du blir gladare då?
Gamla spel blir per automatik inte dåliga bara för att de är gamla. Fortsätter vi med den logiken blir dagens spel till skit om 10 - 20 år fast spelen är top-off-the-line idag och vi är vuxna och är mer kritiska.
Eller kommer vi aldrig att tycka att dom är dåliga pga grafiken och ljudet är tillräckligt realistiska?
Vanliga ryska namn är ovanliga svenska nick.
Det är klart att det är jag som tycker det jag skriver, jag skriver ju dessutom varför jag tycker att de suger... Jag skall försöka förtydliga med ett "jag, castorfiber, tycker att..." om du blir gladare då?
Haha, märkte precis att jag missade att skriva "Gah, stör mig på att det låter som att du säger gamla...". Jag förstod att det var din åsikt men meningen innan lät verkligen som att du sa det som fakta. Får väl avsluta diskussionen med: agree to disagree
Ni som hade så kul med commodore64, ni får ju väga in att ni var barn på den tiden. Det är ni förhoppningsvis inte nu, klart det var roligt på ett helt annat sätt DÅ - min poäng är att NU suger dessa spel hårt.
Jag började som barn och fortsatte till nu (35 år)
Tycker det är minst lika kul nu.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Jag började som barn och fortsatte till nu (35 år)
Tycker det är minst lika kul nu.
Du spelar alltså c64 eller c64-spelen nu, 2006 och tycker att det är lika roligt som när du var 12?
Missförstå mig rätt, jag spelar NU med större passion än jag gjorde då men jag skulle inte få för mig att dra igång någon gammal oldschool utrustning bara för att fixa tjejer eller för att kunna ha en t-shirt med c-loggan på.:)
Är detta en PC nyhet?
"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org
Det finns element ur spel från den tiden som tagit sig över till nutiden i princip utan förändring, Paradroids(1985) mini-game för att ta över andra robotar är med i neocron(2002) för hackingen, det har inte blivit sämre genom åren.
Faktum är att hela paradroid fortfarande är kul.
Det var enklare och bättre spel ideer för i tiden, nu är allt så vackert det bara kan bli, FPS och 3D..
Tacka vet jag Stunt Car Racer (Burnout är ett av de få bilspel jag gillar idag men det är nog mycket tack vare att det skall krashas och att effekterna är rätt nice)
Det var enklare och bättre spel ideer för i tiden, nu är allt så vackert det bara kan bli, FPS och 3D..
Tacka vet jag Stunt Car Racer (Burnout är ett av de få bilspel jag gillar idag men det är nog mycket tack vare att det skall krashas och att effekterna är rätt nice)
Höll inte Geoff Crammond på med en ny version av Stunt Car Racer för några år sedan? Vad hände/händer?
En updaterad version med möjlighet att spela online med massor av spelare samtidigt vore ju en dröm!
Du spelar alltså c64 eller c64-spelen nu, 2006 och tycker att det är lika roligt som när du var 12?
Uppdatering: Det är 2007 nu
Tycker att hela diskussionen om roligare spel förr är lite knäpp. Det vet man väll bäst själv, typ.
För egen del kan jag bara konstatera att de i vart fall kändes mer genomtänkta. Det fanns ju inte en massa flådig grafik då
(usch, låter ju som en fyrtiotalist :evil:) men spelen i sig var mer genomtänkta. Högre grad av spelbarhet så att säga. Jag antar att det är en naturlig följd av enkelheten.
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
Missförstå mig rätt, jag spelar NU med större passion än jag gjorde då men jag skulle inte få för mig att dra igång någon gammal oldschool utrustning bara för att fixa tjejer eller för att kunna ha en t-shirt med c-loggan på.:)
Ja, jag tycker dom är lika roligt som när jag var 10-12.. men jag spelade självklart inte bara på c64. Sid chippet är oslagbart. Och yepp, spelar även allt det nyaste. Vad är det som är så konstigt med det? Det finns folk som lyssnar på klassisk musik som är flera hundra år gammalt - så varför inte spela 20-25 år gamla spel?
Vem fan använder oldskool grejer för att fixa tjejer??
Edit: Finns även folk som gillar att samla på gamla antika möbler som är helt obekväma eller lyssnar på vinyl..ELLER samlar på gamla veteranbilar. Så att spela/använda gamla datorer som c64 och amiga är inte så stor skillnad.