Tropikpangaren Crysis plåtad

Medlem

Gäller att skilja på snygg/vacker grafik och avancerad grafik. Crysis bjuder helt klart på avancerad grafik; men utan kreativa grafiker så blir det ändå inte så upphetsande.

För att ta ett exempel. Final Fantasy 6 är ett av de spelen med vackrast grafik jag sett; men grafiken är givetvis otroligt primitiv.
En annan aktuell jämförelse är t.ex. Heroes 3 och Heroes 5 där den senare delen givetvis är mer avancerad i grafiken - men där den grafiska och rent konstnärliga talangen inte alltid gått hela vägen fram (en del enheter ser ut som julgranar...)

Nej grafik är mer än bara teknik, men det verkar som att det rent kreativt grafiska i diskussionen ofta hamnar under kategorin spekänsla. Vi får inte glömma bort den rent konstnärliga delen av grafiken heller.

Det här känns tekniskt avancerat men inte kreativt för fem öre. När Far Cry kom var det båda delarna - tropiskt paradis med (Egentligen orealistisk) grafik som gav en känsla snarare av en glättig hollywoodfilm än en riktig skitig djungelsimulator. Detta var inte något negativt dock utan förgyllde spelet.

Medlem

Ja, fast både tekniskt och vissuellt sett är Crysis mycket imponerande och har absolut inte ful grafik som folk påstår i denna tråd... Kan iofs inte fatta hur folk ens kan tycka något sådant...

Grimmy: tycker du inte att crysis har "vacker" grafik? bara tekniskt imponerande?

Och det där med kreativt? Crysis är väl mycket kreativt med tanke på "fully destructable environment" man kan ju i stort sett ha sönder allt i spelet som "ska" kunna gå att ha sönder på ett väldigt realistiskt sätt. Även det att man inte använder skybox i spelet, men har riktiga berg och storslagna ytor. Ljuset i spelet och alla andra tekniskt grafiska effekter skapad av crysis teamet, är väl jätte kreativt...

Kan du utveckla din åsikt lite?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Skrivet av Laxen:

Och det där med kreativt? Crysis är väl mycket kreativt med tanke på "fully destructable environment" man kan ju i stort sett ha sönder allt i spelet som "ska" kunna gå att ha sönder. Även det att man inte använder skybox i spelet, men har riktiga berg och storslagna ytor. Ljuset i spelet och alla andra tekniskt grafiska effekter skapad av crysis teamet, är väl jätte kreativt...

Bara för att dessa features inte funnits tidigare behöver de inte vara kreativa. Det här säger wiktionary om ordet "kreativ":

1. having the ability to create
2. original, expressive and imaginative

Vidsträckta, förstörbara miljöer av hög kvalitet har spelutvecklare länge velat göra. Dessa features är inga unika idéer som Crytek fick, och därför är de inte kreativa.

Kreativitet hade varit om de hittat på helt ny spelmekanik, en story som berättar om något mindre uttjatat än aliens som invarderar jorden eller ett konstnärligt utryckssätt som inte påminner om ett stort antal andra spel.

Medlem

Jaja sluta bråka nu pågar


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Having the ability to create; Crysis teamet har skapat ett nytt spel, med revolutionerande grafik och fysik.

Orginal, expressive och imaginative; Orginal, jodå... spelet har kvar mycket från Far Cry. Uttrycksfullt, tycker Crysis är mycket uttrycksfullt.
Spelet har ju visst en helt ny spelmekanik, finns massor av saker i crysis som är helt nytt, Bara den grejen med att det är en enorm sak mitt i allt som blixtfryser hela djungeln och allt som den når, tycker idén är väldigt kreativ och häftig.
Varför skulle inte spelet vara kreativt? Bara för att inte tanken är ny med den nya grafiken/fysiken spelet har?

Grimmy-
hur kommer det sig att du tycker att Far cry är så kreativt? Det är ju precis samma sak bara det att Crysis är bättre tekniskt och har mer avancerad grafik och fysik och lite annan story och nya möjligheter. Miljöerna och grafiken är mer realistisk, det är väl det man vill ha i detta fallet. Men du verkar ju vara mer åt RPG och RTS hållet så du kanske har helt egna åsikter angående FPS. Du verkar vilja ha det kladdigt och konstnärligt alá final fantasy. "fantasy" där har du ordet, fantasi på svenska. Crysis bygger grafiskt och tekniskt på realism och inte fantasi (förutom alien historien och framtids vapnen/dräkten). Så angående "vackraste spel grafik" Kan man diskutera i evigheter då alla har olika smak, vissa gillar mer fantasy grafik, medan andra gillar avancerad och realistisk grafik bättre.

Ni får nog komma med bättre påståenden om ni ska övertyga mig...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

12
Skriv svar