Nvidias nya DirectX 10-kort recenserade

Medlem

Som vanligt så har man ju fått uppgradera hårdvaran i takt med tekniken i spelen. Men är faktiskt efter alla år väldigt trött på detta ständigt slänga ut pengar på nya delar.
Kanske hör till att man blir äldre vad vet jag?
Spelen i sig lockar faktiskt inte mig lika mycket längre som förr.

Först då har vi köp av Windows Vista för att få Direct X 10 och en orginal licens. Då finns det också en massa olika versioner av Vista och i olika prisklasser då förståss. Sedan så räcker inte detta för att man ska kunna spela de nya spelen som kommer utan man måste sedan inhandla ett nytt Gkort som i sin tur stödjer DirectX 10. Inte nog med detta så ligger priserna på dessa FPS monster ganska högt. Så pass högt att man i stort sett får en komplett dator med budget gkort ifrån dx9 generationen för dessa pengar.

Vill man sedan att övriga delar i datorn ska hänga med utvecklingen så bör man uppgradera även processor och minnen i regel. För det är inte enbart Dx10 som spelen kommer kräva utan även processor styrka och mängd minne ökas i takt med att tillverkarna hittar nya sett att skapa spel med fin grafik och fysik.

Nja trots alla fina spel som kommer att dyka upp i vanlig ordning börjar jag faktiskt kasta blickarna imot konsol hållet och det är första gången sedan SNES lanserades.
Med en konsol betalar man en fast summa 1 gång och vet sedan att maskinen klarar alla spel som släpps till just den konsolen. Visst extra handkontroll kostar och extra minnen etc.. men det är en droppa i havet om man jämför med att uppgradera sin dator varje gång något nytt kommer.

Sedan kan man ju börja hårddra linjerna vad som är konsol och dator. Nya generationens konsoler liknar ju mer och mer en PC iomed inbyggd Hdisk, stöd för internet surfning, mediaspelare medmera.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem
Skrivet av zauii89:

Jag har otroligt svårt att tänka mig att
du inte kan spela det du måste vara
lite underförnuftig?.

Som jag sa om du läst vad jag skrev så skrev
jag dx10 kommer inte dyka upp som standard
förrens ett par år.

Crysis är ett extrem fall det finns ganska många
spelare som inte uppgraderar för ett
spel som ligger 2 generationer före.

Ps vad ska man med 8800 till nuh ?
Wasta money eftersom när dx10 behövs
runt 2008 e dem juh föråldrade...

Tyvärr kan jag inte spela Splinter Cell, för det kräver ett nytt kort med Shader model 3.0, så antagligen hade ja kunnat köra det även om det verkar vara uselt optimerat.

Men du kan ha rätt för all del. Jag brukar alltid vänta lite, tyvärr alltid för länge så det inte blir nått alls ... men ändå .

Men jag håller inte med dig alls om att 8800 skulle vara onödigt (mer onödigt) då det har dubbelt så många fps i Half-Life2 i 2560*1600 än två 7900GTX i SLI vilket tyder på att den fixar DX9 spel minst lika bra . Menar du att 7900 och X1900 också var onödiga? ... isåfall mer än detta.

Jag tror faktiskt att DX10 kommer hoppa in snabbare på marknaden än man kan tro. Det är PC'ns sätt att ännu en gång ta över marknaden i bäst grafik.

Men att vänta lite är aldrig fel.

Medlem

Mitt nästa kort lär bli ett Nvidia, är klart nöjd fortfarande med mitt 9800Pro, kan lira BF2142 på medium o sådant så det duger men deras linux stöd är ta mig fan det sämsta som funnits på denna planet.

Medlem
Skrivet av HataMoto_:

Undrar när det ska börja göras bra spel igen då ... de som inte är 90% grafik menar jag.

Spela gamla spel då.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av HataMoto_:

Undrar när det ska börja göras bra spel igen då ... de som inte är 90% grafik menar jag.

Spela gamla spel då.

Spela Allan

Medlem
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av HataMoto_:

Undrar när det ska börja göras bra spel igen då ... de som inte är 90% grafik menar jag.

Spela gamla spel då.

Spela Allan

Alan Wake?

Btw tycker jag ditt inlägg är ren dynga. Det görs många bra spel med både innehåll och snygg grafik.

Medlem

Gillar hur de presenterar informationen. Får det se ut som NVIDIA är nästan tre gånger bättre än ATI, tills man tittar på siffrorna på sidan:

Medlem
Skrivet av Pettor:
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av HataMoto_:

Undrar när det ska börja göras bra spel igen då ... de som inte är 90% grafik menar jag.

Spela gamla spel då.

Spela Allan

Alan Wake?

Btw tycker jag ditt inlägg är ren dynga. Det görs många bra spel med både innehåll och snygg grafik.

Håller med. Jävla larv att "det var bättre förr", det var det så fan heller.. Har själv varit med sedan C-64:a tiden så jag tror jag har rätt bra koll. Handlar mer om att dessa gnällspikar tröttnat på dataspel och har såklart har bättre minnen av den tid då de gillade sin hobby än hur det ser på datorspel idag.

Grafik har f.ö _alltid_ varit ett viktigt inslag i spel, svårt att tro kanske med tanke på hur 15 år gamla spel ser ut, men vi kommer skratta åt Oblivion och HL2 om 15 år också. Det är lite kul att läsa gammal reklam där försäljningsargumenten kunde vara att att spelet hade hela 16-färger etc.


signatur
Medlem

Sant, men det stämmer också lika bra att på den tiden då grafiken inte var lika realistisk som den är nu, så lämnades mycket till fantasin, vilket förstärkte upplevelsen på ett sätt som inte är möjligt idag. Vi kan skapa sådant med vår fantasi som är omöjligt med dagens, och kommande teknologi.

På den tiden var jag dock ung, och min fantasi mer livfull, så jag vet inte om det skulle fungera lika bra idag. Men jag vill ändå påstå att på sätt och vis så var det faktiskt "bättre förr".

Medlem

Dom vill gärna bräcka PS3 prestanda och trycka ner den i dyngan... men det är ingen som bråkar om att priset är för högt. Tror inte att detta kort kommer att vara speciellt billigare än en PS3... men sen lär man ju ha en dator runt grafik kortet också...

NÄ fram för allt som förbättrar grafiken och sluta tjaffsa om vad som är bäst eller dyrt... det ska ju trots allt vara prisvärt efter gemenemans penga pung också...


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem
Skrivet av Pettor:
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av HataMoto_:

Undrar när det ska börja göras bra spel igen då ... de som inte är 90% grafik menar jag.

Spela gamla spel då.

Spela Allan

Alan Wake?

Btw tycker jag ditt inlägg är ren dynga. Det görs många bra spel med både innehåll och snygg grafik.

Jag irriterar mig på hur spelen över lag utvecklas nuförtiden, jag menar ju givetvis inte att det inte finns några bra och snygga spel ... men det gäller ju att göra sig dummare än man är tydligen

Medlem

Halva nöjet med med dator är att upgradera den en gång om året och fintrimma den ett par månader och nu är det DAX tjoohhoooooooo.......................... ut med det gamla o in med det nya

Medlem

Är inte så imponerad som jag väntade mig bli... men ändå kraftigt litet knyte...

Medlem

Varför lägga ut så mycket tänkande på grafik och hur snyggt spelen ska vara när man kan lägga ut allt fokus på att skapa ett spel som är roligt/intressant ist? Några prakt exempel är ju utan tvekan Diablo 1-2/Baldurs gate 1-2/Zelda serien och många många andra äldre spel som fortfarande spelas av många. Men sist men inte minst, Wold of warcraft har ju en grafikmotor som är helt genialisk då den ser fruktansvärt snygg ut men då du fortfarande kan ha välldigt klen dator för att få det snyggt. Hur kan det då komma sig att Blizzard har över 9miljoner spelare i WOW och dialbo2? Dom har ju fortfarande jävligt kass grafikmotor mot andra spel som Quake4/FEAR/doom3? Svaret är att blizzard ger inte ut nått spel som är tråkigt, dom tar det roliga före det snygga! Fler spel företag borde tänka så så kanske dom inser att dom också kan käna pengar som blizzard. Men som sagt, det skulle finner mycket bättre spel på markande än i dagens läge om dom tängte lite djupare än att slänga ut nå jävla picaso till som bara duger att titta på för ett litet tag!:evil:

Medlem

Detta är inte bra för mitt liv....


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

Jag blir bara less, inte upphetsad.. jag måtte väl också börja bli gammal. Antar att det är för att jag mest vill ha välgjord art direction i mina spel, sen skiter jag i hur snygg motor som använts så länge den flyter bra.

Medlem

Hoho allihop, låt inte plånboken sina pga dessa kort riktigt ännu!!!!

Vänta först till ATI släpper kort klår Nvidias på fingrarna tekniskt,
även om ATS drivare suger och Nvidias kort har stöd i alla spel.

Tror priserna blir mer humana då, för dessa kort har ganska lite minne, om än snabbt sådant och dessutom har jag hört att de
saknar nåra DX10 funktioner (Då DX 10 inte är 100% färdigt är det kanske inte ofattbart)

Medlem
Skrivet av Bobbey:

dessutom har jag hört att de
saknar nåra DX10 funktioner (Då DX 10 inte är 100% färdigt är det kanske inte ofattbart)

Källa?
Tror DX10 har varit klart ett bra tag nu. Särskilt med tanke på att windows Vista är färdigt och börjar säljas idag


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Skrivet av kangas1000:

Dom vill gärna bräcka PS3 prestanda och trycka ner den i dyngan...

Knappast, med tanke på att även PS3 har gafikkretsar från nvidia.

Medlem
Skrivet av Fanta:
Skrivet av Famest:

Ursäkta mig, men när jag läser det så ser jag att skribenten faktist citerar vad som sägs i recensionen, han säger inte orden själv utan han förmedlar bara vad recensenterna hade skrivit.

Ok, så man har inget ansvar vad som står skrivet, bara för man citierar någon annan? Då kan man ju börja citera lite hatpropaganda eller liknande, och slippa undan helt med ansvar. "Nån annan som skrivit det ju!!". Nej, det går inte ihop.

Hörru din jäkla tomte(pun intended)...
Artikeln handlar om recensioner som komit på det nya gforce kortet. Det som görs är att det kort och koncit meddelas om vad som skrivs i recensionerna. Om recensionen hypar något så ska journalisten meddela det, vilket han också gör. Det är 10ggr värre om den som skriver sitter och klankar ner på recensiopnen ifråga.
Och ditt resonemang här ovanför är så pass löjligt att det inte ens föräras ett svar...

Medlem

Mycket snack om Crysis, själv tycker jag grafiken i Bioshock ser mycket mycket bättre ut.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv
Skrivet av whitez74:
Skrivet av SgtKelly:

Vore ju härlig omväxling om ATi korten med G80 kretsar är bättre än Nvidia's skräp

skräp ? eh....

Ja, nvidia säljer skräp...

Medlem
Skrivet av Langos:

Mycket snack om Crysis, själv tycker jag grafiken i Bioshock ser mycket mycket bättre ut.

Meh.. går ju inte att jämföra miljöerna på något sätt.. korridorer/inomhusmiljöer jämfört med utomhusmiljöer. bioshock är ju i grunden den numera gamla motorn Unreal Engine 2 (de har dock byggt på så den nästan är lika avancerad som UE3). Crysis har nog betydligt mer möjligheter rent grafiskt... De videos som finns på Bioshock ser ungefär ut som HL2's inomhusmiljöer, finns dock en rätt cool förrenderad video men det är ju lite fusk.


signatur
JB
Medlem
Skrivet av dupa666:
Skrivet av Fanta:
Skrivet av Famest:

Ursäkta mig, men när jag läser det så ser jag att skribenten faktist citerar vad som sägs i recensionen, han säger inte orden själv utan han förmedlar bara vad recensenterna hade skrivit.

Ok, så man har inget ansvar vad som står skrivet, bara för man citierar någon annan? Då kan man ju börja citera lite hatpropaganda eller liknande, och slippa undan helt med ansvar. "Nån annan som skrivit det ju!!". Nej, det går inte ihop.

Hörru din jäkla tomte(pun intended)...
Artikeln handlar om recensioner som komit på det nya gforce kortet. Det som görs är att det kort och koncit meddelas om vad som skrivs i recensionerna. Om recensionen hypar något så ska journalisten meddela det, vilket han också gör. Det är 10ggr värre om den som skriver sitter och klankar ner på recensiopnen ifråga.
Och ditt resonemang här ovanför är så pass löjligt att det inte ens föräras ett svar...

Tomte kan du va själv.

"Det som görs är att det kort och koncit meddelas om vad som skrivs i recensionerna." <<< Japp detta är helt korrekt i den fulla versionen på http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=16219

Dock på den kortade versionen som vidades på www.fz.se förut, så så det ut som att nyhetsreporten på fz var lika uppspelt som tomshardware, då uttryck som "... bortom fattningsförmågan, möjligheterna är oändliga" och "Jag kan knappt vänta och se vad människor kommer att göra med ett så underbart verktyg" var det som nämdes först och utan hänvisning till tomshardware. Dock fick man reda på detta i den fulla versionen på nyheten.

Så dålig förkortning av nyheten på framsidan. Lika dålig som framsida rubriker på kvällstidningar. Förväntar mig högsta kvalitet från fz då fz gör mycket bra jobb vad jag har sett. Dock denna sammanfattning på framsidan var alltså väldigt dålig och missvisande. Bla bla bla som sagt.

Till topic så: Gött med nya grafikkort. Riktig snygg grafik.

Medlem

Med tomte syftade jag på din avatar...
Vad som står i förkortningen är knapapst relevant. Det tog dig ett klick för att förstå vad det handlade om. såg den inte på första sidan så jag vet inte hur den såg ut men antar att det fanns citattecken där också. Och även om det inte gjorde det var allt som krävdes att du lästa artikeln, vilket sammanfattningens jobb är, att få dig att läsa artikeln. Hatar fan folk som gnäller på småsaker eller hoppar fram och skriker FEEEEEEEEEEL utan att läst mer än det dom stör sig på, i ditt fall den liiilla sammanfattningen. Det är ungefär som Carlos mencia säger: Then youre a Dee-dee-dee!

123
Skriv svar