Tillbaka från min resa till Rom ;)

Medlem
Tillbaka från min resa till Rom ;)

Jahopp då står man på svensk mark igen efter en vecka i Italens huvudstad. Det var en grymt trevlig stad måste jag säga och jag har äntligen fått uppfylla en av mina resmåls-drömmar; att få beträda Colloseum. Väntan var väl värt upplevelsen och jag fick nästan en euforisk känsla när jag ÄNTLIGEN hade hasat mig igenom en kö som var cirka 300m lång med en genomsnitts hastighet på två steg i minuten. Så när jag lämnade den yttre mörkare delen av Colloseum där kön slingrade sig fram och traskade in genom en av portarna som ledde till Colloseums mitt och fick se ljuset stråla genom porten. Ja då ni, då var lyckan gjord 8) (Se bilden nedan, den är ganska stor men jag orkar inte krympa den).
Colloseum

Något som jag inte var lika imponerad av var italienarnas bilkörning.... det var total anarki i trafiken, hade en svensk trafikpolis semestrat där så hade han säkerligen fått ett par hjärtattacker. Bilderna nedan är mer regel än undantag kan jag helt ärligt säga.
Parkering 1
Parkering 2

En sak som är nästan sinnessjuk är mängden av vespor som flyger fram på gatorna (jämte gatorna också för den delen hehe).
Vad gör man om man inte hittar en parkering för sin vespa? Jo, då kör man helt enkelt in den mellan två parkerade bilar... så det blir en lucka på 2-3cm mellan varje bil. Sanslöst men inte desto mindre sant hehe.
Men vad gör man om man har en bil och platsen mellan två bilar är för liten? Varför inte helt enkelt köra rakt in mellan bilarna och placera främre hjulparen på trottoaren.... Jag skojar inte.
Ett exempel utan hjulen på trottoaren har vi här:
Parkering 3

Det är nästan löjligt så mycket sevärdigheter det finns i Rom och jag hade turen att bo på ett hotell som låg precis i mitten av allt som var värt att se (Erdarelli). Jag kan verkligen rekommendera er att åka till Rom ifall ni är det minsta intresserade av historia eller jävulskt imponerande byggnader.

#blogg


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Inaktiv
Tillbaka från min resa till Rom ;)

Jag hamnade också mitt i strejken när jag var ner i Rom. Först ungdomarnas strej och dagen efter kändes det som att hela Italien tågade genom Rom. Det tog hela dagen för demonstrationståget att ta sig till Cicrus Maximus..

När det gäller trafiken i Rom måste jag säga att jag inte alls är lika negativt inställd som många andra.

Visst de kör fort och de parkerar som idioter.
Men till skillnad mot senfärdiga och ouppmärksamma svenskar så är de vakna på ett helt annat sätt i trafiken och reagerar snabbt på sin omgivning.

Det är lite psykologi, den som vågar vinner.
Står du passivt vid ett övergångställe så kör de bara på men så fort du markerar att du är på väg över och börjar gå så är de jäkligt snabba på att stanna.

Rom är helt klart mitt favoritresmål.
(Har gjort en hel webbplats om Rom)

/Mats

1
Skriv svar