Bluescreen i win -> bluescreen under wininstall

Medlem
Bluescreen i win -> bluescreen under wininstall

Hepp, då var min streak med lyckade datorbyggen bruten. Fick hem min nya dator igår och byggde ihop den som vanligt tillsammans med min kusin som vi gjort de senaste 6 åren när det vankats ny burk.

Allting gick smärtfritt och datorn startade bra på första försöket. Installerade win7 Ulti 64x, installerade alla drivrutiner samt temperatur-program och alla värden såg bra ut. Körde 3Dmark vantage och landade på 17300 pts och var hur nöjd som helst. Stängde av burken och gick la mig.

När jag vaknade idag och satte på datorn gick det ungefär 30 sek innan jag fick bluescreen och jag fick köra en reboot. Detta hände 5-6 ggr på raken och jag testade att köra system retstore till olika savepoints men ingen hjälpte. Datorn fungerade bra i safemode så jag antog att det inte var något hårdvaruproblem utan att någon drivrutin hade ställt till det alternativt nått hade gått snett under installationen av win7.

Minidumpsen varierade från bluescreen till bluescreen och den gemensamma nämnaren var alltid ntoskrnl.exe såg det ut som, samt ntfs.ini.

Jag tröttnade efter ett evigt googlande och bestämde mig för att formatera om med en annan win7-skiva och hoppas att allt löste sig. Något som visade sig vara ett enormt snesteg då jag nu får bluescreen under win7-setupen och inte kan göra något alls nu eftersom jag formaterat.

Bluescreen under installation:

Stop. 0x00000024
(0x00000000001904FB,
0xFFFFF88027A44B8,
0xFFFFF88027A3D10,
0xFFFFF8000C20900E

Nu är jag clueless och behöver er hjälp! Jag är inte särskilt duktig på BIOS och Recovery Console eller vad det heter så var gärna förlåtande när det kommer till era tips och skriv gärna exakt hur jag gör.

Setup:
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA
Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, Type-M (blev varnad för att använda mitt gamla nätagg men efter mycket forumletande såg det ut som om det bara var Type-R som sprängdes så jag chansade. Och detta problemet verkar ju inte vara nätaggrelaterat? Har ett Corsair 650w på väg som borde komma imorgon i vilket fall)
Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 (tror att det är den här som strular, 0x00000024 verkar vara ett HDD/NTFS-problem enligt google, alternativt minnena)
NEC DVD-brännare AD-7173 IDE Silver OEM

Det är så fruktansvärt tråkigt när ens nya dator strular och jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig lösa det här!

**Edit** Läste när jag köpte minnena att man var tvungen att ändra multiplern i BIOS för att de skulle köra i 1600mhz, kan det vara orsaken? För det har jag inte gjort än...

**Edit 2** Kom på att musen frös ibland även innan bluescreensen och explorer crashade ett par ggr.

**Edit 3**
Kom på en sak till som kan ha med minnena att göra. De minnena jag köpte står som specialgjorda för Intel på komplett ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492643 ). Anledningen till att jag köpte dom till min AMD ändå var att jag läste flera kommentarer på komplett om hur de använt minnena till AMD utan några som helst problem. Och nån kommentar på sweclockers.


signatur

I'm the best around...

Medlem

Känns som det alltid har med minnena att göra om du får bluescreen, såvida du inte har överklockat och har en ostabil klock. Minnen borde ju klara att gå i mindre hastighet än vad dem är speccedade till kan man tycka, men testa ändra så dem går i 1600. Samt se till att du har rätt spänning till minnen också. Vissa är ju speccade att köra med högre spänningen än normalt.

580w ska ju räcka, men om det är av dålig kvalitet kanske det har degradat.

Det är 3 kanaler, så du måste köra 3? Annars kanske du kunde ta ur något minne, din kompis kanske har minnen som ni kan testa med?

Medlem

Jag har inte rört någon form av överklockning utan allting är rent OOB.
Skulle gissa på att mitt Corsair-agg kommer imorgon, ska jag vänta med att höja frekvensen tills jag installerat det för att vara på den säkra sidan?

Minnena ska köras i 1.65 V enligt komplett, är det standrad eller?
Du tappar mig lite när du säger tre kanaler, menar du att det är tre stickor jag har då och borde testa att ta bort en? alternativt byta ut alla?

De enda minnena jag har hemma e 4gig http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054 men de är ju DDR2 så de funkar inte i moderkortet what so ever eller?


signatur

I'm the best around...

Medlem

det ser ut som att du behöver formatera om hdd i en annan dator, som det verkar så har du fått skadad sector eller nått liknande, så slit ut hdd formatera om det i en annan burk i ntfs format och se ifall det hjälper.


signatur

I got an offer you cant refuse!

nj
Medlem

Hiper hade tvivelaktig kvalité på alla sina nätagg oavsett Type-R/M. En del höll länge, andra smällde efter kort tid.

Om du misstänker hårddisken, ladda ner diagnostikprogram från tillverkaren och kör ett långt test.
Du kan även vilja testa Memtest86/Memtest86+ för att kontrollera minnena. Iom du har 6GB så antar jag att du har ett 3x2GB-paket? De är främst för Intels socket 1366-plattform då denna använder tripple channel för minnen och inte dual channel som AMDs plattform och Intels socket 1156/775/etc så du kan vilja testa ta bort en minnessticka och se om det gör skillnad.

http://support.microsoft.com/kb/935806 har lite info om Stop: 0x00000024 (fast du har kanske redan läst där?). Möjligt att det är något drivrutinsstrul iom du har ett moderkort med ett relativt nytt chipset med.

Medlem

hehe du var för snabb för mig där, la precis till det i min Edit 3. Eller ja, vi måste ju mena samma sak ungefär?

Att köra memory/HDD-tester fungerar väl inte eftersom jag inte längre kommer in i windows då jag formaterade?

Testar ta ut en sticka när jag kommer hem, om det inte fungerar testar jag freywiinds HDD-grej.

Om någon kommer på ett annat tips så posta det gärna här medan jag testar de ovanstående


signatur

I'm the best around...

Medlem

problemet som han har att han har ingen windows installerat och får bsod i installationen lite mer jävlig problem men dock lätt fixad


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

På MS sida där stod det "The file system or partition structure is corrupted." som en av de möjliga anledningarna. Det borde ju vara det som freywiind menar ungefär?

Om det skulle vara det andra alternativet, att det är drivrutinsstrul. Vad kan man då göra? Vänta på en ny release av win7 och hoppas att de har med drivrutinerna där? -__-

Det borde ju dock vara det första alternativet eftersom jag kunde installera win7 första gången (dock via USB och inte DVD som andra gången) utan några problem och sen blev HDDn korrupt på något sätt?


signatur

I'm the best around...

Medlem

det händer med hdd:s då och då att nån header i fil blir sned och sen får du en corrupt sektor inget ovanligt, hadde en gång dator som vägrade starta pga hdd som var bara en dump hdd strulade


signatur

I got an offer you cant refuse!

nj
Medlem

Samsungs HUTIL finns som en ISO du bränner ut på skiva alternativt diskett och bootar upp med så Windows behövs inte. Samma gäller Memtest86(+).
Ultimate Boot CD är iofs ett alternativ, men har inte alltid de senaste versionerna av de olika diagnostikprogrammen.

Medlem

Jag tror de andra forumiterna här har bra förslag. Jag tror du kan ringa in problemet till att det:
1) är Hårddisken som blivit korrupt, alternativt till och med trasig(trasig vid leverans alltså)

2) Ett eller flera av dina minneskretsar som är trasiga. När bara en enstaka är trasig uppstår inte problemet förrän den trasiga belastas.

Mina enkla tips:
Använd något av Boot CD tipsen du fått alternativt Bart PE (http://www.nu2.nu/pebuilder/) för att göra en disk check.

Funkar inte det eller att inga fel hittas på disken; prova att ta ut alla minneskretsar utom en och kör din Win installation. får du blåskärmen provar du en av de kretsarna du tagit ur osv tills du provat dem en efter en.

Ett till alternativ för disken kan även vara att byta SATA kanal på moderkortet. Bara koppla in disken på en av de andra kontakterna.

Lycka till!

Medlem

Min gissning hade varit att minnena är felkonfigurerade eller sönder... men det kan du ju lätt kolla.

Gör som nj säger, tanka ner Ultimate Boot CD och kör MemTest86+, det brukar vara ett bra ställe att börja. Det fungerar hur bra som helst att göra trots att Windows inte fungerar, då du bränner ut och bootar från en skiva.

Ska minnet klara 1.65v så kan det vara att det kräver lite mer än vad det får nu för att vara stabilt. Antagligen får det 1.5v som standard, dra upp det till 1.6v-1.64v i BIOSen och se om det hjälper. Lägre minneshastighet kan ju de dig mindre än optimal prestanda men borde inte skapa problem med blåskärmar.

Medlem

så har du hittat fel ???? vad var det i sånna fall ???


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Ska testa nu, ska bara ner och hämta mitt nätagg och installera. Sen kör jag BootCD. Tack så mycket för hjälpen grabbar, återkommer med resultat"


signatur

I'm the best around...

Medlem

vänta nu.. har amd 2 kanaler som nj säger ska man väl inte ens köra med 3 stickor utan antingen 2,4,6,8 osv??? Eller har jag missuppfattat hur det funkar

om du till testa minnen fixa usb boot med memtest på, finns även moderkort som har det inbyggt i bios

Medlem

Okej, körde MemTest86+ = no errors. Testet började loopa efter det var klart och jag fått passcomplete meddelande. Gör den det eller är det ett annat test?

En grej jag reagerade på är att det står:
Settings: 666mhz DDR13333 9-9-9-24

Är det den normala inställningen om jag inte dragit upp minnena i 16000mhz?


signatur

I'm the best around...

Medlem

Ok, kör Samsung Hutil 2.1 Self Diagnostic test med full surface scan nu. Kan vi eliminera att det är minnena som strular nu eftersom jag klarade Memtestet?

**edit** Hann tyvärr inte köra klart full surface testet för jag var tvungen att dra till jobb och ville inte låta datorn stå hemma och tugga själv i 13 timmar. Gör ett nytt försök imorron igen. Frustrerande att man inte kunde se om testet upptäckt något fel förrän den är klar. Kom ändå till 65% på 2 timmar.


signatur

I'm the best around...

Medlem

Highspeed och Nl, min kusin har kört AMD och 2x3 6gig corsair 1600mhz minnen ett bra tag utan att det varit några problem. Tror eller i varje fall hoppas att det inte är det. Iofs lätt fixat men drygt att ha köpt sex om jag bara kan ha 4 alternativt köpa 2 till och köra 8


signatur

I'm the best around...

Medlem

Hur såg temperaturerna ut efter att bygget var klart?

Att du inte ställt in minnena rätt *kan* vara en bidragande orsak till detta också, men då borde du fått strul redan under den första installationen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Processorn låg på 30 i idle typ, graffet på 40. Resten kommer jag inte ihåg med inget låg över 50 iaf.

Med "rätt" menar du att de inte kör på 1600mhz och 1.65V?


signatur

I'm the best around...

Medlem
Skrivet av Grönatummen:

Processorn låg på 30 i idle typ, graffet på 40. Resten kommer jag inte ihåg med inget låg över 50 iaf.

Med "rätt" menar du att de inte kör på 1600mhz och 1.65V?

Temperaturerna låter ju klockrena faktiskt.

Det jag menade var att minnena inte kördes som avsett helt enkelt. Det märkliga i sammanhanget är att ni kunde installera felfritt och dessutom köra några tester första dagem. :/

Hade det varit jag som felsökte så hade jag rent intuitivt satsat på minnena först, sen testat en annan PSU och allra sist växlat moderkort. Instabila spänningar kan orsaka de mest märkliga fenomen. Hur ser spänningarna ut i BIOS förresten?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ja det är det som jag tycker är så frustrerande, att det fungerade bra första gången!

PSU checkade jag av idag när mitt corsair kom som jag skrev om innan, har dock inte testat att installera igen utan körde bara testerna. Tänkte börja med att köra klart HDD-scannen imorron, testa att installera windows igen. Om jag får bluescreen igen går jag över till minnena.

Som jag skrev innan har jag noll koll på bios, kan du beskriva vilka värden det är jag ska kolla och hur jag kommer dit? så postar jag här.

Hittade den här tråden på sweclockers ( http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... ) känns ju som om han hade ett snarlikt problem? Speciellt med tanke på att han fick bluescreens mest på morgonen när han startade upp burken. Dock kunde han använda sin dator ett bra tag ibland innan bluescreensen kom. Något som jag ju inte kunde.

Kan ju lägga till att jag lagt upp den här tråden på sweclockers med utan att få ett enda svar. Är sjukt tacksam att ni hjälper till!


signatur

I'm the best around...

Medlem

Klart vi hjälper till (i den mån man kan på distans)!

Bra att du har en till PSU att testa med. Om problemet du länkade till på swec är liknande ditt är svårt att säga. BSODs kan bero på mängder med olika typer av fel.

Det är svårt att guida dig i BIOS tyvärr, jag har inget liknande moderkort liggandes. Du bör dock ganska lätt hitta det du är ute efter om du letar lite.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag är iaf högst tacksam^^ hoppas vi hittar en lösning.

Ska in och luska i BIOS imorron när jag vaknar, jobbar natt i 12 timmar just nu så det är lite svårt att kolla upp saker


signatur

I'm the best around...

Medlem

Det jag skulle rekomendera att göra ifall du vill reglera ut bios problem att återställa den till fabriks värde genom hard reset på moderbordet i de fall så nollas alla inställningar och används under optimala förhållanden, testa med det ifall dina hdds checkar ut, Nu när du säger att du har corsair psu så tveckar jag inte en sekund på spännings problem eftersom dessa aggregat håller minst 82% verkningsgrad vid full belastning och klart som fan att vi hjälper ^^ en gamer utan dator i mer än 6 minuter det är som hjärna utan luft i 6 minuter ^^


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

hehe ja jag känner mig förjävla handikappad Hutil full scan = inga problem med hårddisken. Fan jag hade nästan hoppats på att det skulle vara den som strulade. Billigt och lätt åtgärdat.

Ska käka frulle och se börja testa allt annat ni har kommit på. Hoppas vi kan få ett lyckligt (läs billigt) slut på det här!


signatur

I'm the best around...

Medlem

ooookej, då kom jag äntligen förbi bluescreenen under windowsinstallationen. Tog bort ett minne från slotsen dvs jag kör nu på 4 gig.

Med det kan vi väl dra två potentiella slutsatser:

1) Moderkortet vill verkligen inte köra 6 gig utan bara dualchannel.

2) Just den stickan var defekt, och jag hade bara tur som tog bort just den.

Ska se vad som händer när installationen är klar, om jag fortfarande får BS's i windows eller om jag har eliminerat det problemet helt.

Frågan är då vilket av de ovanstående alternativen som gäller. Det är ju tråkigt att ha en sticka liggandes bredvid. Aningen skickar jag ju tillbaka den uttagna stickan om det är alternativ 2 som gäller, eller så köper jag ytterligare en för att få stöd för dualchannel?
8 gig känns iofs overkill

Finns det något lätt sätt att testa? Det var ju sjukt lätt att testa innan windows var installerat. Antingen fungerade det, eller så gjorde de det inte.


signatur

I'm the best around...

Medlem

nja 8gig inte överkill, då är det mest troligt att moderkort vill inte köra nått annat än dual channel sätt, eftersom du har redan kört mem test och den kom tbx med positivt inga fel

det bör även stå i manualen till moderkort angående ifall du kan köra utan dual channel eller ifall det måste vara det


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Lek runt en hel del och känn om problemen verkligen är borta. Sen för att vara säker kan du enkelt byta ut en av de två stickorna som används nu mot den tredje. Funkar det också strulfritt så är det antingen slotten på mobot för den tredje som strular, eller att den inte fattar hur den ska köra dualchannel med ett singelminne i tredje. Ditt mobo är avsett för dual- och inte tripplechannel så du köpte tyvärr fel minnen.

Hittade förresten en recension på ditt mobo och såg lite bilder på BIOS där. Om du vill kolla realtidsinfo där så gå till "PC Health Status", kolla på bilden här:

http://www.overclockersclub.com/reviews/gigabyte_ga890gpa_ud3...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jo har väl insett att det blev fel med 6 gig nu. Hade 4 först men min kusin som jag skrev om innan sa att det var lugnt med 6 och AMD, vilket det är för honom också.

Kör den här setupen några dagar nu och ser om jag får några problem. Sen testar jag minnen och slots. Hade varit nice att få igång alla 6 gigen utan strul.

Hittade den där delen av BIOS innan idag och skrev ner värdena, har för mig att de såg bra ut. Alla världena låg runt själva "titelvärdet" var ex. 12v = 12.302.

Passar på att fråga om fläktar när vi ändå har igång den här tråden. Köpte en 120mm fläkt som sitter på baksidan. Det är den enda casefläken jag har, vad är i såfall bäst. Om den blåser in luft eller blåser ut?


signatur

I'm the best around...

12
Skriv svar