Starcraft 2 uppdaterat
Version 1.1 är nu släppt och för med sig en rad optimeringar och balansändringar. Bra eller bakdel, undrar vi?
#starcraft-ii-wings-of-liberty, #blizzard
om det är en obalans mellan lagen är det väl klart att man nerfar det laget som är mest obalanserat. nerfar man alla lika mycket kvarstår ju problemen. detta är en bra patch, förstår inte riktigt varför det tog sån tid bara. de borde ha kunnat skyffla ut balansändringarna mycket snabbare och fortsatt att pilla med det andra lite längre.
var snäll och går ur silver league inan du ge ett åsikt om balans tack.
Ens league och ranking betyder inte ett skit och en silver-spelare har lika stor rätt att ha åsikter om balansen som en högrankad diamond-spelare. Man behöver nödvändigtvis inte vara en bra spelare för att ha åsikter om spelbalansen. Tack.
Är själv förövrigt endast platinum-rankad nu pga brist på tid att spela men har kört ca 1200 matcher i betan.
Catch my drift?
On topic:
Över lag en bra patch. Jag gillar förändringarna trots att jag är en protoss-spelare som brukar 4 gate pusha så det står härliga till.
You must construct additional pylons.
Nån boss som sitter o lirar zerg/protoss o bestämmer vad som e jobbigt mot hans ras eller ?
Dåligt att bara nerfa ett lag.. dessutom kan man inte direkt reaper rusha en snubbe eftersom dom oftast får ut stalkers , queens osv innan.
Trollen är vakna fortfarande ser jag...
Att endast terran får en rejäl nerf är mer än väntat, med tanke på att det är en mycket klar majoritet av sådana i top 200 i både usa, eu och asien.
Zealot proxy-rusher var ganska farliga och svårkontrade om dom görs rätt och inte upptäcks i tid. Snabba reapers mot protoss var också löjligt farliga, det är ganska lätt att få in den första reapern i protossens minerallinje på en liten karta innan cybernetic core är färdigbyggd och antingen ha ihjäl flera probes eller tvinga dom att lämna mineralerna och således förlora inkomst, såvida inte protossen offrar ekonomi på att få fram coren och stalkern riktigt snabbt. Hursomhelst så kommer protossen att bli rejält lidande på ekonomin medans terranen inte behöver offra särskilt mycket.
Att siege tanks blir nerfade var lite oväntat, jag är förvisso bara i guldligan, men jag har aldrig tyckt att de har varit särskilt farliga jämfört med andra enheter på liknande tier och kostnad. I professionella spel har jag aldrig heller tyckt att siege tanks varit särskilt överbra, av döma av det jag sett.
Marauders dock borde dock få en nerf tycker jag, om det är någon enhet i spelet som är alltför effektiv så är det dom. Kanske ge dom några fler sekunders produktionstid och/eller dyrare concussive shells med längre forskningstid. Protoss har inga bra counters mot dessa på tier 1 / 1.5. Zealots kitas lätt med concussive shells (givet att det är en någorlunda bra terran) och stalkers dör i en direktkonfrontation med en lika stor armé marauders (och kan inte heller fly pga conc shells).
Zerg borde dock ses över rejält, de har överlag en lägre vinstprocent och finns knappt i de professionella turneringar, väldigt många professionella spelare som har spelat zerg sedan sc1 har nu gått över till terran, för det enda chansen för zerg att vinna på den nivån, är om terranen gör misstag.
Edit: Hahahahha kolla den här buggen som blev, ultralisks gör nu splash på byggnader (2 range) + byggnades size, så se nu vad som händer när 3 st attackerar ett planetary fortress:
http://www.youtube.com/watch?v=Px0zB9_ePmI&feature=player_emb...
Tycker om både Protoss- och Terran förändringen. Fast vad jag skulle vilja se är nog fortfarande en nerf åt Marauders. Vet inte riktigt om Marines skulle behöva -1 damage eller inte. Tror dock att Marauders är det största problemet. Fet defense, fet damage. Stimpack på det och du har en armé både bra mot Air som Ground, och till ett väldigt lågt pris. Tycker inte något känns riktigt rätt.
Menar inte nu att dom borde bli onödiga, absolut inte. De ska vara farliga, men de känns lite väl starka för deras pris. Det som krävs för att döda dom kostar betydligt mycket mer resurser, oerhört mycket mer.
Marauders skulle nog behöva antingen mindre defense, eller mindre firepower tror jag. Eller är det Stimpack som skulle nerfas? Jag är osäker...
Void Rays är fortfarande imba, ja.
Kör ofta dom när jag blir Protoss (kör random).
Edit: Hahahahha kolla den här buggen som blev, ultralisks gör nu splash på byggnader (2 range) + byggnades size, så se nu vad som händer när 3 st attackerar ett planetary fortress:
http://www.youtube.com/watch?v=Px0zB9_ePmI&feature=player_emb...
Hahaha
MEN FUCKS SAKE!!
WoW och SC2 har downtime samtidigt, så kan inte spela varken det ena eller det andra
Och när jag försöker spela SC2 så säger det att battle.net är nere, men att jag kan spela det offline, men när jag väljer offline får jag medelandet att jag måste logga in på battle.net först för att få spela offline.. WTF?
Den som är intresserad av de i vanlig ordning utelämnade ändringarna kan hitta en hyffsad, om än i skrivande stund ej färdigställd, lista över dessa här: http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=1548...