Starcraft 2 uppdaterat

Medlem

Herrejävlar va alla whinnar på att "det e OP med siege tanks och det där OP stalkers!, oohhh jäklar va voidrays e OP.

Jag har inte stött på en enda taktik man inte kan kontra (med alla lag) spelar i diamond 1v1 atm
och det enda som varit lite OP (måste erkänna fast man e T ) det är reapers men inget e IMBA om man jämför trades (armens värde i totala resurser)

Medlem

Bra, reapers har varit lite för bra.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Fortfarande inga ändringar på regionslåset. Nu har Blizzard tappat bollen ordentligt, jag tror nog jag struntar i att någonsin köpa spelet.

Medlem
Skrivet av moberg:

om det är en obalans mellan lagen är det väl klart att man nerfar det laget som är mest obalanserat. nerfar man alla lika mycket kvarstår ju problemen. detta är en bra patch, förstår inte riktigt varför det tog sån tid bara. de borde ha kunnat skyffla ut balansändringarna mycket snabbare och fortsatt att pilla med det andra lite längre.

förstår vad du mennar men dem har nerfat lite fel, Protoss är exremt OP med deras Voidrays som är billiga, snabb producerade och skadar piss, reapers har jag alldrig haft ngt emot då ja oftast hinnat bygga ett par zerglings, quenn / stalkers lr flertal mariner, så man håller dem borta.


signatur

Rwa?

Inaktiv
Skrivet av ompalompa:

Zerg borde dock ses över rejält, de har överlag en lägre vinstprocent och finns knappt i de professionella turneringar, väldigt många professionella spelare som har spelat zerg sedan sc1 har nu gått över till terran, för det enda chansen för zerg att vinna på den nivån, är om terranen gör misstag.

Helt sant, zerg funkar nästan bara mot ovana spelare :\

Medlem

Ge mig Medics, firebats och goliats!

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Ge mig Medics, firebats och goliats!

Spela SP då

Medlem

Zerg var min huvudras i SC1 och dang, knappt något försvar mot early void rays, måste ju ha scoutat det direkt när det har kommit upp, annars hinner man inte ett piss. Void rays i överlag är för jävliga att försöka gå emot om man inte visste om det från början, visst som Protoss går, om man inte har gått på någon annorlunda build, Terrans har det lättast.

Inaktiv

Eftersom vissa här inte förstår sig på ändringarna som blev eller inte blev av så ska jag förklara dem åt er. Men först och främst ska jag säga att spelet är väldigt bra balanserat till att börja med. Anledningen att vi ser "fjuttiga" ändringar som 5 sekunders build time är att balansen är ganska bra och sådana här ändringar har större genomslag än vad jag tror många inser.

Zealot nerfen är för att proxy gates är väldigt kraftfullt och mycket svårt att slå tillbaks även om det scoutas. Folk har nått högre diamond genom att bara göra detta i de flesta matcher. Några sekunders extra byggnadstid är förmodligen nog för att råda bot på detta.

Reaper nerfen har absolut inte att göra med att en reaper i början av spelet är för bra. Det är inga problem att få ut försvar i tid som protoss och ligga jämnt efter det. Problemet är mass reapers mot zerg vilket innebär 3-5 barracker som bara pumpar reapers tills man har ~15 st, och under tiden man bygger upp dem nummerna harassar man också. 15 reapers kan döda queens, speedlings, ett fåtal roaches samt one shotta spines utan några större problem. Det i sig är inte problemet utan det är att dem kostar så lite mineral att T kan göra en expo samtidigt som detta och få ett övertag oavsett vad zerg gör. Extra byggtid kommer hålla nere reaper antalet tillräckligt för att tippa lite mer mot Z i detta scenario och förhoppningsvis så om Z spelar som man ska så hamnar man inte efter trots att man slår tillbaks perfekt.

Siegetank nerfen är kommer främst påverka PvT. Kommer ni ihåg zealot nerfen? Här får P tillbaks något. Nu är speedlots en BRA counter mot tanks. I ZvT kommer skillnaden vara mindre men kanske tillräcklig så att lings och hydror och roaches inte alla ägs sönder totalt av tanks. Enda kost effektiva countern är mutas och i viss mån och det begränsar MUn mycket.

BCn var bra mot allt inklusive kostnadseffektiv mot hydralisk, detta är nu ändrat så det inte innebär automatisk förlust om man inte har corrupter, viking eller void.

Ultran kommer inte längre vara I-WIN mot vissa arméer men fortfarande bra. Buggen är nog oavsiktlig. Byggnads attacken är en buff och nerf. Mindre skada men nu kan man iaf döda ett PT som repareras.

Void rayen behöver ingen nerf. Den har varit föremål för noob whines sen beta. Lär man sig bara skaffa AA är det inget problem alls och betyder att du vunnit om din motståndare gör fler än 1-2 för då har han slösat SÅ mycket resurser där. Jag spelar Z och de flesta whines om void kommer från Z. Det man gör är att skaffa queens. Börja med 2-4. Kommer de voids så skaffa ett antal till medan man väntar på hydra. Queens är en av det bästa AA i spelet för pengarna. Queens är dessutom bra units att ha alltid så de kvittar om du gör 4 st men din motståndare inte kommer med voids. Kan transfuse spines, roaches, kan sprida creep. Kolla på dimagas senaste matcher, han skaffar ALLTID mer än 4 queens.

Medlem

Lite synd med reapers egentligen, de är inte användbara för mycket annat än att rusha med. Det andra har jag inte tänkt på mycket, direkt.

Medlem

Åh jävlar, såg nyss att de sänkt siege mode skadan med 15. Holy shiiiiat. Det känns spontant som en väääldigt grov ändring.

Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av ewo:

var snäll och går ur silver league inan du ge ett åsikt om balans tack.

Ens league och ranking betyder inte ett skit och en silver-spelare har lika stor rätt att ha åsikter om balansen som en högrankad diamond-spelare. Man behöver nödvändigtvis inte vara en bra spelare för att ha åsikter om spelbalansen. Tack.

Är själv förövrigt endast platinum-rankad nu pga brist på tid att spela men har kört ca 1200 matcher i betan.

Catch my drift?

On topic:

Över lag en bra patch. Jag gillar förändringarna trots att jag är en protoss-spelare som brukar 4 gate pusha så det står härliga till.

Hoppas verkligen du driver klart som in i helvete skicklighet har med om du kan klaga eller ej eller konstruktiv kritik, Dom flesta som wajnar är QQ NERF OP. Ist för ge anledning utan att tänkt ut hur ska jag kontra detta, Och frågat säg själva är jag en bra spelare själv?

Är du dålig kommer alltid förhinder komma, Nu spelar jag dock ej sc2 har det dock, Tröttnade vettifan varför men i alla spel man tävlar i finns det gott om sopor som grinar och pratar så jävla mycket skit att jag blir förbannad dom har noll rutin eller skicklighet, dom kan grunden så tror dom att dom vet allt och börjar grina.

Så han har väldigt rätt i det han säger, Vet man inget då håller man käften, Inte går jag in i annat spelforum där jag spelat en vecka och börja gnälla utan att kunna spelet fullt ut?

tyvärr finns det för många och gott om sånna hära trattar och kommer alltid finnas, Men folk ska alltid försvara dom fattar det ej.

Och nej jag står säger inget är rätt om nerfsen eller fel för jag vet inte om det bör göras, Spelar inte på så hög nivå eller aktivt längre sc.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Reaper nerfen har absolut inte att göra med att en reaper i början av spelet är för bra. Det är inga problem att få ut försvar i tid som protoss och ligga jämnt efter det. Problemet är mass reapers mot zerg vilket innebär 3-5 barracker som bara pumpar reapers tills man har ~15 st, och under tiden man bygger upp dem nummerna harassar man också. 15 reapers kan döda queens, speedlings, ett fåtal roaches samt one shotta spines utan några större problem. Det i sig är inte problemet utan det är att dem kostar så lite mineral att T kan göra en expo samtidigt som detta och få ett övertag oavsett vad zerg gör. Extra byggtid kommer hålla nere reaper antalet tillräckligt för att tippa lite mer mot Z i detta scenario och förhoppningsvis så om Z spelar som man ska så hamnar man inte efter trots att man slår tillbaks perfekt.

Bro, 15 reapers? Går man 15 reapers hör man hemma i bronsligan och förlorar förmodligen 19 av 20 games.

Varför ska zerg spelaren vara den enda som har tillgång till rush ?

NIB
Medlem

Vad betyder AA?

Inaktiv
Skrivet av Lerner:
Skrivet av jonne_man:

Reaper nerfen har absolut inte att göra med att en reaper i början av spelet är för bra. Det är inga problem att få ut försvar i tid som protoss och ligga jämnt efter det. Problemet är mass reapers mot zerg vilket innebär 3-5 barracker som bara pumpar reapers tills man har ~15 st, och under tiden man bygger upp dem nummerna harassar man också. 15 reapers kan döda queens, speedlings, ett fåtal roaches samt one shotta spines utan några större problem. Det i sig är inte problemet utan det är att dem kostar så lite mineral att T kan göra en expo samtidigt som detta och få ett övertag oavsett vad zerg gör. Extra byggtid kommer hålla nere reaper antalet tillräckligt för att tippa lite mer mot Z i detta scenario och förhoppningsvis så om Z spelar som man ska så hamnar man inte efter trots att man slår tillbaks perfekt.

Bro, 15 reapers? Går man 15 reapers hör man hemma i bronsligan och förlorar förmodligen 19 av 20 games.

Varför ska zerg spelaren vara den enda som har tillgång till rush ?

Välkommen till top diamond bro. Där en av de absolut bästa taktikerna mot Z är 5 rax reaper och är precis anledningen till att reapers blir nerfade. Om du inte lirar Z eller T på denna nivån kan jag förstå att du är skeptisk. Men du kan ju kolla lite pro replays och se hur effektivt det kan vara.

Morrow vs Idra ESL finalen där morrow dominerar Idra med sitt 5 rax reaper spel.

Även om man vet att de kommer är det stört svårt att hantera. Och vet man inte att det kommer är det förlust direkt

http://tv.esl.eu/de/vod/view/22367

AA = anti air

Medlem
Skrivet av NIB:

Vad betyder AA?

Anti-Aliasing. Kantutjämning.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

12
Skriv svar