FM-guru
F.d. Sisyr

Jävla gnäll på recensionen/recensenten. Enda jag saknar i recensionen är en åsikt om MP/co-op, annars är det lugnt. Högberg påpekar ju direkt från början att spelet är mångt och mycket likadant som ettan, så varför skulle han diskutera kring spelets alla funktioner?

Dessutom håller jag med honom i det han skriver (undantaget ihoptejpningen av vapen - simpelt men kul). Uppdragen är tråkiga, gameplayet är monotont som fan, miljövalet är lika kreativt som Avatars manus. Apropå det så är storyn inte heller något att hänga i granen. Bara för att det handlar om en far som ska rädda sin dotter blir det inte per automatik mer personligt.
Å andra sidan var handlingen aldrig det viktiga med DR/DR2 heller, det viktiga är att slakta zombies. Vilket är precis samma grej som i ettan.

Medlem

Samma sak som dead rising, vilket gör att det äger! Om du gillade ettan kommer du gilla detta, så enkelt är det!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jävla gnäll på recensionen/recensenten. Enda jag saknar i recensionen är en åsikt om MP/co-op, annars är det lugnt. Högberg påpekar ju direkt från början att spelet är mångt och mycket likadant som ettan, så varför skulle han diskutera kring spelets alla funktioner?

Dessutom håller jag med honom i det han skriver (undantaget ihoptejpningen av vapen - simpelt men kul). Uppdragen är tråkiga, gameplayet är monotont som fan, miljövalet är lika kreativt som Avatars manus. Apropå det så är storyn inte heller något att hänga i granen. Bara för att det handlar om en far som ska rädda sin dotter blir det inte per automatik mer personligt.
Å andra sidan var handlingen aldrig det viktiga med DR/DR2 heller, det viktiga är att slakta zombies. Vilket är precis samma grej som i ettan.

Crackdown 2 säger jag bara och det fick 4/5 här på FZ det var ju inte alls like sin föregångare

Medlem
Skrivet av Mlakhar:

Samma sak som dead rising, vilket gör att det äger! Om du gillade ettan kommer du gilla detta, så enkelt är det!

Damn Right! Det är precis det jag vill ha mer av ettan, snart kan man rusa till posten och hämta ut det

Andra siter har inte gett Dead Rising 2 så här dåligt betyg så måste vara recensenten som haft en dålig dag, väldigt tråkigt och o-professionellt.

Inaktiv

+ Kreativiteten

- Tids anpassningen = Spring som en idiot mellan uppdragen

Medlem

Med den här recensenterns inställning borde ju varje ny del i div. sportserier få bottenbetyg. Jag tycker inte att man ska basera betyget såpass mycket på att det är likt föregångaren. Då är det bättre att bedömma spelet individuellt och sedan kommentera att där finns många likheter med ettan, så de som spelat det kanske inte får ut lika mycket av upplevelsen.

Jag tycker för övrigt att det ser bra ut, och det har ju fått bra betyg av de stora siterna, så det lär bli ett köp för min del.

Skrivet av Remus:

Hade förväntat mig en fyra!
Speciellt när rubriken lät bra med "hjärna!"....

Ordvits


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

FZ = Enda hemsidan som gett ett sånt skitbetyg.


signatur

One shot One kill [OSOK]

Medlem

Jag är ganska besviken på recensionen och skulle vilja se en andra åsikt från eran stab av frilansare. Helst någon som inte bestämt sig i förväg och gärna beskriver spelet ur ett objektivt perspektiv.

Frilansare
Skrivet av Nicke9494:

FZ = Enda hemsidan som gett ett sånt skitbetyg.

Och vilken tur sen! Om alla sajter gav samma betyg på alla spel vore det knappast någon vits att sätta mer än ett betyg. Ett uberbetyg to rule them all, and in the darkness bind them...

Frilansare
Skrivet av bapelsin:

Jag är ganska besviken på recensionen och skulle vilja se en andra åsikt från eran stab av frilansare. Helst någon som inte bestämt sig i förväg och gärna beskriver spelet ur ett objektivt perspektiv.

Jag håller med Jonas i stort. Efter att ha spelat 6 timmar har jag stängt av spelet i vredesmod ungefär lika många gånger. Men det som får mig att komma tillbaka hade nog resulterat i en trea. Men aldrig i livet mer än så. Och vill du ha objektivt får du nog läsa en manual.
Så, där en andra åsikt!

Medlem

Personligen kan jag kanske se ett köp om det här faller i pris, och inte en nådig sådan. Tycker själv att det är så tråkigt att de tvingat på en massa krystade begränsningar i Dead Rising-spelen som känns hemma från en tid vi för länge sedan passerat, när jag kan uppskatta essensen av spelet för vad den är.

För övrigt får jag väl tacka för ett blogg-inlägg, Jonas. Var gömde du recensionen?


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Mack3:

+ Kreativiteten

- Tids anpassningen = Spring som en idiot mellan uppdragen

Håller med här.. Gillar spelet då jag gillade 1an, dock stör jag mig som fan på det här med tiden.. Hinner aldrig döda den där extra zombien eller kolla in saker pga det!

Medlem

Och där var botten nådd för mig när det gäller FZ's recensioner.

Om spelet är dåligt så för guds skull recensera och diskutera varför så folk utanför herr Jonas huvud förstår hans resonnemang.

Klarar du inte att hålla en neutral ståndpunkt så borde du lägga ner yrket helt. Ja, du verkar bitter för vem fasen vill inte fortsätta mjölka kossan om den ger pengar? Dead Rising sålde bra och således har vi en uppföljare, är det här ett nytt scenario?

Såga spelet med fakta istället för att öppna boxen med förutsedda meningar.
Jag har alltid föredragit FZ's recensioner eftersom ni sällan drog er för att säga vad ni ville, men det har verkligen börjat spåra ut nu.

Skamligt, helt enkelt skamligt. Även om spelet suger så skriver inte en duktig recensent att det bara suger, han förklarar varför så människor förstår vad han menar.
Att gnället spelar en större roll än att ta upp multiplayer, coop (vilket utvecklarna uppenbarligen har lagt ned tid på) och andra saker säger mycket för mig.

F.ö kan ni ju börja nu med att sätta automatiska ettor på alla uppföljare. Det är ju faktiskt bara gamla koncept som har polerats ut lite mer.

Hoppas du druckit upp kaffet och håller dig ifrån att recensera uppföljare i framtiden herr Jonas.

Inaktiv

detta upplever jag som märkligt:

"För visst är det så att majoriteten av alla spel är uppbyggda enligt samma designfilosofi som Dead Rising 2. Men någon gång måste man problematisera. Någon gång måste man sätta ner foten."

Hur vet man det då ? -"Aha, DEN designfilosofin" Rulla 1 tärning, en 5:a, ja då ska foten ned !

Annars har jag inte mycket att säga, ganska förväntat. En del andra tycker annorlunda, också ganska förväntat:
MSXbox-World – 9
NZGamer – 8.8
Game Planet - 8.5
IGN – 8
Eurogamer – 8
GamesRadar - 8
Gamereactor - 8
Strategy Informer – 8
Resolution Magazine - 8
SquareGo - 8 (4/5)
Gamersyde - "Very Solid"
Made2Game – 7
Videogamer - 7

Medlem
Skrivet av Halicon:

Klarar du inte att hålla en neutral ståndpunkt så borde du lägga ner yrket helt.

En recensent får betalt för att vara subjektiv, för att skriva sin åsikt om spelet. Vill du ha något neutralt kan du läsa om spelet i ett uppslagsverk.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Halicon:

Klarar du inte att hålla en neutral ståndpunkt så borde du lägga ner yrket helt.

En recensent får betalt för att vara subjektiv, för att skriva sin åsikt om spelet. Vill du ha något neutralt kan du läsa om spelet i ett uppslagsverk.

Jag väntade bara på den linjen, gammal och förlegad klassiker för folk som inte kan uttrycka sig fullt ut verbalt.
Ungefär som att säga till en invandrare att dra tillbaka till sitt eget land eftersom han öppnade munnen om något negativt.
Om du sätter tillbaka urklippet igen till min text så borde du förstå att jag inte menar en 'absolut' neutral recensent, det vore bara en löjlig tanke och så vitt jag vet har FZ inga buddhister till recensenter.

Men eftersom du har så svårt att förstå vad jag menar så kan jag ge dig ett exempel, jag hatar långdragna strategispel i stil med Civilization.
Du menar alltså att en bra recensent hade sågat det totalt även om du i magen känner hur välgjort hela konceptet är. Vad jag än gör så vet jag kvalité när jag ser det och även om det berör ett område jag hatar så är den här recensionen som att slänga ihop en varg i en bur med ett gäng får.

Skulle en hardcore RPG-fantast kunna uppskatta en frenetisk FPS i stil med AvP1?

Det är bara en liten bit av den sura kakan den här recensionen är.

För att förtydliga ytterligare, vad jag menade med en bra recensent och neutralitet är exakt det jag har skrivit om. Att inte gräva ner sig i genrer och kunna - trots att man har spelat tusentals spel, sätta på ett spel och ha samma ögon som en vanlig spelare har i början och börja därifrån.

Recensionen gav extremt lite fakta om själva spelet annat än att det är en "kopia av ettan". Kontrollen är dålig och samma som ettan. Många vapen och att han inte klarar av tempot i spelet samt recensenten är generellt förbannad. Oj, det var genomgående, hjälper mig verkligen att skapa en genomgående bild av vad spelet erbjuder.

Tyvärr båtsman men jag ser helt enkelt inte kvalitén i den här recensionen.

Medlem

såg fram imot detta lir för just coperativa läget och sanslösa vapen man själv skapar... hm blir och väntar på fler reviews då....

Medlem

sen är de väl ändå dax att folk använder sin egna hjärna ? ....... ja tkr spelet e sköjj... finns hur mkt nytt som helst t skillnad från ettan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Medlem
Skrivet av Halicon:

Om du sätter tillbaka urklippet igen till min text så borde du förstå att jag inte menar en 'absolut' neutral recensent, det vore bara en löjlig tanke och så vitt jag vet har FZ inga buddhister till recensenter.

Jag använde ditt inlägg som en 'preemtive strike', eftersom det inte sällan kommer upp en massa klagomål på att recensenten inte är objektiv. Vilket är dumt då en recension per definition är subjektiv.

Tog du åt dig ber jag om ursäkt.

Medlem

LOL på grafiken!


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

kommer ändå att köpa den. hoppas capcom inte fuckar upp Pc porten.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

men om du vill spela zombie så får du spela Stubbs the zombie, där hade vi ett kul spel


signatur

I have spoken..

Medlem

Att han e hellt ointresserad av denna typ av spel CHECK...

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Halicon:

Om du sätter tillbaka urklippet igen till min text så borde du förstå att jag inte menar en 'absolut' neutral recensent, det vore bara en löjlig tanke och så vitt jag vet har FZ inga buddhister till recensenter.

Jag använde ditt inlägg som en 'preemtive strike', eftersom det inte sällan kommer upp en massa klagomål på att recensenten inte är objektiv. Vilket är dumt då en recension per definition är subjektiv.

Tog du åt dig ber jag om ursäkt.

Då förstår jag ditt resonnemang lite bättre. Om jag kom av mig som sur eller upprörd så ber även jag om ursäkt.

Det är den tredje recensionen som jag reagerar på detta sättet och det var även tredje gången som ditt resonnemang kom upp direkt efter så jag mer eller mindre bara satt och väntade på att det skulle dyka upp.

I mina ögon är det ett fegt sätt att diskutera eller presentera något. Bara för att vi har möjligheten till frihet att uttrycka oss hur vi vill och hur extremt vi vill så kan man inte bara gömma sig och säga att gillar du det inte så försvinn. (menar inte dig nu båtsman, men många recensenter brukar använda det tänkandet)

Jag hade -älskat- den här recensionen om bara recensenten gick in i detalj på vad och vart spelet fallerar, istället rantar han omkring om olika grupper i vårt samhälle och säger att spelet är exakt likadant som ettan.
Det ger bara känslan av att recensenten vill statuera ett exempel, han tappade tålamodet och blev rent av förbannad samt började sedan spåna på egna idéer om Zombiespel.

Allt om den här recensionen luktar mer som ett vanligt blogginlägg om hur besviken och arg han är. Jag tvivlar inte en sekund på att en så emotionell person som egentligen har ett yrke han ska utföra professionellt kan ge ett betyg som ger alla som läser recensionen en god bild av vad spelet erbjuder.

Jag ursäktar mina långa inlägg men jag tillhör inte en av dem som säger "den här recensionen suger!" och sen försvinner. Jag blev genuint besviken på den här recensionen och drar mig inte för att säga varför.

Så till herr Jonas, vad sägs om en medicinering valium eller liknande före du slår dig ner för att skriva upplägget till din nästa recension?

Medlem
Skrivet av Halicon:

Då förstår jag ditt resonnemang lite bättre. Om jag kom av mig som sur eller upprörd så ber även jag om ursäkt.

Inga problem.

Mitt inlägg var kortfattat och jag förstår att det kan tolkas som någon form av attack. Det var dock inte mitt syfte, jag är bara trött på de personer (inte du) som skriker på recensenten för att denne inte är objektiv.

Citat:

I mina ögon är det ett fegt sätt att diskutera eller presentera något. Bara för att vi har möjligheten till frihet att uttrycka oss hur vi vill och hur extremt vi vill så kan man inte bara gömma sig och säga att gillar du det inte så försvinn. (menar inte dig nu båtsman, men många recensenter brukar använda det tänkandet)

Jag måste faktiskt försvara svaret jag gav. Det riktade sig enbart mot just användandet av neutral i (någorlunda) betydelsen 'objektiv'. Detta eftersom det inte är vad en recension är. Sedan behöver man inte hålla med om recensentens resonemang och betyg, man kan tycka att det är en dålig recension på många grunder, men att kritisera en recension för att inte vara objektiv blir fel. Det var enbart detta jag riktade mig mot.

Jag håller med dig i mycket om vad du säger om recensionen, men jag tycker inte riktigt det faller under begreppet 'neutral' - men jag tror mig nu förstå i vilken mening du använde det.

Citat:

Jag ursäktar mina långa inlägg men jag tillhör inte en av dem som säger "den här recensionen suger!" och sen försvinner. Jag blev genuint besviken på den här recensionen och drar mig inte för att säga varför.

Det är ett föredömligt beteende.

Medlem
Skrivet av Jed:

Annars har jag inte mycket att säga, ganska förväntat. En del andra tycker annorlunda, också ganska förväntat:
MSXbox-World – 9
NZGamer – 8.8
Game Planet - 8.5
IGN – 8
Eurogamer – 8
GamesRadar - 8
Gamereactor - 8
Strategy Informer – 8
Resolution Magazine - 8
SquareGo - 8 (4/5)
Gamersyde - "Very Solid"
Made2Game – 7
Videogamer - 7

Vad andra tycker är fullständigt irrelevant. En recension är subjektiv. Deal with it!

Inaktiv
Skrivet av Manna:

Oooh du spelade inte klart kampanjen i SC:BW va? Tycker att de höjjer stämningen med den kampanjen och man vill veta vad som sker härnäst. SC2 ser likadant ut i stort sett men det är en stor skillnad på units och taktiker.

Jodå, jag spelade klart den. Tycker inte SC2 är något dåligt spel, men det imponerade inte alls på mig. Enligt mig är kampanjen rätt så dålig så fort man sett igenom det glansiga yttre skalet som är lätt att bländas av.

Medlem

Ettan blev inget köp...
Tvåan blir inget köp heller...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Ettan var grymt bra spel, det här suger totalt i jämförelse! Men helt ok spel ändå.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

123
Skriv svar