Trailern på Dragon Age II:s första DLC

Medlem
Skrivet av Wartex:
Skrivet av Keasar:

Anledningen till att DLC nu för tiden utannonseras innan spelet har släppts är för att många spelföretag hinner inte få in allting i release versionen av spelet och kan därmed släppa det i tid. Spel går inte guld och trycks på skivor dagen innan spelets release, utan det kan vara så mycket som 3-4 månader innan spelets release.

Under den här tiden kan man fortsätta producera material, men många gör det inte eftersom skivan är redan iväg. Med DLC så kan man använda material som klippts ut, inte hunnit bli färdigt eller bara rentav göra nytt under dessa månader och släppa det med spelet genom nedladdning.

Det är en briljant lösning på ett problem som ofta irriterar spelutvecklare. Det kan säkert också finnas saker som utvecklare med mening har klippt ut för att släppa som DLC, men personligen tror jag att Bioware har godare planer.

Ja det låter ju bra och allt, men det förklarar dock inte varför de vill ta 50kr extra för det materialet när spelet ändå hamnar på fullpris.

Kompensation för arbetet som läggs? Vet tyvärr inte, du får ju materialet gratis med det kallade Signature Edition.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av robineng:

Varför inte försöka göra ett stort och komplett spel ifrån början och sen börja göra och sälja DLC senare?

Instämmer. Jag har ingenting emot DLC, så länge det inte påverkar utvecklingen av det kompletta spelet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Varför ska Bioware tjafsa med trams som dlc? Baka in det i spelet istället. Satsa på att göra ett bra spel istället. Framförallt ett friare spel. Första var bra men på tok för linjärt och låst för att kallas ett äkta rpg. Och för lätt. När man väl kom upp i hög level så spöa man ju allt hur lätt som helst. Och då körde jag på hard.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Som sagt, inget fel på DLC. Den dåliga typen av DLC dock är i form av vad Mafia 2 gjorde, eller EA med Sims och deras store. Det, enligt mig, är att gå över gränsen.

Medlem

sluta whina
det är inte ens ett vanligt dlc, det är ju bonus-karaktären man får om man köper signature-edition

Medlem

Just detta jag ogillade med både Dragon Age och Mass Effect. Köpte båda och fick en gratis DLC till båda, men vill inte betala 50-100 kr extra för de fjuttiga <1 timmars DLC som pumpades ut senare. Förhandserbjudanden från flera olika källor(kommer säkert bli detta med DA2 också) gör även att man måste välja just ett erbjudande och missa de andra. När man sedan ser piratkopior med all DLC inpackat är det jävligt surt att vara betalande kund.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem

DLC är ett sätt för dem att få in pengar även från begagnatmarknaden.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Tycker DLC till Dragon Age höll väldigt låg nivå, ofta inte mer än 1timme speltid för rätt mycket slantar. Enda jag tyckte var riktigt värt och välgjort var The Stone Prisoner. Tyckte DLC till ME2 höll mycket bättre nivå, speciellt The Shadow Broker var riktigt välgjort.

Väntar nog till en Game of the year edition eller liknande (om jag nu kan hålla mig) med tanke på hur mycket DLC som antagligen kommer komma.

Medlem

Vad är det som är så jävla farligt med detta?
Dragon Age II lär vara i det utvecklinstadiet nu där man färdigställer allt, pillar med gameplay och balanseringar förfinar grafik osv. Kan lova att det finns 100 saker till som utvecklarna vill ha med i spelet fortfarande. Då skiter man i det helt enkelt som man gjorde "förr" eller så sätter man ett gäng till att redan nu börja skriva mer material för spelet medans resten av folket färdigställer spelet. Man kan ju inte mata in allt man kommer på under vägens gång, då blir spelet aldrig klart.
Så lägg ner DLC bölet. Var istället glada att spelet fortsätter växa redan efter det färdigställts.

Det är dessutom GRATIS för de som bokar nu. Problemet är ?!

Medlem

Problemet ligger nog inte hos just den här releasen utan mer sättet dom har börjat släppa spel på.

Faktumet är att SJUKT mycket spel släpps ofärdigt eller är helt enkelt värdelöst. Trots det så kostar spelen enormt mycket. Med ett namn som Dragon Age förväntar sig folk att Dragon Age 2 ska bli ett fantastiskt spel och förhandsbokar därför gärna.

Så sättet dom promotar förhandsbokning börjar gå till överdrift, snart lär vi väl se halva spelet släppas till fullpris och andra halvan får man köpa extra om man inte förhandsbokar.

Med spel lönar det sig extremt mycket med tanke på att du inte kan lämna tillbaks det du köpt. När du förhandsbokar köper du grisen i säcken (ingen vet hur spelet är, inga recensioner eller betyg) och företagen försöker göra säcken mer och mer attraktiv för kunderna.

Risken är att du köper en säck förgylld med guld och diamanter, men när du öppnar den hoppar grisen ut och fiser dig i ansiktet.

Skribent
Skrivet av Mack:

Problemet ligger nog inte hos just den här releasen utan mer sättet dom har börjat släppa spel på.

Faktumet är att SJUKT mycket spel släpps ofärdigt eller är helt enkelt värdelöst. Trots det så kostar spelen enormt mycket. Med ett namn som Dragon Age förväntar sig folk att Dragon Age 2 ska bli ett fantastiskt spel och förhandsbokar därför gärna.

Så sättet dom promotar förhandsbokning börjar gå till överdrift, snart lär vi väl se halva spelet släppas till fullpris och andra halvan får man köpa extra om man inte förhandsbokar.

Med spel lönar det sig extremt mycket med tanke på att du inte kan lämna tillbaks det du köpt. När du förhandsbokar köper du grisen i säcken (ingen vet hur spelet är, inga recensioner eller betyg) och företagen försöker göra säcken mer och mer attraktiv för kunderna.

Risken är att du köper en säck förgylld med guld och diamanter, men när du öppnar den hoppar grisen ut och fiser dig i ansiktet.

Jag brukar normalt inte skriva sådana här meningslösa inlägg men nu måste jag:

+1

Medlem
Skrivet av klossen:
Skrivet av pewpew:

fyfan, detta är nog det värsta ett företag kan göra. Jag antar att det är EA som har bestämt detta men ändå lixom... oc snyfgh btw, grafiken ser ju förjävlig ut

Om du förbokat ska du inte klaga eftersom det ingår utan extra kostnad jämförde med andra spel är ju samma pris som de. Och EA har sen länge infört detta för alla deras spel. Grafiken håller jag med dock ettan var snyggare mass effect 1 är snyggare vilket kom tidigare.

vem har sagt att jag har förhandsbokat? jag vill inte ha skitspelet, jag ville bara förmedla min åsikt.

Medlem

Man måste skilja på olika sorters DLC. När jag spelade "UT" släpptes det packs med massor av content och nya banor, det var förstås gratis och ren goodwill, men det var då...

"DLC" som det heter idag, är ofta en ny klädsel, ett extra vapen, ett mount en pet eller liknande skit, och man måste fantamig betala för tramset

Ibland är det en hel bana eller mer, som kan vara värt att betala för, men man måste läsa upp sig innan man betalar för att inte köpa "Bobby Kotic i säcken" ...

Jag antar att Dragon Age DLC är av den senare typen, som kan vara värt några kronor.

Det känns lite som att sen konsoller fick onlinekapabilitet så sjönk kvalitén på onlinekontent dramatiskt. Allt kan kallas för "DLC" för att suga ut några extra kronor.

Men det är ju trevligt att få extramaterial till spel man gillar i vissa fall.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Jag minns en tid då några mappacks, skins o.s.v var alldeles gratis.

Medlem

Var det bara jag som väntade på att han skulle svara tillbaka " this is sparta " ?

Medlem

Jag kommer iallefall invänta Dragon Age II: Ultimate Edition

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Snarast tvärt om, det gäller att tänka efter lite. DE gör ett komplett spel, stryker en del och släpper som "DLC".
Om du är en "duktig kund" och förhandsbokar, så du betalar fullpris och slipper ev. kampanjer och negativa recensioner, får du all DLC.
Är du en "stygg kund" som kanske köper det lite efter release, vill läsa recensioner och liknande får du gott betala extra för att kunan spela hela spelet. På vilket sätt tjänar du på det? *facepalm*

EA och de stora företagen lyckas ju grymt bra med idén "mindre innehåll, samma pris". De tvingar dig att förhandsboka, gärna en dyrare utgåva, och ger sedan en del av spelet som "gratis belöning".
Det värsta är väl att folk går på det, och ännu värre tycker det är bra?
Man börjar undra vad det är med "gamers" idag, förr fick man iaf hela spelet oavsett när man köpte det. Dessa casuals sprider sig fortare än beräknat...

För att spela hela spelet behöver du inte betala extra, DLC är och ska ses endast som ett tillägg om man inte vill sluta spela när man klarat hela spelet.

Och i detta fallet behöver du inte betala extra för DLC'n, du får det gratis om du förhandsbokar.

Jag och många andra tycker nog detta är ett skitbra upplägg, så sluta gnäll nu, skaffa dig nåt bättre att göra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Snarast tvärt om, det gäller att tänka efter lite. DE gör ett komplett spel, stryker en del och släpper som "DLC".
Om du är en "duktig kund" och förhandsbokar, så du betalar fullpris och slipper ev. kampanjer och negativa recensioner, får du all DLC.
Är du en "stygg kund" som kanske köper det lite efter release, vill läsa recensioner och liknande får du gott betala extra för att kunan spela hela spelet. På vilket sätt tjänar du på det? *facepalm*

EA och de stora företagen lyckas ju grymt bra med idén "mindre innehåll, samma pris". De tvingar dig att förhandsboka, gärna en dyrare utgåva, och ger sedan en del av spelet som "gratis belöning".
Det värsta är väl att folk går på det, och ännu värre tycker det är bra?
Man börjar undra vad det är med "gamers" idag, förr fick man iaf hela spelet oavsett när man köpte det. Dessa casuals sprider sig fortare än beräknat...

För att spela hela spelet behöver du inte betala extra, DLC är och ska ses endast som ett tillägg om man inte vill sluta spela när man klarat hela spelet.

Och i detta fallet behöver du inte betala extra för DLC'n, du får det gratis om du förhandsbokar.

Jag och många andra tycker nog detta är ett skitbra upplägg, så sluta gnäll nu, skaffa dig nåt bättre att göra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Moderator | Testpilot

Snälla era DLC hatare. Nämn något spel, ordentligt spel som faktiskt i sin grund är bra som är kortare/ inte fullbordat pågrund av att det finns DLC?

Bara för det finns DLC till ett spel blir inte ett spel mindre.. Det är ju bara ett tilläg som du inte behöver spela om du inte rakt av vill, det stör inte med main storyn i spelet eller någonting om det så inte är någon speciall gjord. Gällande Main storyn så görs många DLC också för att inte krocka med det. Get it? Du behöver inte spela, du missar egentligen inget från "orginal" spelet om du inte spelar dom.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

tror dock vi inte kan göra så mycket alla spel har dlc ska jag vara ärlig köpte jag inget dlc till da1 och osäker om jag kommer göra det nu.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

då blir det till att "leta i buskarna" efter DA2 för mig då.

Fan ta alla DLC-horor...


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Har blivit mindre och mindre hypad inför Fragon Age 2 ju mer jag har sett, det mesta verkar nästan bara vara sämre, grafiken ser bara förjävlig ut, varför itne behålla samma ton som det var på ettan? Det är så grafiken ska se ut.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Snälla era DLC hatare. Nämn något spel, ordentligt spel som faktiskt i sin grund är bra som är kortare/ inte fullbordat pågrund av att det finns DLC?

Bara för det finns DLC till ett spel blir inte ett spel mindre.. Det är ju bara ett tilläg som du inte behöver spela om du inte rakt av vill, det stör inte med main storyn i spelet eller någonting om det så inte är någon speciall gjord. Gällande Main storyn så görs många DLC också för att inte krocka med det. Get it? Du behöver inte spela, du missar egentligen inget från "orginal" spelet om du inte spelar dom.

Ok, kommer på ett exempel på rak arm. Mafia 2, finns till och med en wiki dedikerat till folk som letat i kod etc efter saker som de plockat bort som sedan kom fram som DLC och storyn i sig innehåller MÄNGDER med plotholes.

De har plockat bort sidemissions som de senare plockade ur spelet för att sälja det som DLC, vilket gjorde spelet till en öken.

Här är enbart en av sidorna: http://www.bioshockarchives.com/empirebay/

Medlem

Har spelat dragon age å alla expan men om jag köper d här så blir d ju när alla dlc är ute. Så slipper man en massa strul me omspelningar tills man vill spy på spelet som d blev me fallout3. Så för varge år som går så halkar man mer å mer efter tror att jag ska köpa ha ha borderlands snart när jag e klar me Fallout3(som jag la undan i ca ett år för att jag fått nog) å senaste red dead expantionen. Men ska ochså köpa Dead space2 å killzone 3 för att jag måste. Jag störde mej inte nått på extra tjafset t dead space1 å killzone2 som ni nog förstår.

DLC är en styggelse och inget som borde ligga i vårt (alla spelintresserades) intresse. Om utvecklingen fortsätter så här så sitter vi i framtiden med halvfärdiga spel.

Medlem

Givetvis är det så det kommer att sluta. Det är den vanliga utvecklingen i vilken bransch som helst.

12
Skriv svar