Id Software fyller 20 år
Inb4 newfags som skjuter hälften av skotten i mark och himmel som förstör tråden om konsolspel
set freelook "1"
före Quake II fanns inte FPS, innan satt folk offline å spelade med piltangenterna och kunde inte sikta upp och ner eller strafa omkring, då var allt fortfarande 2D. men efter man fick känna på Quake 2 med en mus ändrades spelvärlden. congrats ID software
Du är ett spel försent :). Quake 1 hade allt det du nämner.
För mig är Quake(World) tidernas bästa spel. Har aldrig haft så roligt som under tiden jag spelade det. 4vs4 dm2... Tror fortfarande att QW scenen lever och det spelas turneringar. Helt underbart.
visst det fanns mouse view på quake 1 men om jag minns rätt så var banorna inte direkt designade att spelaren skulle behöva använda sig av det, inte förrens quake 2.
sedan var det inte lika många som spelade quake 1 online om man säger så utan på lan istället. typ en kedja med koax
Quake/QuakeWorld. Spelar det fortfarande i perioder och det inte mycket som slår en FFA-match med polarna eller en 1on1 på dm4.
You must construct additional pylons.
visst det fanns mouse view på quake 1 men om jag minns rätt så var banorna inte direkt designade att spelaren skulle behöva använda sig av det, inte förrens quake 2.
sedan var det inte lika många som spelade quake 1 online om man säger så utan på lan istället. typ en kedja med koax
Det fanns en form av auto aim som gjorde att det gick att spela med bara tangentbord men mapsen var i sig inte designade med för bara tangentbord. Det är ju bara att se på en map som DM4. Halva mappen är ju vertikal.
http://www.lowpings.net/gamingnews/wp-content/uploads/2009/03...
You must construct additional pylons.
Grattis id! Bästa spelutvecklaren någonsin. John Carmack är ett geni. Han har alltid fått till den klockrena exakta känslan i spelen. Fysik, aim, flyt etc. Finns inget annat spel som har lika skön känsla. Jag vill inte veta hur många timmar man spenderat i QuakeWorld på ett 56k modem! Och Quake 3 OSP Clan Arena på dm6. Railgun! Det mest briljanta vapen som funnits i ett spel! Hoppas och ser fram extremt mycket mot Rage. Är dock lite orolig att de inte längre är en självständig studio sen Bethesda köpte dem och att Rage även utvecklas till kons(l)ol. Men är det nån som kan göra det så är det Carmack. Hatten av!
PS Förövrigt är John Romero en fjolla
Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz
John Carmack borde få en medalj för sitt briljerande pionjärarbete med grafikmotorer. Det mesta som byggs nuförtiden är grundat på hans arbete. Framförallt Quake-motorn. Denna episka milstolpe och monument i spelhistorien som t.o.m överträffar pyramiderna i Giza. Fortfarande oöverträffad i spelkänsla. Man minns ju Team Fortress tiden (den riktiga) med en tår i ögat. Det som är minsta matematikintresserad borde lyssna på Carmack när han orerar om grafikmotorerns inre väsen, optimeringar och utveckling.
Oj... vilka minnen som kommer fram när ni berättar... känner igen mig i allt! Alla deras spel har ju varit mer eller mindre revolutionerande och fantastiska men det jag tycker var ett ritkigt stort kliv rent grafiskt var Doom 3. Det är ju svårare att ta de stora stegen på senare tid när det finns så många utvecklare men att de ändå kunde göra det med Doom 3 tycker jag var häftigt.
Jag kom ihåg när jag såg de första techdemos av det spelet, flera år innan det kom, och man såg ett monster gå långsamt mot "kameran" samtidigt som en ljuskälla snurrade runt i den mörka korridoren. Det var ju helt otroligt, skuggorna som flyttades och de detaljerade texturerna.
Men de tidigare spelen glömmer jag ju knappast, Wolfenstein var ett av de första spelen jag spelade som jag verkligen fastnade för fast på den tiden trodde jag det hette Wolf för mappen som installerades i DOS förkortades till det.
Och som ni nämnt tidigare, ljuden i både Doom 1 och 2 är ju sjukt bra!
Sen kom första episoden till Quake (det var väl ett demo innan fulla spelet släpptes?) och man kunde gå runt/strafe:a runt de döda kropparna på golvet och de följde inte efter, det var uppbuggda av vektorer, riktig 3d. Jäklar!
Tror inte vi kommer få såna känslor igen för nya spel. Visst, jag gillar COD etc men den gamla wow-känslan är borta. Får se när Rage kommer till Xbox. iOS-versionen var riktigt bra.
En parantes: id Software är lite som Apple, det dem gör blir revolutionerande och alla följer i dess fotspår, oftast inte med samma goda resultat.
Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen
För att inte tala om alla licenser som använder motorn
http://en.wikipedia.org/wiki/Id_Tech_3#Games_using_a_propriet...
Så det är inte bara FZ som inte skulle varit här idag för , inget cod mm.....
Quake-nostalgi. 100% completion speedrun i Nightmare på 48 minuter...