Meshuggah - New Millenium Cyanide Christ

Medlem
Meshuggah - New Millenium Cyanide Christ

Hur kan jag inte ha nämnt våra svenska metalgudar? Nåväl, Meshuggah är ett av de största namnen på metalscenen, i alla fall deras anseende bland andra metalmusiker världen över. De är kända för sina unisona, komplexa kompositioner, och när jag säger komplexa så menar jag blytunga riff och polyrytmik (blandning av taktarter). I de flesta låtar så brukar trummisen, Tomas Haake, hålla en stabil 4/4 fjärdedelsrytm på cymbalerna så att man kan höra hur de andra rytmerna är byggda. Riffen i sig brukar inte vara så avancerade, enskilda toner, om aningen missplacerade på gitarrhalsen - timingen däremot är perfekt. Fredrik Thordendals solo är en annan del av Meshuggah som är berömd, där han oftast använder sig oftast av tapping-teknik och spelar oftast i jazzskalor, inspirerad av bl.a. John Scofield. Bandet är även känt för att tänja på gränserna för nedstämning av instrument, har för mig att de är nere på F# i vissa låtar med sina 8-strängade gitarrer, vilket är extremt lågt.

Den här videon har inte så stor budget, men den är lika bra ändå. Air-metal pionjärer som dom är. Jag har räknat att den här låten går i 23/8, men jag kan ha räknat någon takt fel också. Mycket nöje!

#blogg

Medlem
Meshuggah - New Millenium Cyanide Christ

Haakes air-drumming = epic.
Eller rättare sagt all Haakes trummande = epic.

Medlem

Haakes fötter är förbannat snabba och precisa, bevisat med låten Bleed

Medlem

Har aldrig riktigt förstått Meshuggahs storhet. Har hört en del låtar av dem, och allt lät fan likadant. Måhända att de är pionjärer inom sin genre men det finns en gräns för hur många hackiga proggriff man orkar höra innan man tröttnar.
Metalcore-varning på de grabbarna


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Jag gillar dom, som de flesta andra band jag gillar, för att de är fantastiska musiker. Jag håller med dig där om att det kan bli för mycket om man bara lyssnar på dom, men det är ett skönt avbrott från allt annat.

En av världens bästa trummisar, ingen tvekan om saken...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

F# är standard på en 8strängad

Medlem

Det är sant. Man stämmer ju i kvarter! Således blir den 7:e och 8:e strängen B och F#

1
Skriv svar