Microsoft: "Kinect tilltalar hardcore-publiken"

Medlem

Jag tycker kinect är en ganska häftig produkt och skulle väl kunna klassas som "hardcore" beroende på vad definitionen egentligen är. Har själv ingen Kinect och känner att jag skulle aldrig spela så mycket att den vore värd att köpa. Spelar dock ibland hos kompisar och tycker det är helt ok. Harcore off, casual on vid dessa tillfällen. Däremot att spela Kinect helt ensam är nog bland det dummaste jag hört

signatur
Medlem

kan va kul å lira pingis på psmove ibland på fyllan Annars avstår jag allt sådant å håller mig till PCn istellet

Medlem

Hah hah hah.
Wii passade till många icke-spelare, det är exakt därför som MS tog fram Kinect och Sony sin move..

Inaktiv

Microsoft vet inte vad som är "hardcore" eller så trollar dom bara.

signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Kinect hardcore? Måste vara dagens skämt, finns inget hardcore med den allt jag sett skriker causaul.

Skrivet av Z3bb4n:

Förstår inte vad han menar med att hardcore spelare skulle gilla kinect, riktiga hardcore gamers spelar på en PC.

Det där stämmer inte man kan vara minst lika hardcore på konsol, däremot tror jag att merparten av alla hardcore spelare föredrar pc framför konsol men detta är bara något jag tror och inget annat.

Skrivet av Muthoz:

haha.. Ryse kommer bli nice, Halo:CEA kommer ha kompatibilitet med Kinect och är inte Halo ett av världens hardcore games...

Halo är knappast ett spel jag skulle vilja kalla harcdcore, det är ett spel som jag tror snarare lutar mot casual men samtidigt har tillräckligt mycket för att kunna tilltala en hardcore spelare. Men personligen anser jag det vara ett casual spel men det är bara min egna åsikt. Denna åsikt har inget att göra med att jag anser Halo vara ett mediokert spel utan mer att göra med att Halo saknar saker som jag anser ett hardcore spel ska ha. Ninja Gaiden däremot, det är ett spel som utan tvekan är ett hardcore spel uti fingertopparna och nog denna generations svåraste spel, Demon Soul verkar komma på en andra plats över spel som kan klassas som väldigt hardcore.

Medlem

Lite roligt när det visat sig i andra undersökningar att kinect snarare tilltalar casual gamers och inte hardcore gamers Tror inte Microsoft har en aning om vad som menas med en hardcore gamer =P

Medlem

Verkar som vissa här missförstått vad hardcore är, Wii som konsol är definitivt casual men det innebär inte att det inte finns hardcore spel på den bara det att merparten av spelen som finns till den är causal. Xbox 360 har i mitt tycke fler casual spel än PS3, anledningen är att Sonys egna spel till den är mer harcdcore medan Microsofts egna titlar är mer casual.

Hardcore är när man går in för ett spel, när man är villig att lägga ner den tid som krävs för att bemästra det. En person som alltid kör på en svårighetsgrad där denne får en utmaning (vilket är anledningen till att de fnyser åt normal eller default mode). Dagens spel saknar denna utmaning, snarare är de "fördummade" för att så många som möjligt ska vilja köpa det. Problemet är att det är en fin balansgång mellan att skapa ett spel som tilltalar en casual gamer och en hardcore gamer, oftast brukar man få ett spel som inte tilltalar någon.

Skrivet av amphix:

Microsoft vet inte vad som är "hardcore" eller så trollar dom bara.

Tror nog att de vet det, fanns en tid då Microsoft själva gjorde spel som riktade sig till denna marknad (detta var före de började tillverka en konsol) men idag råder det igen tvekan om att de sadlat om till ett casual företag (garanterat för det är där alla pengar finns).

Medlem

Fast det han säger att de visade "otroliga hardcore-spel" och "fantastiska Kinect-upplevelser", inte att de var samma sak... Angående det sista citatet:

"– Det är likadant som förra året när en stor del av journalisterna lämnade E3, skeptiska över Kinect och tänkte: ”Jag kommer aldrig att göra det där!”. Men många av dem köpte Kinect och sade: ”Herregud, jag älskar den, jag tar fram den när jag har fest, jag spelar med min flickvän och jag kan spela med mina barn!”"

Så har det ju inget med hardcorespelande att göra... Mycket märkligt hanterad artikel, vad är det Fredrik Eriksson försöker säga egentligen? Det hänger inte ihop...

signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av ibib:

"– Det är likadant som förra året när en stor del av journalisterna lämnade E3, skeptiska över Kinect och tänkte: ”Jag kommer aldrig att göra det där!”. Men många av dem köpte Kinect och sade: ”Herregud, jag älskar den, jag tar fram den när jag har fest, jag spelar med min flickvän och jag kan spela med mina barn!”"

Så har det ju inget med hardcorespelande att göra... Mycket märkligt hanterad artikel, vad är det Fredrik Eriksson försöker säga egentligen? Det hänger inte ihop...

Ja det där får inte jag heller att gå ihop, citatet ovan får mig att tänka casual knappast hardcore (eller ens core för den delen).

Medlem

"Hardcore" betyder inte samma sak som det brukade, tror jag åtminstone inte. Jag brukar istället sikta på termen "old school".

signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Känns som att Fz:s redaktörer får ta och gå igenom texterna lite hårdare innan publicering ett tag framöver...

signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Ungarna tjatade om Kinect. till slut fick jag med mig ett paket hem och grejerna användes flitigt under tre dagar... Sedan dess har den bara samlat damm. Nu ligger skiten på Blocket...

signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Kinectimals är ju iofs jävligt hardcore..

Medlem

Vad fan röker Micrsofts market analysists för något egentligen dom är så ute och cyklar......

Medlem

Men det finns ju inga hardcore sex spel ännu.
Där har vi problemet Microsoft!

Fixa en Japansk studio som är riktigt bra på hentai tentacle porr and here we fucking go!

Medlem

Hade Microsoft sålt Kinect med porrspel hade dom tagit över världen.

Som det är nu är Microsoft som dom där föräldrarna som tvingar sina barn att äta kokta grönsaker bara för att det är "bra". I slutändan kommer ändå ungarna att hata både kokta grönsaker och föräldrarna.

Medlem

Nice proportioner på gubben och stolen...

Medlem

Jag tycker hela den här debatten om hardcore och icke-hardcore är rätt tramsig och ligger på sandlådenivå.
Jag har spelat TV-spel sedan barnsben och ser mig själv som spelintresserad. Varken hardcore, softcore eller något annat.
Jag köpte Kinect för att jag gillade konceptet och ser potentialen i det. Och för att det är en rätt fräck teknikpryl.
Jag spelar med glädje allt från Call of Duty till Kinect Adventures och nu även Your Shape: Fitness Evolved.
Är det per definition mer hardcore att spela 1 timme COD i månaden än att spela 10 timmar Kinect Adventures om dagen? Eller är jag harcore bara för att jag har spel märkta med 18+ i samlingen?

Microsoft presenterade ett antal titlar på E3 där Kinect används som komplement snarare än ersättning till vanlig handkontroll. För folk som inte vill ha den här typen av "hjälpmedel" i sitt spelande behöver således heller inte göra sig besvär med att införskaffa en Kinect. Spelen funkar ändå.

David Dennis uttalande är korkat och så är också hela diskussionen om hardcore och icke-hardcore.

Jag är spelintresserad och jag är musikintresserad. Jag kan se kvalitéer i spel och musik som normalt ligger utanför mina personliga preferenser men jag är inte jazz-fantast för att jag råka gilla en viss jazzlåt och jag är inte heller icke-hardcore för att jag gillar Kinect. Vad nu icke-hardcore innebär.

Medlem

Kinect är en sån grej som är skoj när någon av ens vänner skaffar en. Så spelar man en gång i månaden kanske, med öl.

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Emret:

Jag tycker hela den här debatten om hardcore och icke-hardcore är rätt tramsig och ligger på sandlådenivå.
Jag har spelat TV-spel sedan barnsben och ser mig själv som spelintresserad. Varken hardcore, softcore eller något annat.
Jag köpte Kinect för att jag gillade konceptet och ser potentialen i det. Och för att det är en rätt fräck teknikpryl.
Jag spelar med glädje allt från Call of Duty till Kinect Adventures och nu även Your Shape: Fitness Evolved.
Är det per definition mer hardcore att spela 1 timme COD i månaden än att spela 10 timmar Kinect Adventures om dagen? Eller är jag harcore bara för att jag har spel märkta med 18+ i samlingen?

Microsoft presenterade ett antal titlar på E3 där Kinect används som komplement snarare än ersättning till vanlig handkontroll. För folk som inte vill ha den här typen av "hjälpmedel" i sitt spelande behöver således heller inte göra sig besvär med att införskaffa en Kinect. Spelen funkar ändå.

David Dennis uttalande är korkat och så är också hela diskussionen om hardcore och icke-hardcore.

Jag är spelintresserad och jag är musikintresserad. Jag kan se kvalitéer i spel och musik som normalt ligger utanför mina personliga preferenser men jag är inte jazz-fantast för att jag råka gilla en viss jazzlåt och jag är inte heller icke-hardcore för att jag gillar Kinect. Vad nu icke-hardcore innebär.

Jag har också spelat spel sedan barnsben
och om det är något man märkt så är det att spelen har blivit lättare. För mig som söker utmaningar i spel får jag inte längre samma känsla som ett svårt spel ger, den där känslan som är svår att beskriva men ack så härlig att uppleva.

Anledningen till att man använder dessa termer är att för att skilja spelen åt, ett spel som anses vara casualinriktat kommer nog inte tilltala en gamer som brinner för allt vad spel heter men därmed inte sagt att så alltid är fallet.

Hardcore handlar om att man mer eller mindre är besatt av något, WoW som spel är nog inte vad jag skullle vilja kalla för ett hardcore spel men det råder ingen tvekan om att en del som spelar det gör det "hardcore".

En core gamer är en person som gillar spel men är inte villig eller har inte möjligheten att lägga ner så mycket tid på ett spel som en hardcore gamer.

En casual gamer är en person som inte egentligen gillar spel utan mest spelar för tidsfördriv.

Jag tycker också Kinect är en intressant teknikpryl och kan helt klart se områden där den skulle funka ypperligt men som enda kontroll i spel för en Core/Hardcore marknad har Microsoft inte visat ett enda spel därför är den i mina ögon än så länge inget annat än något som riktar sig till en casual spelare.

Medlem

Enbart Kinect kommer aldrig funka för hardcore, däremot så kan Kinect vara en kompletering i hardcore-spel, men då inte till en överdrift utan bara lite simplare saker som head tracking m.m.

Inaktiv

Största myten jag hört på länge...

Medlem

Fattar inte varför vi kallas "hardcore gamers" , vi är bara 'gamers' och de som spelar farmville osv är casual gamers

Man är inte automatiskt hardcore bara för att man spelar ett visst spel anser jag. Hardcore kan jag tänkte mig du är om du spenderar största delen av din vakna tid framför datorspel

Medlem

Quake 3, det är hardcore det

Medlem
Medlem
Skrivet av PcGamer:

Jag har också spelat spel sedan barnsben
och om det är något man märkt så är det att spelen har blivit lättare. För mig som söker utmaningar i spel får jag inte längre samma känsla som ett svårt spel ger, den där känslan som är svår att beskriva men ack så härlig att uppleva.

Anledningen till att man använder dessa termer är att för att skilja spelen åt, ett spel som anses vara casualinriktat kommer nog inte tilltala en gamer som brinner för allt vad spel heter men därmed inte sagt att så alltid är fallet.

Hardcore handlar om att man mer eller mindre är besatt av något, WoW som spel är nog inte vad jag skullle vilja kalla för ett hardcore spel men det råder ingen tvekan om att en del som spelar det gör det "hardcore".

En core gamer är en person som gillar spel men är inte villig eller har inte möjligheten att lägga ner så mycket tid på ett spel som en hardcore gamer.

En casual gamer är en person som inte egentligen gillar spel utan mest spelar för tidsfördriv.

Jag tycker också Kinect är en intressant teknikpryl och kan helt klart se områden där den skulle funka ypperligt men som enda kontroll i spel för en Core/Hardcore marknad har Microsoft inte visat ett enda spel därför är den i mina ögon än så länge inget annat än något som riktar sig till en casual spelare.

Vid närmare eftertanke tycker jag nog att en hardcore gamer är en person som spelar så mycket det går. Jag själv, till exempel, surfar runt på olika spelsajter så fort jag har en ledig stund och inte tillgång till en spelmaskin. Har jag tråkigt och inte har tillgång till Xboxen tar jag fram iPaden och spelar typ Luxor eller något annat som knappast klassas som "hardcore games". Dvs jag spelar både casual och icke-casual bara för spelandets skull. Kalla det ett beroende om ni så vill. Och jag har inte heller den tid jag skulle vilja för att spela.

Hardcore gamer är för mig mer en livsstil snarare än vilket spel man spelar... så jag ser inte varför Kinect inte skulle passa hardcore gamers?
Det är definitivt så att Kinect inte passar i alla typer av spel och det finns säkert "casualspel" som gör sig bättre utan Kinect. Men att bara rakt av påstå att Kinect passar eller inte passar hardcore gamer-folket är befängt. Det beror helt och hållet på vad man gör med den. Den lämpar sig bra för vissa typer av spel och mindre bra för andra typer av spel oavsett om publiken respektive spel riktar sig till faller under kategorin hardcore gamer eller casual gamer.

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Fattar inte varför vi kallas "hardcore gamers" , vi är bara 'gamers' och de som spelar farmville osv är casual gamers

Man är inte automatiskt hardcore bara för att man spelar ett visst spel anser jag. Hardcore kan jag tänkte mig du är om du spenderar största delen av din vakna tid framför datorspel

Merparten av de som gillar spel går under benämningen core gamer, en hardcore gamer lägger ner mycket tid på att spela spel och brinner för spel. Denna grupp är också den grupp som det lönar sig minst att göra spel åt eftersom de helt enkelt är för få som är den här typen av spelare (Flygsimulatorer är ett ypperligt exempel på denna grupp).

Skrivet av Emret:

Vid närmare eftertanke tycker jag nog att en hardcore gamer är en person som spelar så mycket det går. Jag själv, till exempel, surfar runt på olika spelsajter så fort jag har en ledig stund och inte tillgång till en spelmaskin. Har jag tråkigt och inte har tillgång till Xboxen tar jag fram iPaden och spelar typ Luxor eller något annat som knappast klassas som "hardcore games". Dvs jag spelar både casual och icke-casual bara för spelandets skull. Kalla det ett beroende om ni så vill. Och jag har inte heller den tid jag skulle vilja för att spela.

Hardcore gamer är för mig mer en livsstil snarare än vilket spel man spelar... så jag ser inte varför Kinect inte skulle passa hardcore gamers?

Håller med dig om att det är en livstil och att det nog är mer korrekt att kalla spelarna för det än själva spelen. Som jag skrev innan kan en hardcore gamer garanterat spela spel som anses vara casual, dock tror jag inte en sådan spelare får ut lika mycket av det än av ett spel som verkligen är en utmaning och det är detta som iaf jag menar med spel som är casual, core eller hardcore.

Baserat på de spel jag sett än så länge till Kinect (där alltså man själv är kontrollen) har jag inte sett ett enda spel som kan klassas som detta. Visst, Star Wars spelet kan kallas för hardcore tack vare universumet det utspelar sig i men själva spelet vänder sig utan tvekan till den stora massan.

Medlem

Jo för X360 är ju hardcore utan kinect... Går från att vara softcore till bli kiddiecore när man slår på kinecten. Finns inte mycket som heter hardcore i dagens spelvärld, bara massa pisslätta spel som även de största idioterna klarar av

Medlem

Det här är ju simpla spel för småbarn, hade det inte varit för BF3 och Skyrim så hade E3 varit ett stort fiasko för mig.

signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Håller med dig om att det är en livstil och att det nog är mer korrekt att kalla spelarna för det än själva spelen. Som jag skrev innan kan en hardcore gamer garanterat spela spel som anses vara casual, dock tror jag inte en sådan spelare får ut lika mycket av det än av ett spel som verkligen är en utmaning och det är detta som iaf jag menar med spel som är casual, core eller hardcore.

Baserat på de spel jag sett än så länge till Kinect (där alltså man själv är kontrollen) har jag inte sett ett enda spel som kan klassas som detta. Visst, Star Wars spelet kan kallas för hardcore tack vare universumet det utspelar sig i men själva spelet vänder sig utan tvekan till den stora massan.

Jag vet inte vad ett stereotypiskt hardcore spel är. Enligt mitt resonemang ovan så borde ett hardcorespel vara ett spel vars målgrupp är spelare som har en hardcore gamer-livsstil. Dvs de är i princip allätare inom spel och spelar allt de kommer över. Och där är Kinect en del av spelutbudet oavsett vilken genre spelet ligger under.

Jag håller med om att mertalet spel till Kinect har varit av typen musik/dans och fitness och där undrar jag om målgruppen ens klassas som gamers.
I min värd kategoriseras spel efter genre: Äventyr, Action, RPG, RTS, Survival Horror osv. Och visst går det att få in Kinect i åtminstone ett spel som platsar i någon av kategorierna, helt utan hänsyn till målgrupp.

Det känns som att många stämplar spel som hardcore som om det vore en genre. Det är det inte, det är en livsstil hos de som spelar spelen.

123
Skriv svar