Gears of War 3 läckt på torrentsajter

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av p4k3:
Skrivet av Mjauv:

Det finns nog en och annan pirat med debug. Skönt om inte annat att fokus hamnar på piratkopering till konsol iställe för PC som ständigt bashas.

Mja satt och drömde om det häromdagen - att piratkopiering blev jättevanligt på konsol så utvecklingen skiftar till PC igen där spelandet hör hemma

1. Piratkopieringen till konsol är fortfarande så löjligt liten att jämförelsen är poänglös.
2. Oavsett mängden piratkopiering så säljer spel mycket bättre till konsol, speciellt vid release, alltså är ev. piratkopiering ointressant så länge konsolspelarna är hederliga och köper sina spel iaf till skillnad från sin PC motpart. Både delar och spel kanske kostar för mycket för dessa "gamers"...

Skrivet av rSon:

Det krävs inte alls en debugenhet. Det sk. JTAG-hacket krävs dock, vilket ganska många har tillgång till.

Skrivet av makedonii:

det ska vara en Jtag konsoll för att lira det. Och visst kan alla har det, de e nästan lika vanligt som Flashade konsoller

Alltid kul när folk som helt saknar insikt uttalar sig, man får sig ett gott skratt i alla fall
J-TAG är ett hack som kräver väldigt specifika saker, som en ouppdaterad gammal (RROD) glad xbox, sen lite fin lödning etc. Visst finns J-TAG konsoler men de är både dyra och sällsynta jämfört med vanliga "flashade", sen är det praktiskt omöjligt att använda dem på live och därför är de för de flesta meninglösa.
Flashade konsoler är vanligare, bort mot någon miljon konsoler finns, eller har iaf funnits ute. Mängden J-TAG är nog snarast ett par tusen, om ens det. Sen spelar det fortfarande ingen roll då konsolspelare ändå som majoritet köper fler spel än Pc folket, även piraterna får lov att handla det som de vill spela online, och även andra spel då de har heder nog att stödja bra utvecklare och inte bara är snåla med veckopengen

OnT:
Bra nyhet, även om det är väldigt få som kan ta del av det direkt så lär storyn spridas och många undviker nog om möjligt att få den avslutande delen av triologin spoilad

på vilket sätt saknar vi insikt när du mer eller mindre förklarar samma sak som vi två skriver med bada några rader mer text.
av de kompisar som jag känner har 7 av 9 en Jtag konsoll inkl. mig själv.
är man en "pirat" så har man ska vi säga "50/50" koll på de flesta alternativen när det gäller just Pirata konsoll alternativ

Medlem

Har själv en Jtag för att kunna lira från extern hårddisk och XBLA spel. Såg denna dök upp som torrent men inte intresserad av en buggig beta version. Förövrigt har jag spelat gears 1 och 2 och där var storyn rätt värdelös men kul som co-op spel.

Älskar hur alla White-Knightar om ett spel som kommer bli lika medelmåttigt som de tidigare GoW spelen.


signatur

DEHUMANIZE YOURSELF AND FACE TO BLOODSHED

Medlem

Allt kommer läcka, insiderjobb pågår hela tiden, om de inte kan få stopp inifrån hur tror de att de någonsin kommer kunna stoppa denna typ av kopiering. Så länge det finns en marknad kommer det inte gå, får man bort efterfrågan efter den har man kommit en bra bit på vägen. DRM och liknande skydd är INTE rätt väg att gå, snarare är jag övertygad att detta bara kommer öka den.

Skrivet av Grumbledock:

1. Piratkopieringen till konsol är fortfarande så löjligt liten att jämförelsen är poänglös.
2. Oavsett mängden piratkopiering så säljer spel mycket bättre till konsol, speciellt vid release, alltså är ev. piratkopiering ointressant så länge konsolspelarna är hederliga och köper sina spel iaf till skillnad från sin PC motpart. Både delar och spel kanske kostar för mycket för dessa "gamers"...

Det fanns en tid då även datorspel sålde väldigt bra, anledningen till att försäljningen av pc spel minskat är dels att digital försäljning inte redovisas (där merparten av försäljningen idag sker) och alla sabla skydd säkerligen fått många att helt skita i att köpa ett spel de inte längre äger.

Jag är övertygad om att det bara är en tidsfråga innan vi ser lika "drakoniska" skydd på konsol och då kanske allt mindre blir benägna att köpa spel till den. Capcom har redan visat på ett sätt att införa den här typen av DRM, tänk om andra tar efter och gör något liknande. Till exemempel kan de göra så att alla saves sparas på deras egna server för att göra något liknande som de gjorde. Hur många skulle vara villiga att köpa ett spel där man inte kan börja om från början när man vill? Jag skulle aldrig köpa ett spel som är så begränsat oavsett om det var världens bästa spel.

Skrivet av Grumbledock:

Alltid kul när folk som helt saknar insikt uttalar sig, man får sig ett gott skratt i alla fall
J-TAG är ett hack som kräver väldigt specifika saker, som en ouppdaterad gammal (RROD) glad xbox, sen lite fin lödning etc. Visst finns J-TAG konsoler men de är både dyra och sällsynta jämfört med vanliga "flashade", sen är det praktiskt omöjligt att använda dem på live och därför är de för de flesta meninglösa.
Flashade konsoler är vanligare, bort mot någon miljon konsoler finns, eller har iaf funnits ute. Mängden J-TAG är nog snarast ett par tusen, om ens det. Sen spelar det fortfarande ingen roll då konsolspelare ändå som majoritet köper fler spel än Pc folket, även piraterna får lov att handla det som de vill spela online, och även andra spel då de har heder nog att stödja bra utvecklare och inte bara är snåla med veckopengen

Ännu roligare är det när någon säger sig vara mer insatt men i själva verket gör en massa antaganden som passar dennes synsätt. Är övertygad om att många använder sig av dessa hack för att få en konsol de själva bestämmer över, att den kan köra kod som inte måste vara godkänd av Microsoft. Vidare är jag rätt så säker på att de kan köra Live utan större problem men även om de inte kunnat det så tror jag nog att de i så fall hade haft två stycken Xbox 360.

Allt handlar inte om pengar, tror snarare det handlar om att man vill ha ett spel som man äger och inte hyr på obestämd tid. Kan ta mig själv som exempel, jag äger nog över 100 spel till pc och merparten av dessa går alldeles utmärkt att spela trots att vissa är så gamla som över 10 år. Dessa spel behöver inte kopplas upp mot någon sabla server för att bli aktiverade utan går att spela så fort de är installerade. Håller just nu på att köra Duke Nukem 3D men om samma DRM funnits när spelet kom hade jag säkerligen bara kunnat drömma om att göra detta utan någon typ av hack. Utvecklarna har i mina ögon minst lika mycket att göra med att spel säljer sämre, inte bara piratkopiering och begagnatmarknaden (som du givetvis inte ens nämnt och som tveklöst är mycket större på konsolsidan, denna är mycket värre än piratkopiering).

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Allt handlar inte om pengar, tror snarare det handlar om att man vill ha ett spel som man äger och inte hyr på obestämd tid. Kan ta mig själv som exempel, jag äger nog över 100 spel till pc och merparten av dessa går alldeles utmärkt att spela trots att vissa är så gamla som över 10 år. Dessa spel behöver inte kopplas upp mot någon sabla server för att bli aktiverade utan går att spela så fort de är installerade. Håller just nu på att köra Duke Nukem 3D men om samma DRM funnits när spelet kom hade jag säkerligen bara kunnat drömma om att göra detta utan någon typ av hack. Utvecklarna har i mina ögon minst lika mycket att göra med att spel säljer sämre, inte bara piratkopiering och begagnatmarknaden (som du givetvis inte ens nämnt och som tveklöst är mycket större på konsolsidan, denna är mycket värre än piratkopiering).

Vad är hönan och vad är ägget, undrar man?

Vad gäller hårdvara var det länge inget problem.
Men sedan kom Asiaterna som hämningslöst kopierade produkterna med originallogos och allt.
Industrin kontrar med diverse hologramgrejer för att styrka äkthet osv.
Katt o råtta-leken är i full gång.

Jag skulle säga att företag utvecklar produkter som vi tycker är bra och därför köper runt hela världen.
- Är det deras fel att det dyker upp billiga kopior?

Har väl svårt att tycka det.

Alla haters som vanligen beskyller stora företag för allt dåligt här i världen skulle säkert urskulda sig med:
- Ja, men Nike tar ju så bra betalt för sin skor och de tjänar så mycket ändå.
- Ja, de har säkert barnarbete, det har man ju hört
osv med jeans och andra kläder av olika brandnames.

Vilka är det som blir lurade?
Det är ju vi konsumenter som blir lurade av pirater.
Tror vi köper en märkesvara och får något helt annat.
Och ovanpå det luras företaget ifråga vaklart, som får minskad försäljning av sina produkter.

Det finns t.ex kinatillverkade Gibson-gitarrer, med Gibson-logo och hela köret.
Men det är så stor kvalitetsskillnad att ingen tror ju att det är original i alla fall.
Pirattillverkarna trodde säkert att de skulle sälja mer om det stod Gibson. Tji fick dom i det fallet.

Ärliga kopior däremot som inte låtsas vara originalet kan vara bra instrument. Även om Gibson jagar många som snor för mycket av originaldesignen så är i alla fall fabrikerna av annat slag än de som snor logotyper och hela alltet.

En granne där jag bodde ville ha min hjälp att installera spel han köpt i Estland till sin son.
Det var ju crackade grejer och fungerade inte vaklart och han var ju blåst på pengarna.
En resväska full av spel och han trodde han var smart.
- Ja, men det var ju så billigt mot här!

Vi måste ju tänka till vilka vi stödjer när vi köper "billigt". Detta vilket det är på Blocket eller eller annanstans.

Vilka är det som tjänar på piratverksamhet?:

Organiserad brottslighet skulle jag säga. Samma gäng som mest smugglade knark, idag smugglar sprit, cigaretter och kläder som inte medför sådana straffpåföljder men samma vinster. Försumbar risk att hålla på med - men grymt lönsam - särskilt som man inte betalar skatt någonstans.

Sedan vore det fint om olika ställen som prisjakt etc hade denna konsumentupplysning:

- Går att spela obegränsat antal ggr?
- Har kopieringsskydd?
- Kräver internet för att installera?
- Kräver internet för att fungera?

osv.
Behovet verkar ju påtagligt att veta vad man konsument köper och därmed stödjer.

Standardgrejer jag brukar kolla upp när jag köper mjukvara.

- Stort företag som sannolikt finns kvar om 10 år?
- Kopieringsskydd ala challenge/response eller hårdvarulås, eller bara enkel kod som går att använda för att nyinstallationer?
- Om C/R särskilt viktigt att du kan registrera igen på ny dator och att företaget finns kvar
- Uppgraderingspolicy - fri uppgradering inom ett år ifall ny version?

Medlem

Menade iofs inte den typ av priatkopiering som nu nämner ovan, visst är den ett stort problem och i mina ögon är den värre än både piratkopiering (där det handlar om nedladdning utan kostnad) och begagnatmarknaden. Dock ser jag lite på denna som jag ser på försäljningen som Gamestop håller på med, visst det är förvisso helt lagligt det som dessa butiker håller på med men skadan för företagen däremot är exakt densamma.

Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av notice:

Vet inte om det bara är jag, men är det verkligen så bra att sprida vidare nyheten?

Jag övervägde det en stund, men av några anledningar ansåg jag det värt att skriva om.

1. En läcka så här långt innan släpp? Inte standard för fem öre.

2. Endast debuglådor kan spela, vilket gör att alla "vanliga pirater" (har-har-har) inte kan prova ändå.

3. Om man inte vill ha spoilers är det bra om man är förberedd när man läser omkring på nätet, så att man kan vara försiktig.

Hur tänker du att det skadar att upplysa om det här?

Nja Johnny Depp, stämmer inte för femöre att det endast är debuglådor som kan lira, krävs bara en jtaggad xbox 360 om du läst runt lite på nätet

Medlem

Det är väl i första hand spelbolagen som man skall kritisera som inte kan "SÄKRA" upp sina projekt, för att ett spel som GOW3 skulle läcka ut på nätet så krävs en hel del, ni tror väl inte på fullt allvar att det är pizza leverantören eller den berömda Xeroxflickan som har snott det?

Förmodligen har dem blivit hackade och tappade på hela konfekten, Ingen vidare system då värden för miljarder bara kan rinna ur fingrarna.

Jtag är vanligare än ni tror så det är en hel del som lirar det i skrivande stund och det finns en hel del utvecklingsboxar i cirkulation oxå.

Jtag för övrigt är inte så märkligt att åstadkomma så länge man inte har b la b la boxen

Nej för alla cash som bolagen får in på alla konsumenter så kanske det vore ide att anlita ett kompetent företag som kan bekämpa intrång och stölder.

Detta är inte första eller sista gången något sådant här händer.


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Menade iofs inte den typ av priatkopiering som nu nämner ovan, visst är den ett stort problem och i mina ögon är den värre än både piratkopiering (där det handlar om nedladdning utan kostnad) och begagnatmarknaden. Dock ser jag lite på denna som jag ser på försäljningen som Gamestop håller på med, visst det är förvisso helt lagligt det som dessa butiker håller på med men skadan för företagen däremot är exakt densamma.

All "piracy" bottnar i samma sak dvs människor som tycker det är ett giltigt alternativ att bygga sin tillvaro på att ta från andra om tillfälle ges - parasiter helt enkelt är gemensam faktor.

En ung människa har ju ännu inte riktigt koll vad som får samhället att fungera. Men när man äntrar vuxenlivet får man kanske lära sig vad det innebär att bidra själv också.

Medlem
Skrivet av eCore:
Skrivet av Harpa:
Skrivet av notice:

Vet inte om det bara är jag, men är det verkligen så bra att sprida vidare nyheten?

Jag övervägde det en stund, men av några anledningar ansåg jag det värt att skriva om.

1. En läcka så här långt innan släpp? Inte standard för fem öre.

2. Endast debuglådor kan spela, vilket gör att alla "vanliga pirater" (har-har-har) inte kan prova ändå.

3. Om man inte vill ha spoilers är det bra om man är förberedd när man läser omkring på nätet, så att man kan vara försiktig.

Hur tänker du att det skadar att upplysa om det här?

Nja Johnny Depp, stämmer inte för femöre att det endast är debuglådor som kan lira, krävs bara en jtaggad xbox 360 om du läst runt lite på nätet

Jag måste erkänna att jag hållt mig helt "void" från den här informationen innan den här tråden. Alltid skoj när man lär sig något nytt


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

All "piracy" bottnar i samma sak dvs människor som tycker det är ett giltigt alternativ att bygga sin tillvaro på att ta från andra om tillfälle ges - parasiter helt enkelt är gemensam faktor.

En ung människa har ju ännu inte riktigt koll vad som får samhället att fungera. Men när man äntrar vuxenlivet får man kanske lära sig vad det innebär att bidra själv också.

Okej vi kör med detta argument, vad tycker du då om de som laddar ner något de redan köpt? Är de också parasiter? Eller varför inte de som köper begagnat? På vilket sätt bidrar de till inkomster för utgivaren?

Problemet är att denna typ av kopiering varit tillåten så länge att folk inte ser detta som brottsligt.
Och att påstå att varje nedladdning är bortfall av inkomst är skrattretande, det är ett uppskattat bortfall och inget mer. När man kopierar något finns originalet kvar, när man däremot stjäl en fysiskt produkt försvinner också möjligheten att tjäna pengar på den, skillnaden är här att vi pratar om en faktisk förlust och inte längre en uppskattad sådan.

Detta har inget med om man är vuxen eller inte att göra med, detta har att göra med vad man anser vara moraliskt rätt och fel. Ser man inget fel i det man gör finns det ingen lag i världen som kommer funka om chansen att åka dit är minimal. Varför tror du så många går mot röd gubbe trots att det är olagligt och leder till böter?

Så återigen, för att få bort den här formen av kopiering krävs det att utgivarna/utvecklarna radikalt ändrar sitt synsätt på den. Först och främst, jag som köpare vill ha en bättre eller likvärdig produkt som de som laddar ner gratis. Vilket alltså innebär ingen sabla drakonisk DRM där jag hyr spelet på obestämd tid, har jag betalat för det så äger jag det på samma sätt som jag äger merparten av alla spel jag köpt. Det finns fortfarande utgivare/utvecklare som inser detta men de är alltför få och när nu EA och Activision köper upp så många de kan lär de väl inte dröja länge innan även de börjar använda sig av DRM.

12
Skriv svar