Bestäm namnet på FZ:s nya server

Medlem

Definitivt GlaDOS! Sen ställer ni nästa maskin bredvid, döper den till Shodan och lägger benen på ryggen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

SHODAN var ju givet ifall det fanns, men samus duger gott och väl =P

Medlem

Ärligt talat, jag hade hellre hoppat ner i brunnen och kramats med tjejen i The Ring än att gå in ett serverrum med en maskin som heter Shodan.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

vem e vaultboy?

Antikvitet
Skrivet av Geeeh:

webnode01 och webnode2 är självklart det bästa. Sen bör klustret heta något i stil med webcluster01 för att förenkla administrering. Om man vill ha ett roligt namn så är det bra mycket bättre att lägga ett CNAME i DNS:en än döpa servern efter något roligt.

Jobbar du på vår internetleverantör? De tycker precis samma sak. Vad tycker du man gör sen om man vill byta uppgift på "webnode01" till att driva en databas?

Trams. En maskin är en maskin, och den har ett namn. Sen kan den ha en roll vilken också har ett namn så man kan flytta rollen.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av Geeeh:

webnode01 och webnode2 är självklart det bästa. Sen bör klustret heta något i stil med webcluster01 för att förenkla administrering. Om man vill ha ett roligt namn så är det bra mycket bättre att lägga ett CNAME i DNS:en än döpa servern efter något roligt.

Tvärtom, det är betydligt lättare att minnas egennamn än Sovjetunionens gamla siffermärkning av städer. T o m när man har uppåt 60-70maskiner i serverhallen (talar av erfarenhet). Klart det blir "snyggare" på papper med en trist sifferindelning, men kom igen.

Skrivet av John:

Jobbar du på vår internetleverantör? De tycker precis samma sak. Vad tycker du man gör sen om man vill byta uppgift på "webnode01" till att driva en databas?

Trams. En maskin är en maskin, och den har ett namn. Sen kan den ha en roll vilken också har ett namn så man kan flytta rollen.

Klart som korvspad att FZ ska döpa sina maskiner till namn från spelvärlden! (Pst, GlaDOS och Shodan vill säga.)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd
Skrivet av John:
Skrivet av Geeeh:

webnode01 och webnode2 är självklart det bästa. Sen bör klustret heta något i stil med webcluster01 för att förenkla administrering. Om man vill ha ett roligt namn så är det bra mycket bättre att lägga ett CNAME i DNS:en än döpa servern efter något roligt.

Jobbar du på vår internetleverantör? De tycker precis samma sak. Vad tycker du man gör sen om man vill byta uppgift på "webnode01" till att driva en databas?

Trams. En maskin är en maskin, och den har ett namn. Sen kan den ha en roll vilken också har ett namn så man kan flytta rollen.

Dessvärre jobbar jag inte hos er ISP. Om man anser att en server ska få en ny roll så är bara att byta namn till ett passande efter den funktion i nätverket den utför. Om nu serven tillhandahåller flera roller så kan det vara mycket knepigare, men man bör döpa den efter den roll man anser vara mest vital för servern.

Det är alltid roligt att ha ett bra namn på sina servrar. Satt själv i några dagar innan jag kom på ett passande till mina egna, men när man tillhanda haver ett par servrar så är det inte alltid lika roligt att felsöka. Något som jag personligen har stött på ett antal gånger och det är aldrig roligt när det handlar om att ha så låg ner tid som möjligt.

Medlem

Geeeh: Vad menar du är skillnaden?

Varför inte bara sätta ett unikt egennamn på maskinen och låta den ändra sin roll om så är fallet med bibehållet namn?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd
Skrivet av jonis:

Geeeh: Vad menar du är skillnaden?

Varför inte bara sätta ett unikt egennamn på maskinen och låta den ändra sin roll om så är fallet med bibehållet namn?

Vid felsökning är det inte alltid lätt att veta om det är Glados eller Kirby som är agerar som webbserver eller rent av kanske båda. Genom att ge varje nod ett passande namn för sin roll och ett nummer kan det underlätta. Det underlättar enormt mycket istället för ett namn på en spelkaraktär, grekisk gud, planet etc.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Geeeh:

Vid felsökning är det inte alltid lätt att veta om det är Glados eller Kirby som är agerar som webbserver eller rent av kanske båda. Genom att ge varje nod ett passande namn för sin roll och ett nummer kan det underlätta. Det underlättar enormt mycket istället för ett namn på en spelkaraktär, grekisk gud, planet etc.

Jag förstår vad du menar, men det förutsätter nästan ett scenario där man kommer in som en extern resurs och inte känner till maskinerna.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Skurt ska den heta
"Nej Skurt's tmg har f*ckat upp sig igen", "NEEJ Skurts transaktions-log är full"

Skurt är ju givet!

Antikvitet

Hela min poäng är egentligen att man inte ska byta namn på en server. Bara att byta i maskinen tar en stund men sen ska du också uppdatera all dokumentation, alla eventuella mounts, kopplingar, synkningar, konton och så vidare. Man byter inte namn på en server, men det kan mycket väl hända att man byter roll på en server.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Hade ju varit intressant att veta vad övriga servrar heter...

Medlem
Skrivet av John:

Hela min poäng är egentligen att man inte ska byta namn på en server. Bara att byta i maskinen tar en stund men sen ska du också uppdatera all dokumentation, alla eventuella mounts, kopplingar, synkningar, konton och så vidare. Man byter inte namn på en server, men det kan mycket väl hända att man byter roll på en server.

Exakt, gör den till en individ och ändra dess roll om så önskas.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Antikvitet
Skrivet av PheliCan:

Hade ju varit intressant att veta vad övriga servrar heter...

Alyx, Duke, Sarge, Bowser, Altair, Chell, Shinra, Gordon och Kate.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

123
Skriv svar