GSC stänger – Stalker 2 läggs ner

Medlem

Så sabla tråkigt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av robineng:

Att säga att det var för att företaget gjorde en PC exklusiv titel tycker då jag klingar falskt när man tänker på att det finns flera företag som släpper endast PC spel.

Sen tycker jag själv att STALKER var en grymt överhypead spelserie, inte alls speciellt bra eller intressant.

Det finns trots allt inte så himla många "pc only"-utvecklare som jobbar med AAA-spel kvar. De flesta har gått multi. Visst, vi har pc-giganterna Blizzard och Valve, men vad mer? Jag tänkte säga Croteam, men de släpper ju till konsol också nuförtiden.

Um, Glöm ej Tripwire interactive med RO serien, KF det anser jag fan high quality PC only.

Medlem

SHEEEEEEIT! Först jag alltid kollar efter: "Några nyheter om stalker 2?",
och så ser man detta skitet!

Medlem

Nej! De tidigare spelen hade utmärkt atmosfär och Call of Pripyat hade till och med en engagerande handling

Tråkigt .. oavsett hur bra stalker var/inte var .... ingen får veta hur bra stalker 2 kunde blivit trist trist


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

Medlem

Neeeeeeeeej!!! =( =( =(

Jag som spelat ut alla tre av bara farten, och håller på att spela igenom de två senare för att utforska än mer och testa andra sätt att spela!

Jag spelar väldigt sällan ut spel, bör nämnas!

Jag har längtat ihjäl mig efter Stalker 2! =(

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

En av de stora stjärnorna på pc-himlen har fallit. Fan vad trist.

Kan tyvärr inte hålla med. det kryllade utav buggar här och där i stalker bara. Är inte så brydd över att dom var tvungna att lägga ner. Visst hade varit trevligt att testa det och se om dom lärt sig något av 1:an men men sånt är livet. Finns bättre spel att lira så

Medlem

Jaha då lär väl codemasters eller något av de andra stora bolagen köpa rättigheterna till namnet.
Sen så får vi se STALKER 2 som en räls shooter...

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

Trångsynt??.Spel som Stalker skulle aldrig göras till konsol då de inte är "mainstream" .Man måste vara en blind konsol fanboy som dej om man inte ser att spelserier som börjat som pc-only ex Cod,Bf,Elder scrolls,mfl har förstörts fullständigt iom konsolifieringen/fördumningen av senare delar av serien för att tilltala den stora casual(konsol) marknaden.
Själv äger jag 3 spelplattformar(pc,360 och Wii) så att kalla mej pc-fanboy är verkligen långt ifrån sanningen.
Om inte du kan se att många spel begränsas när de utvecklas på konsol för att senare portas till pc istället för tvärtom så har du nog inte "alla bestick i lådan" eller så trollar du bara.


signatur

More COOP for the masses

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

Du kan inte sitta i en tråd om S.T.A.L.K.E.R. och skriva att PC-plattformen saknar "bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.". Herregud, jag är inget fanboy i något av lägrena; men det där, om något var väl trångsynt skrivet?

Snälla, säg vad en utvecklare faktiskt tjänar på att göra ett konsolexklusivt spel i termer av de sakerna du nämde. Varför skulle inte PC-spelen ha rejäl story, "mysigt" återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner? Har du ens spelat (exempelvis) Stalker, som tråden handlar om? Spelet har allt du nämnt, och har sålt över 4 miljoner exemplar. Och senast jag kollade är det inte ett MMO, RTS eller casualspel.

Det enda en utvecklare tjänar på att göra ett konsolexklusivt spel är att marknaden är större och mer pengar kan pumpas in. I det fallet förlorar man dock samtidigt en annan stor marknad, såååå varför så nöjd med konsolexklusiva spel?

edit: grammatikmiss

Medlem

För att uppskatta S.T.A.L.K.E.R. tror jag man måste sitta i lugn och ro för att andas in stämningen som faktiskt är spelets främsta egenskap. Inget för ADHD-människor eller Mr. Action-person.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Inaktiv
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

Bullcrap av allt du säger. tänk om vad du sa. För det där var rent skitsnack

Medlem

Hann bara spela 15-30 min av första kändes som Fallout 3 eheh

Medlem

fuck:(


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Det är fråga om självsannering, och det skulle behövas på fler företag inom spelbranschen.

1. Speliden då det gäller stalker var helt ok, men vad hjälper det då det i princip var helt ospelbart på dåtidens hårdvara?

2. Inga direkta uppdateringar eller bra patchar kom ut under tiden som rättade till flera irriterande buggar och fel

3. Grafiken var väl med tidens mått ok, men idag är det ett skämt.

Nej jag är inte ett dugg förvånad, och ej heller direkt besviken.

Sopa rent med fler företag och se till att producera spel och program som är värda våra pengar!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

Höhö, sitter du och påstår att det finns vettiga mapeditors till konsoler? lägg ner för fan det är legoeditorer i sådana fall, dvs. som är gjorde för att placera några prefabs typ àla farcry 2 editorn. Knappast en riktigt editor eller ett kraftfullt verktyg när det anpassas för att kunna användas med en 360 kontroll på en 360 box där du inte kan skripta eller göra allt annat som import, export m.m

Jag skulle då vilja se folk mappa i radiant,u3 med hjälp av en 360 dosa glhf..

Dessutom är det absolut ett faktum att spel blir mainstreamade och fördummade på konsoll, vi har ju tusentals exempel.. cod, bf, r6, ghostrecon "yeh you name it" alla serie ganska förstörda eller casualiserade mot sina föregångare.

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

Det är fråga om självsannering, och det skulle behövas på fler företag inom spelbranschen.

1. Speliden då det gäller stalker var helt ok, men vad hjälper det då det i princip var helt ospelbart på dåtidens hårdvara?

2. Inga direkta uppdateringar eller bra patchar kom ut under tiden som rättade till flera irriterande buggar och fel

3. Grafiken var väl med tidens mått ok, men idag är det ett skämt.

Nej jag är inte ett dugg förvånad, och ej heller direkt besviken.

Sopa rent med fler företag och se till att producera spel och program som är värda våra pengar!

1. Bullshit, gick att spela hur bra som helst med dåtidens hårdvara så länge man inte maxade dem mest extrema funktionerna som dynamic lightning osv som först nu har blivigt standard i spel.

2. Bullshit, visst spelet hade en jädrans massa buggar och problem men efter 1.2 patchen fungerade det mycket bättre, med 1.5 funkar det nästan fel fritt och med complete mod 2012 är det som gott som perfekt.

3. Bullshit, enda spelet som kunde mäta sig med Stalker SoC var Crysis och båda ser allmänt bättre ut än dem flesta av dagens spel, speciellt med moddar.

http://www.moddb.com/mods/stalker-complete-2009

Medlem

FUCKING WHY!?

MFZ
Medlem

ni får dras med det gamla ist:


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

+1


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av bond12:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Geisenhausen:

Slutar på topp... Hellre detta än att det skulle blivit konsolanpassat och dom börjat mjölka ut nya varje år.
Vila i frid Stalker

Håller med, hellre det än att dom släpper konsolskadade portar.

+1

-1, synnerligen trångsynt, ja rent av korkat, att påstå att spel mjölkas eller blir sämre för att de anpassas till konsol, tvärt om skulel jag säga. Det är bland de konsolexklusiva idag som vi ser bra spel, rejäl story, mysigt återspelningsvärde, mapeditor, nya funktioner, helt nya IP, helt nya funktioner etc.
Men det är väl saker som Pc fanboys varken vill eller kan förstå, Farmville och WoW slåss ju med Sims som största titlar på PC-plattformen, synnerligen imponerande. Tänk istället på nuvarande storheter, de är konsolexklusiva, Halo och Uncharted, LBP, Gears, många stora serier. Pc är bra, men ingen plattform du kan leva på idag såvida du inte satsar på MMO, RTS eller casual (Valve/Blizzard)

Haha, Grumbledock. Ditt gamla troll! Du kallar Valve och Blizzard casual? Där snackar vi om att kasta sten i glashus. Stalker sålde 4 miljoner exemplar och de tog vatten över huvudet genom att försöka göra tvåan till multiplattform. Bra spel säljer, oavsett. Sen är väl 50% av Ubisofts försäljning Casualspel till Wii, det säger väl en del. Lite verklighetsförankring bör du skaffa dig.

Medlem

Stalker blev ju dramatiskt ner bantat när det kom ut...skulle bli helt annat spel från första början....Men ändå så lyckades de rätt så bra...synd bara att ingen köpte upp de..men det kommer väl..

Medlem
Citat:

Dessutom är det absolut ett faktum att spel blir mainstreamade och fördummade på konsoll, vi har ju tusentals exempel.. cod, bf, r6, ghostrecon "yeh you name it" alla serie ganska förstörda eller casualiserade mot sina föregångare.

spelföretagen vill så klart sälja fler exemplar, att enbart tutta o köra mot 10% av marknaden som sitter med senaste hårdvaran är ju dömt att krascha


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Citat:

Dessutom är det absolut ett faktum att spel blir mainstreamade och fördummade på konsoll, vi har ju tusentals exempel.. cod, bf, r6, ghostrecon "yeh you name it" alla serie ganska förstörda eller casualiserade mot sina föregångare.

spelföretagen vill så klart sälja fler exemplar, att enbart tutta o köra mot 10% av marknaden som sitter med senaste hårdvaran är ju dömt att krascha

Casualspelare finns på varje plattform. Däremot handlar det om att försöka göra dessa "casual"spelare till "hardcore"spelare, vart den gränsen än går, för att skapa sig en fanbas. Dessutom behöver man inte senaste hårdvaran, du kan spela Starcraft 2 utan problem med 5-6 år gammal hårdvara t.ex.

Medlem

Jag tipsade om detta direkt jag läste om det på första källan, men jag fick inget tipstack

Fruktansvärt hemska nyheter.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

Medlem

bakom varje storsläpp står en konsol=) tur man kan hantera en kontroll å inte behöver en mus för att spela=)


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Medlem

Har tyvärr stött på buggar varje gång jag satt mig ner med ett S.T.A.L.K.E.R-spel. Men det har varit trevligt fram till buggen. Synd... men det är en smal marknad. Konceptet kommer troligen återupptas om några år av någon annan, hoppas det blir en lyckad återkomst.


signatur

i7 960 TRUE|Rampage III Formula x58|FD R4|XFX 850W|DDR3 3x4GB|RTX 3060|X25-M 160GB+Crucial m4 512GB
|i7 2600k|DDR3 2x8GB|GTX 760|

Skriv svar