I'm a lumberjack and I'm okey!

Flakmonkey
I'm a lumberjack and I'm okey!

Det är långhelg och en ännu längresådan eftersom jag var helt ledig igår. Man skulle ju kunna tro att det skulle innebära vila (säkert något jag skule må bra av också) men så har inte riktigt blivit fallet. Precis som igår vid den här tidpunkten (strax innan 10) sitterjag på en SL-buss som i sin tur står på båtfärgan över till Ljusterö. Jag är ju på väg till stugan för att fix och dona där och de två agarna har jag åkt kommunalt från Bagarmossen vilket är en resa på drygt 2 timmar. Några sovmornar har det alltså inte varit tal om.

Nu är det givetvis inte synd om mig för det. Jag har ju valt det det själv och det finns ju värre annledningar att göra det för än att jobba på sin sommarstuga, samtidigt som det ju finns de som jämt sliter betydligt betydligt värre än så här. Jag känner dock att även jag måste få klaga en aning. Även om jag lever ett liv i en ren lyx jämfört med större delen av jordens befolkning...

Men med det är världen så måste jag ju berätta om vad jag pysslar med vid stugan just nu för det är något riktigt intressant och kul. Vi har ju en hel del träd på tomten och det är några av de som vi ska ta ner. Det är jag och min far som gör det tillsammans med en arborist. Eller ja det är väl snarare han so. Gör det och vi hjälper till där vi kan, men man gör ju så gott man kan.

Grymt imponerande att se honom arbeta. Bara titta på ett träd, hur det växt, etc och sen kunna såga ner det på ett sådant sätt att det faller precis där man vill ha det. För risken finns ju att något av dem skulle falla ner på någon av stugorna vilket vore lite obra. Se så har man ju även fått se honom klättra upp i ett träd och såga ner det bit för bit eftersom det var för stor risk med att ta ner det direkt. Flög upp som en apa och dinglade där med motorsågen i högsta hugg. Fattar inte hur det går till eller hur man vågar.

Sen är det också lite fascinerande att han är på pricken lik den arga snickaren, bara mite yngre, och med samma fina ordförråd och temperament. Googlade lite på det igår men hittade inget och man vill ju inte fråga. Men får se om man kan ta en bild iaf

Men men, när träden är nere återstår iaf det att rensa bort allt ris och släpa bort alla stockar som återsår. Vi ska ju inte bara slänga eller elda upp dem, det vore ju rent slöseri. Nej vad vi ska göra är att såga upp dem så att vi har brädor som kan användas i bygget. Överkurs? Tveklöst, men det är så min far fungerar. Så nu har vi iaf en brädsåg till det. Lär också bli mycket intressant.

Det är ju en av de bästa sakerna med att allt det här. Man lär sig så otroligt mycket och man får sån respekt för de som verkligen kan det. Jag kommer aldrig bli en person som kommer ha en massa fixarprojekt hela tiden, men tack vare stugan kommer jag iaf inte vara rädd för det och jag kommer framförallt veta vad som krävs och inte hoppa på något som det är bäst att proffs gör

Nej nu är bussen framme vid stugan. Tjoff!

#blogg

KoP
Medlem
I'm a lumberjack and I'm okey!

He put on women's clothing and hang around in bars?

Medlem

Håller med, det är imponerande att se arborister jobba.

(Det blir förresten många fina plankor från den där raka bjässen!)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar