Paradox tror att nästa konsolgeneration är den sista

KoP
Medlem
Skrivet av Grottmongo:

Tror det här med konsoll framför TV:n kommer försvinna och ersättas med en tunn klient, inte mycket större än att det finns uttag för handkontroller och internetuppkoppling. Låt oss säga att den är i stoleken av två DVD-fodral liggandes på varandra. Ett modem med handkontroll kan man säga för enkelhetens skull. Den tunna klienten kopplar upp sig via internet till en superdator som har stor kapacitet och det är där som grafik och processor-beräkningar äger rum. Detta innebär att man slipper släppa nya generationer av konsoller som alla måste köpa och istället bara kan uppgradera superdatorn. Detta sätter stopp för piratkopiering till chippade konsoller. Fysiska exemplar av spel tror jag också man glömma. På sin höjd kan man köpa en nyckel som ligger i i ett tomt fodral.

Det hade väl räckt med att du nämnde att du tror på OnLive som idé? För det var just det du beskrev.

konsolerna kommer leva 4 Ever

Medlem

Så länge folk köper så kommer inte dom att försvinna.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Well put konsol är en vägg för utveckling

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Fan va många som snackar om hårdvara hit och dit. Spel handlar väl i första hand om spelglädje? Och spelbranschens fokusering på konsoler talar för att den typen av plattform kommer att segra. Många utvecklare har tidigare spytt galla över att utveckla spel till PC då det ligger så mycket mer jobb bakom det.

Jag tror inte att nästa generation kommer bli den sista. Och om mobiler ska slå igenom som spelplattform så blir det då inte Android-lurar. Dom lider av samma problem som PC gör idag. Tonvis med hårdvara och ett helvete för utvecklarna. Där blir det Iphone och Ipad som segrar, och återigen så är det en låst plattform som står högst upp på prispallen.

iphone/ipad som segrar?,, nä inte nu när microsoft satsar för att på allvar ta över även mobilmarknaden och slå ut apple med sitt windows phone,.., nu skrattar väl folk över det uttalandet men minns hur det var när microsoft skulle släppa sin första xbox,, då sade dom att ms ska ta över konsolmarknaden,alla skrattade åt det men nu står dom där i topp...
det ska verkligen bli intressant med windows 8 öch nästa konsolgeneration från microsoft,, microsoft säger ju att dera mål är att det ska vara ett system för alt,telefon,pc,konsol,surfplatta etc,.. microsoft är fortfarande så överlägsna och nu verkar ju jätten ha vaknat på allvar

sen vad det gäller att nästa generation konsolelr blir den sista,, inte riktigt,,

en tjänst som onlive?,,visst,bra ide osv,, typ som spotify fast med spel ju, men folk vill fortfarande kunna köpa sina spel och ha dom hemma i sin samling,
hyrde ett spel gjorde jag senast för 15+ år sedan

ZF
Medlem

Knappast troligt tidigare, än mindre i framtiden...

Vi har sett ett otal såna tankar tidigare, antigen har de varit ren malware eller gått upp i rök redan på planeringsstadiet.

Redan nu pekar dessutom allt sen länge på att de flesta går över till bärbara datorer, vilka sällan kan uppgraderas på nått meningsfullt sätt ändå, och de skulle då ha exakt samma hårdvarubegränsningar som konsoller men ändå behålla PC-spelen icke fysiska nackdelar som obefintlig optimering av spelen.

Sen skulle operativsystemsoberoende behövas för att iallfall jag skulle orka bry mig om saken ändå om jag var en av de få kvar med en "rigg" under skrivbordet. Ett mini-OS enbart för spel som var gratis, men inte nödvändigtvis öppet är grundläggande för att göra en PC till ett alternativ till konsollen. Men även då kvartår de nästan alla de andra av problemen.

Medlem
Skrivet av daver:

Har svårt att se konsolerna som vardagsrummets framtida underållningsnav så länge marknaden är tredelad med noll kompatibilitet sinsemellan. Men å andra sidan säljer ju Apple bra, så jag har ju överskattat gemene man å det grövsta tidigare.

windows 8 kommer snart ändra på detta

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av Bojkott:

Fan va många som snackar om hårdvara hit och dit. Spel handlar väl i första hand om spelglädje? Och spelbranschens fokusering på konsoler talar för att den typen av plattform kommer att segra. Många utvecklare har tidigare spytt galla över att utveckla spel till PC då det ligger så mycket mer jobb bakom det.

Jag tror inte att nästa generation kommer bli den sista. Och om mobiler ska slå igenom som spelplattform så blir det då inte Android-lurar. Dom lider av samma problem som PC gör idag. Tonvis med hårdvara och ett helvete för utvecklarna. Där blir det Iphone och Ipad som segrar, och återigen så är det en låst plattform som står högst upp på prispallen.

iphone/ipad som segrar?,, nä inte nu när microsoft satsar för att på allvar ta över även mobilmarknaden och slå ut apple med sitt windows phone,.., nu skrattar väl folk över det uttalandet men minns hur det var när microsoft skulle släppa sin första xbox,, då sade dom att ms ska ta över konsolmarknaden,alla skrattade åt det men nu står dom där i topp...
det ska verkligen bli intressant med windows 8 öch nästa konsolgeneration från microsoft,, microsoft säger ju att dera mål är att det ska vara ett system för alt,telefon,pc,konsol,surfplatta etc,.. microsoft är fortfarande så överlägsna och nu verkar ju jätten ha vaknat på allvar

sen vad det gäller att nästa generation konsolelr blir den sista,, inte riktigt,,

en tjänst som onlive?,,visst,bra ide osv,, typ som spotify fast med spel ju, men folk vill fortfarande kunna köpa sina spel och ha dom hemma i sin samling,
hyrde ett spel gjorde jag senast för 15+ år sedan

Windows phone lider tyvärr av precis samma sak som Android-lurarna, nämligen för stor variation av hårdvara. Dock så ser jag en större framtid för Windows phone på spelmarknaden än Android, mest pga Microsoft har en egen spelverksamhet och kan därför påverka sin egen marknad. Dock är den inte i närheten av samma kaliber som Iphone och Ipad, som redan idag har potential för en stationär konsol med hjälp av Airplay. Android lär sluta som Linux när det kommer till spel.

Vad gäller Onlive så tycker jag att tjänsten fungerar klockrent, även här i Sverige. Kommer tjänster som Onlive att vara framtiden? Ja, utan tvekan, men vägen dit är lång och vi lär gå igenom en och annan generation av konsoler innan det är lika vanligt som digital distribuering via t.ex. Steam är idag.

Medlem

Tvivlar på att det blir den sista konsolgenerationen.
Finns redan utvecklare som drar sig för att släppa sina spel till PC p.g.a. piratkopieringen så varför skulle de föredra den plattformen. Sen tror jag inte ordentliga spel försvinner och ersätts av enkla mobilspel och/eller spel i sociala nätverk.

Däremot tror jag nog att den digitala distributionen kommer växa. Till PC är jag i alla fall nöjd med att endast äga en digital kopia utan fysiskt fodral, däremot konsolspel utan någon fysisk kopia är inget jag föredrar. Men det är väl en vanesak antar jag.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

[quote=Bojkott][quote=roftg]

Skrivet av Bojkott:

Windows phone lider tyvärr av precis samma sak som Android-lurarna, nämligen för stor variation av hårdvara. Dock så ser jag en större framtid för Windows phone på spelmarknaden än Android, mest pga Microsoft har en egen spelverksamhet och kan därför påverka sin egen marknad. Dock är den inte i närheten av samma kaliber som Iphone och Ipad, som redan idag har potential för en stationär konsol med hjälp av Airplay. Android lär sluta som Linux när det kommer till spel.

.

windows phone lider inte av ngt sådant problem,det vet alla som är insatta,kolla bara på vad det sitter för prylar i dom olika wp 7,5 phones som släppts nu det sista
,microsoft har ju satt krav på vilken hårdvara som får användas för att telefontillverkarna ska få använda wp som operativsystem,så telefonerna är väldigt identiska,
du pratar om att idag är iphone och ipad bäst på spel, ja det säkert alldeles riktigt om man jämför med dom spel som finns på windows phone idag dom har ju ett par års försprång där iom att microsoft har ju inte kommit så långt i sin satsning på windows phone ännu den har ju precis startat,men vi får se,jag tror det kommer se väldigt annolunda ut på mobilmarknaden efter att windows phone 8 släpps med stöd för dualcore eller bättre..

i mina ögon vore det ett stort misstag av apple att satsa på en egen konsol, det finns inte plats för dom där,

ZF
Medlem
Skrivet av roftg:

i mina ögon vore det ett stort misstag av apple att satsa på en egen konsol, det finns inte plats för dom där,

Det finns alltid plats om man gör rätt, och har lite tur.

Men jag tror nog de redan känner till utmaningarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pippinfront.jpg

Medlem

Förhoppningsvis har de väldigt fel om att den fysiska delen av spel kommer försvinna. Jag vägrar köpa digitala versioner av spel. jag vill ha dem i en plastlåda och så vill jag ställa den platslådan i min spelhylla.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Enligt IDG lyfte även Wester fram just det här med streaming som framtiden. Citatet enligt IDG:

Citat:

Tittar man framåt kommer spelkonsolerna försvinna. Nästa generations spelkonsoler lär vara den sista, sedan kommer allt spelande att vara streamat tror jag.

Kan rekommendera artikeln som helhet, rätt intressant i min mening. No offense FZ. [http://www.idg.se/2.1085/1.426386/sa-ska-paradox-ga-om-dice]

Medlem

Tror aldrig på spelvärldens analytiker. Och aldrig att en mobil slår en 3DS eller handkontroll. Möjligen minskar marknaden. Men gamers kommer vilja ha konsoler men kanske med digital distrubition.

Medlem

Om det handlar om stream-tjänster som Onlive etc så gärna för mig.
Pallar dock inte hålla på och mecka med en dator varenda gång ett nytt spel kommer ut


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av ThinBoi:

Om det handlar om stream-tjänster som Onlive etc så gärna för mig.
Pallar dock inte hålla på och mecka med en dator varenda gång ett nytt spel kommer ut

Låter ju aningen dumt, varför mecka med datorn bara för att ett nytt spel kommer ut?

Medlem

Så länge konsolspelen bojkottar mus och tangentbord bryr jag mig inte om de försvinner.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag är en av dom som inte vill se att konsoller eller fysiska spel försvinner.
Jag har gladeligen en massa olika lådor vid min TV.
Spel köper jag, spelar aldrig online endast single player, har inte ens en fast uppkoppling.
När jag vill surfa slår på wifi hotspot i min telefon.
Och det är ju inget alternativ för att tanka ner spel på, Telenor 10Mbit (som väldigt sällan kommer upp i den hastigheten).
Så ge mig mina konsoller och fysiska spel även i framtiden.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av roftg:

i mina ögon vore det ett stort misstag av apple att satsa på en egen konsol, det finns inte plats för dom där,

Det finns alltid plats om man gör rätt, och har lite tur.

Men jag tror nog de redan känner till utmaningarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pippinfront.jpg

hjälper inte att göra rätt och ha tur när du har microsoft där som har mer pengar än nintendo,apple och sony har tillsammans,

Medlem

altså, det är ren spekulation från paradox, det är inget som kommer hända, människan är naturligt benägen att vilja köpa saker, konsoller kommer det släppas hur länge som helst framöver det kommer nintendo,sony ocgh microsoft se till att det gör, skulle det visa sig att det fdär onlive fungerar för bra vilket jag tror att det inte kommer göra,, men vi kan spekulera lite utifall det skulle fungera för bra för att passa tex microsofts smak, och då blir det väl så att ms köper upp det företaget för att sedan lägga ner det eller nyttja resurserna till xbox-konsolen,,..
så dom gjorde med kinect,, dom bara köpte upp ett företag som utvecklat denna kamera

hur skulle tex ett mmo fungera om det streamas,,hundratusentals spelare som spelar samma spel och kanske oxå på samma server i framtiden, hur ska det gå att streama det till så många samtidigt? och innan ngn säger att det inte kan vara så många på samma server i ett mmo så har ni fel det finns teknik för detta som tex funcom använder

Medlem

Äh klart PCn förr eller senare vinner... kanske när Linux tagit över som plattform.

Slutna system dör alltid ut likt Sovjetunionen springer tiden ifrån dem,
men jag ska inte reta upp alla Applefanbois här... ni får leva i tron
att iPad och iPhone kommer vara störst och bäst i all evighet.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av ThinBoi:

Om det handlar om stream-tjänster som Onlive etc så gärna för mig.
Pallar dock inte hålla på och mecka med en dator varenda gång ett nytt spel kommer ut

Låter ju aningen dumt, varför mecka med datorn bara för att ett nytt spel kommer ut?

I 7 fall av 10 har jag alltid varit tvungen att mecka med drivrutiner, ini. filer och annat pjox för att få spel att fungera.
Sen är jag tekniskt efterbliven när det gäller datorns hårdvara också så skulle inte palla att öppna upp lådan och hålla på och byta grafikkort och allt det där eländet när högre krav tillkommer.
Såna problem har jag aldrig med konsol. Dock är konsoler inte heller ett ypperligt alternativ så vore ganska nice att bara ha nån liten dosa som streamar allt man behöver och låter någon annan göra jobbet med det tekniska


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av ThinBoi:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av ThinBoi:

Om det handlar om stream-tjänster som Onlive etc så gärna för mig.
Pallar dock inte hålla på och mecka med en dator varenda gång ett nytt spel kommer ut

Låter ju aningen dumt, varför mecka med datorn bara för att ett nytt spel kommer ut?

I 7 fall av 10 har jag alltid varit tvungen att mecka med drivrutiner, ini. filer och annat pjox för att få spel att fungera.
Sen är jag tekniskt efterbliven när det gäller datorns hårdvara också så skulle inte palla att öppna upp lådan och hålla på och byta grafikkort och allt det där eländet när högre krav tillkommer.
Såna problem har jag aldrig med konsol. Dock är konsoler inte heller ett ypperligt alternativ så vore ganska nice att bara ha nån liten dosa som streamar allt man behöver och låter någon annan göra jobbet med det tekniska

Drivrutiner uppdateras av Windows eller Steam om du har AMD-kort. Tjänster som Steam och Origin t.ex. sköter allt åt dig, installerar, patchar osv.

Medlem

Älskar hur så många PC-nördar blir irriterade på konsolerna! Det är bara att inse, PC'n är i princip död för längesen. Jag spelade extremt mycket på PC´n för några år sedan, idag används den enbart för surfning och dylikt och många av barndomsvänner har som jag. Konsol för spel! Visst, grymt med super grafik osv.. Men jag väljer hellre att spela på 360n på min 65" VT30 plasma och DSP7000 högtalare framför soffan

Då jag även jobbar i branschen (Media Markt) så vet jag hur extremt lite lösbit inom PC det säljs, och hur extremt mycket surfplattor det säljs. Är väldigt sällan folk kommer in för att bygga sin egna dator trots hur lönsamt det än är. Folk betalar hellre mer för ett färdigt koncept (t.ex Apple). Nu är jag dock anti med allt Apple gör men dags att vakna - PC'n har dött ut. Min brorsa som är sjukaste PC nörden och byggt datorer i flera år har tröttnat på alla dåliga portar och spelar hellre på 360 vilket säger en del.

Ge mig Wii U nu med GTA V (som förövrigt inte har utannonserats till vilken plattform det släpps till)!!

Medlem

Det han menar är troligtvis att använda plattformar som Flash och Edge eller liknande som funkar på ett större antal plattformar. Unreal engine 3 finns ju numera till flash tex. Alltså blir spelen plattformsoberoende.
Troligtvis kommer det att fungera lite som java så att man har ett mellanlager som omvandlar spelets bytekod till binärkod som körs på hårdvaran i en virtuell körmiljö. På så sätt behöver man inte programmera om för varje typ av hårdvara utan det bli enhetligt.
Nackdelen är att man troligtvis kommer att behöva skala spelen efter plattform på något intelligent sätt.
Hur som helst så tror jag det är den vägen man kommer gå för att man når så otroliga många fler användare vid den här typen av tillvägagångssätt och nu när den digitala distributionen har tagit fart ordentligt så är det ett naturligt steg att gå.

Medlem

Klart som fan att det inte blir någon ny generation konsoler. Utvecklingen går framåt.

Medlem
Skrivet av radiuz:

Älskar hur så många PC-nördar blir irriterade på konsolerna! Det är bara att inse, PC'n är i princip död för längesen. Jag spelade extremt mycket på PC´n för några år sedan, idag används den enbart för surfning och dylikt och många av barndomsvänner har som jag. Konsol för spel! Visst, grymt med super grafik osv.. Men jag väljer hellre att spela på 360n på min 65" VT30 plasma och DSP7000 högtalare framför soffan

Då jag även jobbar i branschen (Media Markt) så vet jag hur extremt lite lösbit inom PC det säljs, och hur extremt mycket surfplattor det säljs. Är väldigt sällan folk kommer in för att bygga sin egna dator trots hur lönsamt det än är. Folk betalar hellre mer för ett färdigt koncept (t.ex Apple). Nu är jag dock anti med allt Apple gör men dags att vakna - PC'n har dött ut. Min brorsa som är sjukaste PC nörden och byggt datorer i flera år har tröttnat på alla dåliga portar och spelar hellre på 360 vilket säger en del.

Ge mig Wii U nu med GTA V (som förövrigt inte har utannonserats till vilken plattform det släpps till)!!

Haha, Media Markt och "lösbitar" (komponenter)... jo tjena! Man köper inte komponenter från Media Markt, sämre priser och komponenter finns ju inte. Man kan ju lugnt säga att PC Gamers inte går till Media Markt, snarare undviker allt vi kan.
Du är väl en typisk sån som står vid en dator för 8k med sitt fina budget-grafikkort som klassas som "speldator" och försöker sälja den till folk som inte vet bättre.

Men om det är kompetensen som finns hos Media Markts anställda så blir jag orolig. Webhallen, Inet, Alina, Net2World, Jmedata, Komplett, där snackar vi butiker som vet vad de sysslar med.

http://produkter.mediamarkt.se/store/lund/dator/stationar-dat...
http://produkter.mediamarkt.se/store/lund/dator/stationar-dat...

Vi tar en snabb titt på er hemsida. Ni skriver inte ens ut vilket moderkort eller nätaggregat som är i datorerna. 550ti som är det mest kraftfulla i hela sortimentet är ett budgetkort som inte är värt över 1000kr i bästa fall. Samt en 2600 utan K så den är alltså låst, går inte att överklocka. Troligtvis hade inte nätagget pallat i vilket fall som helst. För hela detta skitpaketet vill ni ha 11k. Skrattretande.
Undras varför Media Markt inte säljer så bra inom datorer eller komponenter...

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av radiuz:

Älskar hur så många PC-nördar blir irriterade på konsolerna! Det är bara att inse, PC'n är i princip död för längesen. Jag spelade extremt mycket på PC´n för några år sedan, idag används den enbart för surfning och dylikt och många av barndomsvänner har som jag. Konsol för spel! Visst, grymt med super grafik osv.. Men jag väljer hellre att spela på 360n på min 65" VT30 plasma och DSP7000 högtalare framför soffan

Då jag även jobbar i branschen (Media Markt) så vet jag hur extremt lite lösbit inom PC det säljs, och hur extremt mycket surfplattor det säljs. Är väldigt sällan folk kommer in för att bygga sin egna dator trots hur lönsamt det än är. Folk betalar hellre mer för ett färdigt koncept (t.ex Apple). Nu är jag dock anti med allt Apple gör men dags att vakna - PC'n har dött ut. Min brorsa som är sjukaste PC nörden och byggt datorer i flera år har tröttnat på alla dåliga portar och spelar hellre på 360 vilket säger en del.

Ge mig Wii U nu med GTA V (som förövrigt inte har utannonserats till vilken plattform det släpps till)!!

Haha, Media Markt och "lösbitar" (komponenter)... jo tjena! Man köper inte komponenter från Media Markt, sämre priser och komponenter finns ju inte. Man kan ju lugnt säga att PC Gamers inte går till Media Markt, snarare undviker allt vi kan.
Du är väl en typisk sån som står vid en dator för 8k med sitt fina budget-grafikkort som klassas som "speldator" och försöker sälja den till folk som inte vet bättre.

Men om det är kompetensen som finns hos Media Markts anställda så blir jag orolig. Webhallen, Inet, Alina, Net2World, Jmedata, Komplett, där snackar vi butiker som vet vad de sysslar med.

http://produkter.mediamarkt.se/store/lund/dator/stationar-dat...
http://produkter.mediamarkt.se/store/lund/dator/stationar-dat...

Vi tar en snabb titt på er hemsida. Ni skriver inte ens ut vilket moderkort eller nätaggregat som är i datorerna. 550ti som är det mest kraftfulla i hela sortimentet är ett budgetkort som inte är värt över 1000kr i bästa fall. Samt en 2600 utan K så den är alltså låst, går inte att överklocka. Troligtvis hade inte nätagget pallat i vilket fall som helst. För hela detta skitpaketet vill ni ha 11k. Skrattretande.
Undras varför Media Markt inte säljer så bra inom datorer eller komponenter...

Friberg.. Du tar då varenda jävla chans att hata på någon som så lite som nämner att konsolerna är rolig att spela på, sen så ska du börja på klaga på snubbens arbete, vadfan gör du själv? jobbar på lokala korv kiosken eller nåt?. Blir faktiskt jäävligt irriterad på dig. Inte bara du dock så ingen fara!
Har kollat igenom alla kommentarerna här, ca 80% utav alla kommentarerna här sitter och hatar på konsolerna, lite deprimerande hur fan dom tror att alla som spelar på konsol är dum i huvudet, när dom troligtvis själv ligger på 75 i IQ. Jag kan erkänna att för sisådär 3-4 år sen så satt jag nästan bara åå spela på PC:n, Counter Strike Source vart ju x antal hundra/tusen timmar, och spelandet vid 360:n var ju minimalt.
Men har nu insett att det är roligast på konsol, datan används mest för MMORPG spel och internet nu för tiden för mig. (blir väll något FPS-spel då och då). Annars så sker 90% utav spelandet för mig på 360:n min. (bortsett från när jag vill spela något MMORPG då)

Medlem
Skrivet av Friberg:

Drivrutiner uppdateras av Windows eller Steam om du har AMD-kort. Tjänster som Steam och Origin t.ex. sköter allt åt dig, installerar, patchar osv.

Det gör de säkert. Jag har dock upplevt situationer där jag varit tvungen att installera om drivrutiner på grund av gud-vet-vad. För att inte tala om grejer som medla mellan hård/mjukvaror i konflikt, problem med ljud och upplösning och diverse kraschbuggar.
Nej, fyfan. Detta är nåt jag helst slipper...


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

friberg, bara för att det gäller en anställ på mediamarkt så betyder det inte att det är missvisande om man sen tittar på och gämför med marknaden i det stora hela,,

Piratkopiering är en extremt stor orsak till att PC mer och mer blir förbisett när det gäller spel..

jag spelar knappt varken på pc eller konsol längre,,

Skriv svar