Alan Wake på PC stor succé

Medlem

2 dagar att tjäna 100 mille, ändå gnälls det om piratkopiering. bortskämda jävla företag som tycker sig bli lidande av att bara tjäna 1 miljard istället för 1.5. Bra spel kan betalas för, detta är ett av dessa. lirade igenom det på xbox och storyn är helskön. prisvärt spel.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av zhrooms:

Exempel

Alan Wake
5 Minut in i spelet
Du får i princip hela ursprungsstoryn
Du får vapen, ficklampa och möta fiender

Amnesia
2 timmar in i spelet
Du håller fortfarande på att discovera ursprungsstoryn
Du har inte ens mött din första fiende

Det går inte att jämföra spelen, Alan Wake är då fan inte horror, bygger inte upp eller nått, slänger allt i ens ansikte första 5 minutrarna i en DÅLIGT Intro/Tutorial med en jävla wannabe gud.. helvete va dåligt spel, kommer aldrig installera det igen

Ditt eget fel om du gick in i Alan Wake och väntade dig ett skräckspel. Det har inte ens lanserats som ett skräckspel, utvecklaren kallar inte spelet för ett survival-horror.

Medlem

Jag ställer mig bakom zhrooms ang. tutorialen i början, den förstör faktiskt ordentligt. Varför in i 17 skulle spelet behöva visa så mycket direkt? Som dessutom förklaras igen senare fast i samband med själva storyn, vilket inte bara är bättre utan faktiskt bra.

Nu hade jag dock turen att mitt tålamod var lite starkare än zhrooms, så jag kom till den punkten där spelet egentligen bör ha börjat och därifrån blir det bara bättre och bättre.

Så, mina negativa angrepp åsido, det är ett spel bättre än mycket som släpps idag och alla som vill spela ett spel med gripande story bör testa det.

(det finns mer att klaga på, men jag tycker faktiskt att storyn väger upp det)

KoP
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Jag gillar det faktiskt, enda man saknar är den sandbox spel dom från början ville göra det hade blvit ett mycket bra spel då.

Personligen tror jag AW hade blivit sämre om det utvecklats som ett open world spel. Remedy hade inte haft samma förutsättningar att berätta historien i det tempot dem önskat då.

Medlem
Skrivet av zhrooms:

Exempel

Alan Wake
5 Minut in i spelet
Du får i princip hela ursprungsstoryn
Du får vapen, ficklampa och möta fiender

Amnesia
2 timmar in i spelet
Du håller fortfarande på att discovera ursprungsstoryn
Du har inte ens mött din första fiende

Det går inte att jämföra spelen, Alan Wake är då fan inte horror, bygger inte upp eller nått, slänger allt i ens ansikte första 5 minutrarna i en DÅLIGT Intro/Tutorial med en jävla wannabe gud.. helvete va dåligt spel, kommer aldrig installera det igen

Du är lagom trög du...
Du kan inte jämföra Alan Wake med Amnesia . Amnesia är skräck rakt igenom. Alan Wake är mera en psykoligisk thriller med lite "små" skräck stunder

Medlem
Skrivet av mangemani:

enda jag kan klaga på är att graderna på grafik kortet stiger upp mot 80 grader, vilket har lett till att spelet har krashat för mig.
annars flyter spelet på alldeles utmärkt med allt på high och det är ett läckert spel:)

Jag drog ner SSAO till low och det gjorde en jäkla skillnad på tempen (76 ner till 65) på det gtx580 som är igång för tillfället (sli funkar ju inte riktigt så det andra får leka physx så länge).

Noggrann genomgång av allt man kan ställa in i spelet finns på http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=254670...

Inaktiv

Kameran är rutten och även gameplay är ganska torrt, tyvärr.
Irriterande styrning, oftast omöjligt att fly undan fienden, inkonsekvent vapensystem (varför kan t ex en flashbang döda fiender medan andra behöver både ljus OCH pistolkulor?) och ojämn grafisk kvalité.

Vad jag dock gillar skarpt med spelet är Alan Wake som karaktär - hans dryghet är otroligt underhållande och även hans författande blir underhållande att läsa. Alla är avundsjuka på Alan eller så avgudar de honom, eller så är de bittra över hans framgångar eller så är de bara tokfixerade vid honom av endera anledningen.
Jag har alltid drömt om ett datorspel där jag kan spela som Björn Ranelid och nu har jag äntligen fått det.

Medlem

Skoj för dom! Gillar när det går bra på PC...

ps, ni har blivit för dåliga på tipstacken Fz


signatur

Nämen!

Skrivet av anon_98854:

Björn Ranelid

Jag har hört att om du nämner hans namn tre gånger i samma mening så kommer han viskläsa erotiska noveller i ditt öra när du sover.

Medlem
Skrivet av Grön:
Skrivet av Mjauv:

Björn Ranelid

Jag har hört att om du nämner hans namn tre gånger i samma mening så kommer han viskläsa erotiska noveller i ditt öra när du sover.

Hahahaha wtf....


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av zhrooms:

Med andra ord sämst?

Eller med andra ord zhrooms.

Medlem

Jag köpte det nu, i tisdagens morgonstund...

Medlem
Skrivet av deezel:
Skrivet av mangemani:

enda jag kan klaga på är att graderna på grafik kortet stiger upp mot 80 grader, vilket har lett till att spelet har krashat för mig.
annars flyter spelet på alldeles utmärkt med allt på high och det är ett läckert spel:)

Jag drog ner SSAO till low och det gjorde en jäkla skillnad på tempen (76 ner till 65) på det gtx580 som är igång för tillfället (sli funkar ju inte riktigt så det andra får leka physx så länge).

Noggrann genomgång av allt man kan ställa in i spelet finns på http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=254670...

Postade precis en kommentar men verkar inte ha gått igenom så tar det en gång till.
80grader är en helt normal temp för grafikkort, de klarar uppåt 100grader utan större problem, krashar det i lägre temperaturer än det så bör man se över sin hårdvara. Exempelvis klocka ner om kortet är överklockat osv.

Är ni ändå rädda för normala temps så se till att ni har bra luftgenomströmning och dra hem msi afterburner och editera fläktkurvan för kortet lite.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av deezel:
Skrivet av mangemani:

enda jag kan klaga på är att graderna på grafik kortet stiger upp mot 80 grader, vilket har lett till att spelet har krashat för mig.
annars flyter spelet på alldeles utmärkt med allt på high och det är ett läckert spel:)

Jag drog ner SSAO till low och det gjorde en jäkla skillnad på tempen (76 ner till 65) på det gtx580 som är igång för tillfället (sli funkar ju inte riktigt så det andra får leka physx så länge).

Noggrann genomgång av allt man kan ställa in i spelet finns på http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=254670...

Postade precis en kommentar men verkar inte ha gått igenom så tar det en gång till.
80grader är en helt normal temp för grafikkort, de klarar uppåt 100grader utan större problem, krashar det i lägre temperaturer än det så bör man se över sin hårdvara. Exempelvis klocka ner om kortet är överklockat osv.

Är ni ändå rädda för normala temps så se till att ni har bra luftgenomströmning och dra hem msi afterburner och editera fläktkurvan för kortet lite.

För egen del handlar det inte om tempen egentligen utan att fläktarna på korten låter som tröskverk >_< Flödet i lådan är det inget fel på, men eftersom jag helst inte vill ha upp chassifläktarnas varvtal så åker inställningarna ner lite.

Som det är nu är den väldigt tyst för vad den pressar ut

Inaktiv

Bojkott, gubbar!

Bra spel görs till PC och inte till en dumburk som begränsar spelets komplexitet till en knapp med autosikte. Man dumförklarar PC-användarna, men det är ju inte vi som köpt konsol!


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Tycker Alan Wake och de flesta remedy spelen har en bra grundstory.

Men så är de, bra spel säljer bra till PC också.
Skit spel tankas hem testas och kastas bort och sen vill folk inte köpa dessa.
Det är väl de spelindustrin vill att man ska inte tanka hem så man kastar bort 500 spänn för att testa ett spel som suger..
För överallt där dom släpper demon så står de "att detta demo reprensenterar inte spelets kvalité" eller liknande.

Så jag hoppas att spelföretagen inser att PC marknaden också är sugna på att betala för BRA grejer.

Medlem
Skrivet av zhrooms:

Exempel

Alan Wake
5 Minut in i spelet
Du får i princip hela ursprungsstoryn
Du får vapen, ficklampa och möta fiender

Amnesia
2 timmar in i spelet
Du håller fortfarande på att discovera ursprungsstoryn
Du har inte ens mött din första fiende

Det går inte att jämföra spelen, Alan Wake är då fan inte horror, bygger inte upp eller nått, slänger allt i ens ansikte första 5 minutrarna i en DÅLIGT Intro/Tutorial med en jävla wannabe gud.. helvete va dåligt spel, kommer aldrig installera det igen

Hur exakt vet du att du upplevt allt som Alan Wake har att erbjuda om du bara spelat i 5 minuter? Det går inte riktigt ihop.

Medlem
Skrivet av zhrooms:

Exempel

Alan Wake
5 Minut in i spelet
Du får i princip hela ursprungsstoryn
Du får vapen, ficklampa och möta fiender

Amnesia
2 timmar in i spelet
Du håller fortfarande på att discovera ursprungsstoryn
Du har inte ens mött din första fiende

Det går inte att jämföra spelen, Alan Wake är då fan inte horror, bygger inte upp eller nått, slänger allt i ens ansikte första 5 minutrarna i en DÅLIGT Intro/Tutorial med en jävla wannabe gud.. helvete va dåligt spel, kommer aldrig installera det igen

Du har helt rätt! Alan Wake är då fan inte horror det är Psykologisk Action Thriller, Amnesia är Survival horror. Helt två skilda genrer.

I och med att du förväntat dig att Alan Wake skulle vare ett horror spel, så förstår jag att du är besviken. Men det är ett utmärkt thriller spel. Ungefär som att förvänta sig att Amnesia skulle vara ett thriller spel, då blir det inte riktigt vad man förväntar sig.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av deezel:
Skrivet av mangemani:

enda jag kan klaga på är att graderna på grafik kortet stiger upp mot 80 grader, vilket har lett till att spelet har krashat för mig.
annars flyter spelet på alldeles utmärkt med allt på high och det är ett läckert spel:)

Jag drog ner SSAO till low och det gjorde en jäkla skillnad på tempen (76 ner till 65) på det gtx580 som är igång för tillfället (sli funkar ju inte riktigt så det andra får leka physx så länge).

Noggrann genomgång av allt man kan ställa in i spelet finns på http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=254670...

Postade precis en kommentar men verkar inte ha gått igenom så tar det en gång till.
80grader är en helt normal temp för grafikkort, de klarar uppåt 100grader utan större problem, krashar det i lägre temperaturer än det så bör man se över sin hårdvara. Exempelvis klocka ner om kortet är överklockat osv.

Är ni ändå rädda för normala temps så se till att ni har bra luftgenomströmning och dra hem msi afterburner och editera fläktkurvan för kortet lite.

hmm, tack för tipsen:)
luft genom flödet i datorn är helt ok, kortet är ej klockat och har haft bra resultat i MSI afterburner.
det som händer minutrarna innan spelet krashar är att fläkten på kortet varvar upp till max, sen ner igen då det har blivit lite svalare för att sedan hålla på så.
ibland kan det gå lite längre innan spelet krashar och ibland så dröjjer det inte länge.
enligt GPU-z så är kortet uppe i graderna allt mellan 80-90 grader då det stängs ned.
men det kanske inte har nått med kortet att göra? kanske nått annat som kolliderar? kan dock inte fatta vad isf=/

edit: ska försöka mig på att dra ner på SSAO som det tipsade om, funkar inte det så får jag även prova att dra ner på nått annat "tungt".

Medlem

Nu har NVIDIA släppt nya drivrutiner. Kolla om inte era burkar funkar bättre med dem.

Medlem

En mycket förtätad, snygg och skrämmande spelupplevelse, en av 2010 års bästa spel, men eftersom jag har 360-versionen är det onödigt att köpa PC-versionen, som troligtvis inte fungerar lika optimalt. But hey, I could be wrong med "troligtvis".

12
Skriv svar